Alurams akvarium och alubänk, hur gör ni..??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveharris
    Användare
    • September 2003
    • 243

    #16
    Hmm, nu är man ju lite tveksam igen...men tror jag kör utan..
    Patrik

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      citat:Hmm, nu är man ju lite tveksam igen...men tror jag kör utan..
      Ursäkta om jag ställer till det för dig Iron Maiden...ops?!...steveharris. Jag vet inte heller vilket som är bäst...det känns bara bäst med än utan.

      Kommentar

      • steveharris
        Användare
        • September 2003
        • 243

        #18
        Jo, jag vet..inga exakta vetenskaper här men alla delar med sig och argumenterat för sin sak, det lär man sig mycket på..Vi får se hur det blir, får fundera på det..
        Patrik

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

          #19
          Ett vanligt liggunderlag fungerar också bra, om man inte har så stora akvarier att underlaget är för lite brett. Jag har antingen sådant eller en tunn frigolitskiva under mina akvarier. Även om det säkert fungerar bra utan så vill jag gärna ha den extra försäkringen.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #20
            Tricella: Tidigare då jag använde frigolit så hade jag det direkt på ramen, det ligger plant...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #21
              citat:det ligger plant...
              Under akvariet också?

              Meningen med frigoliten är att det skall utjämna tryck på små ställen till större...om du inte har skiva under så förstår jag inte vitsen. (men det är mycket jag inte förstår)

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #22
                Jepp, jag snackar bara om under akvariet. Du lägger bara hela frigolitskivan direkt på aluramen, exakt utskuren så den passar perfekt. Frigoliten som inte ligger på ramen gör ju ingen nytta. Du skulle lika gärna kunna skära 4 remsor som är 2-3cm breda.

                Även om du har en bräda så gör ju inte frigoliten som inte ramen har någon kontakt med (alltså nästan all frigolit) någon nytta...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #23
                  citat:Jepp, jag snackar bara om under akvariet.
                  Du missförstod mig nog.

                  citatu lägger bara hela frigolitskivan direkt på aluramen, exakt utskuren så den passar perfekt. Frigoliten som inte ligger på ramen gör ju ingen nytta.
                  citat:Även om du har en bräda så gör ju inte frigoliten som inte ramen har någon kontakt med (alltså nästan all frigolit) någon nytta...
                  Där vill jag säga att du har fel. Frigoliten sjunker ned vid ramen runt om men ligger jämnt emot glaset under, vilket ger glaset en stabilisator vid t ex inläggning av tunga stenar (stenrösen) i akvariet. Visst kan frigoliten ge önskad effekt angående snedlutning med endast frigolitremsor...men jag har personligen sett till det stora hela och då har jag valt en hel frigolitskiva.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #24
                    Aha, ok nu hänger jag med. Fast ändå inte Jag har känt på de frigolitskivor jag använt och om jag trycker på dem underifrån så ligger de inte mot glaset, det verkar finnas luft mellan frigolit och glas. Iallafall på 200 litare, på större kar kanske det ger viss effekt.. Men det är klart, har man en bräda kanske det blir bättre, fast jag tycker ändå inte att frigoliten verkar "svikta" eller vara konvex.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Hank
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1321

                      #25
                      citatär vill jag säga att du har fel. Frigoliten sjunker ned vid ramen runt om men ligger jämnt emot glaset under, vilket ger glaset en stabilisator vid t ex inläggning av tunga stenar (stenrösen) i akvariet.
                      Jag skulle nog säga att där har DU fel, eller använder du en
                      mycket porös och dålig frigolit.
                      Om det är som du skriver så är risken STOR att botten pressas upp
                      och släpper i fogarna!!
                      Katastrof!!!!
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                      NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #26
                        citat:Om det är som du skriver så är risken STOR att botten pressas upp
                        och släpper i fogarna!!
                        Katastrof!!!!
                        Eller som du läser...Hank!


                        Aluminiumramen står på frigoliten...vilket gör att den, enligt mig, inte kan trycka upp bottenglaset och ge spänningar på fogarna. Mitt kar har stått såhär i 3 år nu...

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1321

                          #27
                          Jo, jag uppfattade att även ramen står på frigoliten,
                          men jag tror fortfarande (även hemma hos dig) att bottenglaset inte har någon kontakt med frigoliten.
                          Mitt påstående grundar jag på att jag har sett avtrycken efter alu.ramen på mitt 450 l. och det har varit betydligare "mindre" än ramens "höjd".
                          Annars så tillämpar jag samma variant som du.....
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • Magnus W
                            Användare
                            • April 2003
                            • 101

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av Hank

                            citatär vill jag säga att du har fel. Frigoliten sjunker ned vid ramen runt om men ligger jämnt emot glaset under, vilket ger glaset en stabilisator vid t ex inläggning av tunga stenar (stenrösen) i akvariet.
                            Jag skulle nog säga att där har DU fel, eller använder du en
                            mycket porös och dålig frigolit.
                            Om det är som du skriver så är risken STOR att botten pressas upp
                            och släpper i fogarna!!
                            Katastrof!!!!
                            Bottnen kan inte pressas upp om inte trycket uppifrån, mot bottnen är mindre än trycket uppifrån mot ramen. Eftersom akvariets tyngd kan anses vara jämnt fördelad över bottnen, så är det den fria bottenytan (den som annars skulle hänga fritt ) som bär den största belastningen.
                            Lägger man en frigolitskiva under akvariet; tillskuren så att den passar innanför bottenramen, och denna skiva vilar på en stadig skiva på ställningen så kommer akvariets tyngd att vara jämna fördelad över hela bottenytan. Låter man endast ramen vila mot ställningen så kommer akvariets tyngd att vara bäras upp av en smal kant runt bottenytan.

                            -- MW

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #29
                              Jag håller med cowboyhank. Avtrycken som ramen gör är inte alls så djupa som ramen är "hög" och ifall nu frigoliten skulle råka "nudda" vid glaset, så har det ingen som helst betydelse för att kompensera för ojämnheter.

                              MW: Alla kar jag sett bärs upp av ensast ramen. Jag har till och med sett kar som stär på ställning, mycken smalare än karen är djupa, alltså med 10-15cm av långsidor utanför ställningen (kolla akvarium malawi). Hur många aluramkar vilar på hela botten? Har jag aldrig sett iallafall...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Hank
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1321

                                #30
                                ....skönt att det är någon (Zaphi) som förstår mig....
                                Nej, nu är det helg!!
                                /#378 Hank
                                Zoonen:
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                                NCS medlemsbilder:
                                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                                Kommentar

                                Arbetssätt...