Hur fungerar ett ytterfilter och säkerheten ??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Hur fungerar ett ytterfilter och säkerheten ??

Tja!

Är sugen på att köpa 2 ytterfilter till mina kar(325 och 375 liter).
    Vad kan ni rekomendera? Vad för filtermaterial ska man ha? Hur är säkerheten med ett ytterfilter? Är rädd att det skall bli en hävertfunktion och tömma hela karet.

Några tips?

MVH
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Jag har kört ytterfilter under ungefär 25 år och tycker att det fungerar utmärkt. De gånger de har läckt är när jag har klantat mig och glömt sätta i gummipackningen mellan pumphus och filterbehållare, men det märks innan det hinner uppstå någon skada.
    De enda ytterfilter jag har erfarenhet är eheim och dessa kan jag rekommendera. Den klassiska modellen (2211-2217) är mycket prisvärd, det är också värt pengarna att köpa till två snabbkopplingar för att lätt kunna koppla in/ur filtret. Jag är också noga med att använda eheims orginalslangar eftersom de har tjockare material än andra slangar.
    Själv använder jag numera bara en kombination av biobollar och småbitar av grovporig filtermatta i mina ytterfilter. Fördelen med ytterfilter och bra(ej för tätt) filtermaterial är att de behöver rengöras mycket sällan eller aldrig.
    Jag brukar sätta på grovporig filtermatta på insuget till ytterfiltret som förfilter. En btn-modul fylld med filtermaterial fungerar också utmärkt som förfilter.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

Jag skulle föreslå Eheim 2028.
      Keramikmakaroner längst ner, grönt trassel (typ Ehfifix) eller blå filtermatta (följer med), Ehfisubstrat och på toppen vit vaddmatta (följer med) eller filtervadd.
      Om jag förstod saken rätt så skulle slangarna fästas med något sorts fippligt clips på locket. Jag tyckte det såg otillförlitligt ut och ersatte det med slangklämmor. I övrigt är det ett kanonfilter.
      Alternativt 2217 med dubbelkranar som fylls på i princip samma sätt, fast den har inte filterkorgar.
      Dubbelkranarna underlättar skötseln betydligt.

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

Tack grabbar .. några mer förslag?

MVH
        Carl

Kommentar

• Mattias Andersson
          Användare
          • September 2003
          • 788

satsa på 2226 erbjudandet som finns hos vissa säljare....

Kommentar

• Juanito
            Användare
            • May 2002
            • 180

Jag har aldrig riktigt brytt mig i några slang klämmor och inte har jag haft nåt problem någon gång. Däremot har jag haft lite problem med tätningen mellan pumhuvudet och behållaren.
            juanito

Kommentar

• cobbdouglas
              Användare
              • July 2003
              • 18

Ett litet tips är att borra ett hål strax under ytan i insugningsröret/slangen - i så fall rinner bara ett antal liter ut vid en eventuell läcka.

Martin

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

jag har ochså alltid kört med Eheims ytterfilter utan incidenter, utom när tätningen mellan pumphuvudet och behållaren inte har vart på plats.

Köpte för två veckor sedan ett Fluval 404, det ger inte samma kvalitetskänsla, men slangarna och tillbehören är ballare än eheim. Låter lite mer tycker jag, men väl värt det billiga priset.
                fish r friend

Kommentar

• Vannar
                  Användare
                  • April 2002
                  • 339

Jag hade skippat allt vad vadd heter av den anledningen att det kloggar igen så snabbt och pumpen tappar kraft och man måste rengøra den. kør konfig ung som micke med mest grøvre grejjer och jag rengør ca 2ggr/år.

Att borra hål kan vara en billig førsækring men jag har avstått från detta då det ær ett jækla jobb varje gång man ska byta vatten då det kommer in luft i pumpen. Eftersom insuget ofta ær placerat långt ner så brukar jag alltid ha på ytterfiltret mens jag byter vatten.

Har haft en ytterfilterlæcka under min akvarietidpunkt, då vart det fel på oringen och den søg in luft dær men inget vatten læckte ut tills pappa tycket att det levde om så jævligt och drog ut kontakten, då børjade det læcka.
                  / Jonas Vannar

Kommentar

• Tommy J
                    Användare
                    • January 2003
                    • 28

Jag kör ett 2028 till mitt 450liter, har Ehfisubstrat i alla korgar och det funkar hur bra som helst. Lite jobbigt när slangarna skall rengöras men vad gör man inte för att slippa innerfilter.
                    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv i universum är att ingen försökt kontakta oss.

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Jag har provat många "billigare" alternativ till Eheim, men tyvärr har de alltid kommit till korta. Anledningen till att jag provade alternativ var priset...men det är justerat nu pga de tyska internetaffärerna Aquaristikshop och Aquaristic vilket gör Eheim överkomligare...

Rent tekniskt har jag aldrig haft några missöden med någon produkt.

Eheim är särklassigt bäst enligt mig.

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

citat:Ursprungligen skickat av orm

jag har ochså alltid kört med Eheims ytterfilter utan incidenter, utom när tätningen mellan pumphuvudet och behållaren inte har vart på plats.

Köpte för två veckor sedan ett Fluval 404, det ger inte samma kvalitetskänsla, men slangarna och tillbehören är ballare än eheim. Låter lite mer tycker jag, men väl värt det billiga priset.
                        va fan orm, har du börjat snåla in på hobbyn och köper B-grejer
                        Anders L

Kommentar

• Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

2250 & 2260 är två kanon filter,Ifall dom ska synas mycket så kanske du ska satsa på något snyggare typ professional II serien..

Kommentar

• Christer T

För några månader sedan köpte jag ett EHEIM ecco 2236 comfort från www.aquaristikshop.com för 79.90 Euro. Då ingick alla slangar, snabbkopplingar och filtermaterial. Mer Ehfisubstrat Pro än vad som fick plats. Mycket nöjd med filtret, superenkel och "trygg" hantering och nästan helt tyst. Kanske lite litet till dina burkar dock.

Kommentar

• Cutekid
                              Användare
                              • January 2003
                              • 3368

Jag har också kikat på dessa filter Christer, Tycker att de verkar prisvärda och bra.

Tack för så många förslag. Det är det som är så bra med det här forumet. Man får så mycket hjälp.

MVH
                              Carl

Kommentar

Arbetssätt...