Alurams akvarium och alubänk, hur gör ni..??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveharris
    Användare
    • September 2003
    • 243

Alurams akvarium och alubänk, hur gör ni..??

Hejsan

Tittade runt på forumet och hittade ingen tråd om just detta tidigare...Har ett 540 liters aluramskar med tillhörande alubänk. Nu till frågan. Ska man ha något mellan karet och bänken?? Som jag ser det finns det fyra alternativ:

1 Man ställer karet direkt på bänken.

2 Man lägger en frigolitskiva mellan karet och bänken.

3 Man lägger någon form av träskiva och frigolit mellan karet och bänken.

4 Man lägger endast en träskiva mellan.

Hur gör ni och vilket är bäst..???
    Patrik
  • lotta
    Användare
    • February 2003
    • 80

jag har alltid ställlt karet direkt på bänken, alubänken är justerbar o bara man är noga vid uppställning så tror jag d funkar utmärkt(det har d gjort för mig iaf)
    sen tycker jag att d är snyggast utan ngt emellan
    När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Tvista må de lärde, men jag använder mig av alternativ 3.

Träskivan (spånskiva) mot benställningen och frigolitskivan mot karet och träskivan. Bägge måste täcka hela bottenytan (inkl ram).

Angående nedanstående kommentar: När du skall svara med citat så klickar du på menyradens "A4 med pil" och infogar texten mellan de olika "quote"...

Kommentar

• steveharris
        Användare
        • September 2003
        • 243

Tvista må de lärde, men jag använder mig av alternativ 3.

Har inte lärt mig hur man svarar med citat......

Ja, de gör väl det. Men som jag ser det så verkar det stå mellan 1 och 3, de förslag som jag själv funderar mest på. Just nu har jag ett 250 liters med träskiva och tunn frigolit under endast glaset, det är förmodligen helt galet men den tidigare ägaren hade det så och det funkar ju....Det får bli 3 eller 1, någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter..??
        Patrik

Kommentar

• Vannar
          Användare
          • April 2002
          • 339

steveharris>> uppe ovanfør texten har du ett gæng små symboler, en av dom ær det, sen får man frisera till det som man vill ha!

Førslag 1: ær ju øverlægset snyggast och jag och många andra anvænder ju oss av denna metoden och det funkar ju, då ær det nogrannare hur man stæller in bænken, att det luta lite ær inte så noga då ær det viktigare att det inte ær någon skjuvning i akvariet...
          / Jonas Vannar

Kommentar

• Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

Jag gör alltid enligt alt. 1. Som Vannar säger är noggrann justering av bänken a och o, skaffa en plan bräda som räcker över karet och använd denna tillsammans med vattenpasset när du justerar.

Kommentar

• steveharris
              Användare
              • September 2003
              • 243

Jo, det håller jag med om att det är klart snyggast utan något mellan bänk och kar. Ang att få det till att stå rakt så kan ni lita på att jag är nogrann.....
              Patrik

Kommentar

• Gwendly
                Användare
                • December 2003
                • 374

Eftersom min bänk är diy så gjorde jag så att man kan en träskiva och en frigolitskiva under karet utan att se det, dvs min kant på framsidan av möbeln kommer upp ungefär en centimeter eller så så att man inte kan se varken träskivan eller frigoliten om man inte kollar från sidan av karet. Utan träskiva och frigolit skulle nog mitt kar pajja pga mitt golv är 100+ år gammalt och inte särskilt plant :/

oops såg att det gällde aluminummöbel och kar, min möbel är gjord i trä men som sagt var jag hade gjort likadant även om den inte varit det pga golvet osv.

Kommentar

• bagarn

det går jättebra att ha akvariet direkt på aluminiumbänken jag har mitt 1225 liters så.

Kommentar

• klassisk ära
                    Användare
                    • July 2003
                    • 139

"1 Man ställer karet direkt på bänken."

Det är vad de är byggda för.

Mikael

Kommentar

• steveharris
                      Användare
                      • September 2003
                      • 243

Ok, tack för hjälpen. Lutar åt att ha det direkt på bänken än så länge..
                      Patrik

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Frigolit, ok, men jag förstår inte alls vitsen med att ha en bräda mellan, och vilket onödigt jobb att springa köpa stora brädor till varje kar. Det är ju ändå bara där ställningen går som karet vilar. Plus att det är ju "snyggare" utan...
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Pjotr
                          Användare
                          • April 2002
                          • 129

Inget emellan, har nästan bara haft alukar på alubänk utan något emellan. Fungerar utmärkt.
                          mvh Pjotr

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                          http://www.cardomain.com/ride/690250

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Om man skall ha frigolitskiva under akvariet på en aluminiumställning så behövs spånskiva för att frigolitskivan skall ligga plant. Utan den är frigolitskivan tämligen värdelös då aluminiumställningen inte har en skiva av aluminium utan endast en ram.

Frigolitskivan används för att utjämna tryck som kan uppstå om akvariet inte är helt plant i alla hörn. Vad som kan hända om ett akvarium inte står perfekt plant är att det kan spricka pga snedbelastning. Silikonfogar kan slitas olika.

Varför använda en extra försäkring?...ja du...ostörd sömn?

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Iden med den typen av produktion är att ramen ska stå mot aluminium bänken så att glaset ligger fritt innanför ramen.

Men vilket som är bäst är ju som sagt en anna historia
                              som jag inte har en susning om =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...