Jag köpte för 4 veckor sedan ett 960 l kar som jag på bak- och sidorutor klätt med BTN-moduler. Av dessa moduler är 2 st filtermoduler. I filtermodulerna har jag stoppat (väl tillskurna) filtermattor (20 cm totalhöd). I centrum på mattorna har jag gjort ett hål som jag stuckit ner ett perforerat ca 20 mm dia rör genom. Röret är pluggar i änden för att vara säker på att vattnet sugs genom de perforerade hålen och genom filtermattorna. "Högst upp" i vardera filtermodulerna ligger 1 st Power Head PJP 1501 som pumpar ca 1500 l/tim. Inga andra filter haver jag...
Denna filteranläggning rekommenderades av handlaren där jag köpte det hela.
Min fråga till någon initierad: är detta en otillräcklig filteranläggning för detta kar? (I karet går ett 20-tal VF stora Malawi)
Jag själv börjar misstänka att det inte är tillräckligt. Jag tycker inte att vattnet är så klart som jag vill ha det. Ett lätt dis gör att när fiskarna rör sig i närheten av bakrutan ser de grå och färglösa ut vilket dom inte gör när dom simmar nära frontrutan. Vattenvärdena är OK och vattnet kommer från GBG:s kommunala vatten.
Funderar på att sätta in ett ytterfilter av grövre modell.
MVH
Bosse
Denna filteranläggning rekommenderades av handlaren där jag köpte det hela.
Min fråga till någon initierad: är detta en otillräcklig filteranläggning för detta kar? (I karet går ett 20-tal VF stora Malawi)
Jag själv börjar misstänka att det inte är tillräckligt. Jag tycker inte att vattnet är så klart som jag vill ha det. Ett lätt dis gör att när fiskarna rör sig i närheten av bakrutan ser de grå och färglösa ut vilket dom inte gör när dom simmar nära frontrutan. Vattenvärdena är OK och vattnet kommer från GBG:s kommunala vatten.
Funderar på att sätta in ett ytterfilter av grövre modell.
MVH
Bosse
Kommentar