Hur fungerar ett ytterfilter och säkerheten ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • April 2002
    • 467

    #16
    Jag är lite sugen på 2250 el. 2260, nån som erfarenhet av dom? Dom ger ju bra filtervolym iallfall, frågan är väl om filtervolymen är värd pengarna mot övriga filter? Men det är väl svårt att säga på rak arm.... Karet jag ska ha filtret till är på 660l och innehåller ganska stora centralamerikaner som skitar ner mycket, så i mitt fall är det kanske värt att satsa på nått av dom större. Har ett Fluval403 och en modul full med filtermassa idag, tror jag kan behöva komplettera med ett ytterfilter till.
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      En sak som jag kan rekommendera efter tester är att inte fylla filterbehållarna proppade med filtermaterial utan att ha det ganska luftigt. Jag har tidigare nästan packat filtermaterialet och det har gjort att filterfunktionen troligtvis försämrats och att cirkulationen hämmats...

      Jag kör nu enbart med kombinationen PPI 10 - Makaroner(inkl kritor) - PPI 10 - Biobollar - PPI 10. Såhär har jag i mina Eheim (2213,2217) till mitt 375liters akvarium.

      Vid behov lägger jag i en strumpa innehållande aktivt kol.

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • February 2004
        • 1082

        #18
        Mitt tips....Eheim 2028 profesional med bara lavasten.....

        Jag köper eheim för jag vill sova gott på nätterna.....=) låter som värsta reklam slogan men så är det.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Lavasten?...fördelar?

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • May 2002
            • 736

            #20
            Precis, blev också nyfiken på varför man ska köra lavasten istället. Får min Eheim 2226 om någon dag...

            Kommentar

            • supermick
              Användare
              • May 2002
              • 151

              #21
              Lavasteneen är mycket billig om man jämför mot efisubsrtat
              med en klart hyfsad filteryta.... typ en femtedel av priset, har haft det .. å funkar klockrent tillsammans med 1PI 10,1PI 20 matta

              men glöm ytterfilter om du har småbarn min grabb är väldigt intresserad av alla spännen till pumphuvudena

              så nu säljs dom jag har .............innan han orsakar fler läckor
              hej hopp i plurret

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Krossas lavastenen eller?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #23
                  citat:Lavasten?...fördelar?

                  Hade en gång lavasten som filtermaterial i mer än 300 akvarier (filterkammare i akvariet) och det var mer än 300 akvarier för mycket. Det funkade inte i längden eftersom porerna täpptes igen.
                  Har idag två ytterfilter igång (ett Fluval (gamla modellen) och ett Jagno) och i bägge är det 2/3 minikaskade biobollar och 1/3 filtermatta i kuber (PPI 10) och det funkar bra. Har nu gått ca. 3 år utan att behöva rengöras.
                  Ciklidhälösningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    Ok...

                    Erfarenheter är ju olika. Vad tror du/ni om denna produkt?

                    Sera Siporax Professional 15 mm,4001942084710,Sera,08471,,Bio filter medium with enourmus surface,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop


                    Är det en onödig produkt?

                    Jag har väldigt goda erfarenheter om denna nedan medan den ovan känns som en produktförnyelse bara för förnyelsens skull...

                    Tropic Marin NP-Bacto-Pellets,0619106257029,Tropic Marin,25702,,filter media for the effective removal of nitrates,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop

                    Kommentar

                    • Vannar
                      Användare
                      • April 2002
                      • 339

                      #25
                      Har ett Eheim 2260 till mitt 720

                      Længe var det enda filtret till detta akvarium med malawi och det fungerade superbt, kraftfull pump som fan som drar runt med en jækla kraft oavsett hur længe det har gått, kørt ett år utan att rengøra men då var det skitigt, varje halvår ær bættre.

                      Har makaroner, biobollar, och kuber av filtermatta i det.

                      Nu har jag kompletterat med ett filtermatteinnerfilter bara før at det blev så mycket partiklar som fløt omkring.

                      jag kan definitivt rkommedera 2260 pumpen det ær grym, enda naktedelen ær att den tar en jækla plats.

                      2250 har samma motor som 1200l innerfiltrer alltså en motor som ær hælften så stark som 2260:s pump dærfør tycker jag att ska man køpa ett fett eheim ska man satsa på 2260, den ær dyr i inkøp men den ræcker hur længe som helst och jag ær supernøjd!

                      / Jonas Vannar

                      Kommentar

                      • mrgreed
                        Användare
                        • July 2002
                        • 494

                        #26
                        Efter mitt ytterfilter gick sönder köpte jag här i dagarna ett eheim innerfilter.
                        Hitills har jag bara positiva saker att säga om detta innerfilter.
                        Tycker det är ljusår bättre än mitt ytterfilter.
                        Fråga:
                        Finns det någon fördel med att ha ett ytterfilter?

                        Mvh
                        Danne

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

                          Efter mitt ytterfilter gick sönder köpte jag här i dagarna ett eheim innerfilter.
                          Hitills har jag bara positiva saker att säga om detta innerfilter.
                          Tycker det är ljusår bättre än mitt ytterfilter.
                          Fråga:
                          Finns det någon fördel med att ha ett ytterfilter?

                          Mvh
                          Danne
                          Jäpp ! Den avsevärt större filtervolymen som är A och O inom akvaristik.

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • mrgreed
                            Användare
                            • July 2002
                            • 494

                            #28
                            >jarinen
                            Poäng!

                            Men förutom den så tycker jag det är kraftigt mycket bättre cirkulation i min nya pump.
                            Och gör man rent filtret varannan vecka bör väl vattenvärdena vara bra ändå eller är jag ute och cyklar när jag kör med innerfilter?
                            Nu köpte jag ett väldigt kraftigt innerfilter med dubbla filter.
                            Än så länge är jag helnöjd.

                            Mvh
                            Danne

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

                              #29
                              urk, hålla på å plocka ut filtermaterial å rengöra stup i kvarten, + att de e skitfult å ha stora klumpar inne i karet.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              • Micke H
                                NCS Medlem
                                • October 2003
                                • 144

                                #30
                                Hejsan !
                                Jag har ett Eheim 2128 Proffessional som fungerar väldigt bra men som tyvärr
                                orsakade en olycka hemma hos mig.
                                Det var en packning som fick en skada efter att jag pumpat för att fylla i vatten i ytterfiltret. Ytterfiltret fylldes och pumpen fungerade som den skulle. Jag åkte hemifrån och kom hem efter ca 2 tim och hörde hur det skvalade i akvariet ( vattennivån hade sjunkit och utblåset sprutade ut vatten ovanför den sänkta vattennivå.
                                Det hade hunnit rinna ur ca 120 liter vatten på parkettgolvet...suck.
                                Jag fick bra hjälp av generalagenten och fick ett nytt ytterfilter.( ville inte ha den som läckt kvar )
                                Nu har jag haft det nya filtret ett bra tag och det funkar perfekt, men jag använder aldrig pumpen som sitter på toppen längre.
                                Det är bara en o-ring som tätar där och går den sönder så rinner det ut vatten i toppen av filtret.

                                Micke
                                540 liter +222 +222 +100

                                Kommentar

                                Arbetssätt...