Vem vill till Tanganyikasjön med oss?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • May 2002
    • 374

Hej, kul att se att några i alla fall läst mitt inlägg.
    Angående snorkling kan jag ju säga att jag är överförtjust i det, snorklade ganska mycket, kanske inte riktigt lika bra som i Malawisjön men massor finns att se, jag har massor ov kort jag kan skicka som jag tagit snorklandes.
    Hyra grejer på plats är nog inte möjligt och knappast heller att rekomendera, glöm inte att detta är mörkaste Afrika vi pratar om.
    Hej
    Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Carl har lagt upp en del bilder på stockholmsciklidklubb.com. Missa inte att klicka på bilderna vilket gör dem större och mindre "murriga".

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Wow. Har du tagit denna bilden med snorkel så ska jag aldrig i livet dyka med tuber (åtminstone inte första gången).

Beträffande hyrgrejor så var min tanke nog att hyra hemma.

mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Nu har jag inte varit i Tanganyikasjön (än så länge) men däremot i Malawisjön och förhållandena är ju inte så jätteolika.
          Självklart funkar det oftast bäst om man dyker istället för att snorkla. Det avgörande är dock vilka typer av platser man åker till - när jag var i Malawisjön så var väl ungefär 60 av 80 de platser vi dök på rätt värdelösa ur snorkelsynpunkt, 10 var okej, 6 var bra och 4 mycket bra.
          Dvs en förutsättning för resan är ju då att de platser man väljer att åka till är lämpliga för snorkling och t.ex. inte till sådana ställen där klippkusten stupar brant rätt ner.

Det tråkiga med snorkling är väl bara att man därmed missar väldigt många fiskar som lever lite djupare - men har man inte varit där tidigare och man väljer bra snorkelplatser så blir det också med all säkerhet en stor upplevelse.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

Kommentar

• Gäst

Tänk på att det ofta är bra mycket billigare att ta sitt dyk-cert nu när vattentemperaturen inte är så attraktiv och alla skolor har svårt att få tag på elever.

Exempelvis Flyingdivers här i GBG ger 1000:- i rabbat nu fram till maj, borde vara likadant på de flesta skolorna i landet.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Det kan ju påpekas att Carl kommer att prata och visa bilder på ciklidstämman från resan han och Lars var på i höstas. Självklart diskutterade de stämman i höstas och Carl berättade att det vi helst ville ha till stämman nu när Sven Kullander skulle prata om sina sydamerikaner samt visa NRMs samlingar och Ken McKaye skulle prata om Malawi och Nicaragua så ville vi ha ett föredrag om odling eller ett om Madagaskar. Carl skulle prata om han blev nöjd med resan och bilderna (vilket han uppenbarligen blev, han ska ju prata och tom. åka tillbaka vilket den här tråfen handlar om). Lars fortsatte sedan till Malawisjön och där träffade han Sonia och Dave som var mycket intresserade av att hålla föredrag om odling av madagaskarciklider! Hursomhelst, alla som är intresserade av dykning i dessa sjöar kan ju hoppa på Carl och Lars på stämman (t ex under middagen)!
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Hank
                Användare
                • April 2002
                • 1321

Varför lägga 25-40 tusen på en "riftlakesresa" och begränsa sig till snorkling?
                Om man skaffar sig ett "cert" så kan man ju ändå snorkla på dom ställen som det
                funkar på. Kan ju vara skönt snorklar mellan "tubdyken" eller...
                (har själv inget dykcert)
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1836

Jag protesterar igen, Om man bara tränar lite innan så slipper man skaffa dyk-cert. Jag skulle själv inte våga gå djupare än 30 meter med tuber på ett ställe med mer än 3 dagars resa till närmaste tryck kammare. 30 meter är snarklingsdjupet en medelgod fridykare med 1/2 års träning bör klara utan några större problem. Dessutom så är tubdyknin farligt.
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• Hank
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1321

citat:30 meter är snarklingsdjupet en medelgod fridykare med 1/2 års träning bör klara utan några större problem.
                    Nu är kanske inte alla ett sånt blötdjur som du är
                    30 meters djup, har du gälar?
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • October 2002
                      • 601

Magnus, vem har lurat i Dig att dykning med tuber är farligt? Eftersom Du fått tidningen Sportdykaren i brevlådan idag så antar jag att Du är medlem i en sportdykarklubb. Då borde du borde veta bättre. Själv ser jag dykning som extremt riskfritt.

Vad menar Du med tre dagar till en tryckkammmare? På tre dagar lär man komma runt jorden så då kan Du nog hitta en tryckkammare var som helst. Driver Du med oss?

Hur stor är gruppen medelgoda fridykare som gör 30 m för att titta på ciklider? ? ? Bland läsarna på ciklid.se tror jag att de är lätträknade. Om jag själv någonsin klarat den typen av fridykning så har med bestämdhet åldern och konditionsnivån straffat ut mig ur den gruppen sedan många år. Nu är jag nästan säker på att Du driver med oss.

Vad är Ditt syfte? Jag tror inte att alla förstår att Du driver med dom. Jag trodde faktiskt att "fiskar.nu" hade någon form av monopol på att driva med oss andra på ciklid.se.

Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

citat:30 meter är snarklingsdjupet en medelgod fridykare med 1/2 års träning bör klara utan några större problem
                        Poängen med dykning är ju att man kan ligga still och studera fiskarna när man dyker med tuber.
                        Det måste var en jäkel på att fridyka om du kan ligga någon halvtimme på 10 meters djup och studera fiskarna utan tuber - jag är full av beundran
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Jag såg Magnus inlägg "Om man bara tränar lite innan så slipper man skaffa dyk-cert" som ett svar på "Jag ska genast sätta igån och småträna lite, skulle inte skada i vilket fall som helst. Tänker även kolla på lite dykutbildningar". Om man är snabb så kan man kanske få för sig att Fredrik tror att det räcker med att träna för att dyka och att dykcert är långt ifrån nödvändigt. Nu är jag förstås övertygad om att Fredrik inte tror det. Visst är det farligt att dyka med tuber om man är dum i huvudet. Fast det är nog ännu farligare att vara dum i huvudet och cykla

(Dum i huvudet = säkerhet är för fjollor, lyse är trams och cyklar har företräde framför långtradare)
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1836

Även om det inte har så mycket med tanganyika att göra så skall jag försöka bemöta den bitvis hårda kritiken:

citat:Magnus, vem har lurat i Dig att dykning med tuber är farligt? Eftersom Du fått tidningen Sportdykaren i brevlådan idag så antar jag att Du är medlem i en sportdykarklubb. Då borde du borde veta bättre. Själv ser jag dykning som extremt riskfritt.
                            Mina erfarenheter av tubdykning sträcker sig till ca 500 dyk och 3 månaders arbete som divemaster i Mexico. Efter att ha sett tillräckligt så sätter jag inte på mig tuber igen, speciellt inte i ett u land. Jag har sett flertalet dyksjukor trots att vi hade varit inom tabellerna. Varav en sitter i rullstol idag. Jag är med i ssdk av 2 anledningar. Det är för det första för att jag får tillgång till träning i min lokala simhall och för det andra för att jag tror och hoppas att ssdk och aida sweden skall komma överens om en bra form för tävlingsfridykning. Jag ser mig själv som en apnea ambasadör inom en extremt apnea fientlig organisation, men saker och ting är på g!!

citat:Vad menar Du med tre dagar till en tryckkammmare? På tre dagar lär man komma runt jorden så då kan Du nog hitta en tryckkammare var som helst. Driver Du med oss?
                            Jag skulle gärna se hur du gör för att ta dig till en tryckkammare på 3 dagar i tanganyika. Klart att man kan flyga jorden runt på 3 dagar, men jag betvivlar att du kan ta dig ens till en flygplats på 3 dagar. I vilktet fall så kan du ju fråga toby weal hur lång tid det tar att ta sig till en tryckkammare. När jag frågade fick jag svaret att det inte var lönt att tänka på, har du dykarsjukan så dör du innan du når en kammare. Där jag arbetade i mexico hade vi 2 timmar till tryckkammare, men det hjälpte i vissa fall inte.

citat:Hur stor är gruppen medelgoda fridykare som gör 30 m för att titta på ciklider? ? ? Bland läsarna på ciklid.se tror jag att de är lätträknade. Om jag själv någonsin klarat den typen av fridykning så har med bestämdhet åldern och konditionsnivån straffat ut mig ur den gruppen sedan många år. Nu är jag nästan säker på att Du driver med oss.
                            Nja, intresset för ciklider är väl inte så stort bland fridykare, men man kan ju hoppas att intresset för fridykning ökar bland ciklid vänner efter denna "debatt".
                            I mitt inlägg skrev jag att det kräver 6 månaders träning för att klara ut det på ett säkert sätt, men och andra sidan så är 6 månaders erfarenhet av tubdykning ett minimum enligt mig för en sådan resa. Precis som för tubdykning så gäller det att man skall ha gått en bra kurs för att kunna dyka säkert. Altså ingen skillnad där heller mot tubdykning (förutom att jag betvivlar att det går att tubdyka säkert) Åldern har ingen betydelse, den äldsta världsrekordhållaren genom tiderna var 67 år gammal. När han var 72 gjorde han sin sista tävling, men har inte slutat dyka för det.

citat:Vad är Ditt syfte? Jag tror inte att alla förstår att Du driver med dom. Jag trodde faktiskt att "fiskar.nu" hade någon form av monopol på att driva med oss andra på ciklid.se.
                            Syftet är 1 att varna för farorna med tubdykning, 2 att göra lite smygreklam för fridykning. Jag hoppas att ingen mer än du har sett att jag driver med er, för det var inte min mening. Fiskar. nu känner jag inte till men tänker surfa in där när jag skrivit klart detta inlägget.
                            Med tanke på den senaste tidens mothugg så kan man tro att det är ni (vi) på ciklid.se som har monopol på att missuppfatta mig. Jag har aldrig varit med om så många missuppfattningar som det har skett sedan jag började vara aktiv här.
                            MVH
                            Magnus

[/quote]

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Sorry men jag fattar fortfarande inte poängen med att fridyka i Tanganyikasjön eller malawisjön.
                              Anledningen till att man dyker är ju att man under en längre period vill studera fiskarna och det gör man ju bäst genom att observera under en längre period.
                              Det är väl inte detta som fridykning går ut på, eller är jag helt ute och seglar.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell

Kommentar

• tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1836

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

citat:30 meter är snarklingsdjupet en medelgod fridykare med 1/2 års träning bör klara utan några större problem
                                Poängen med dykning är ju att man kan ligga still och studera fiskarna när man dyker med tuber.
                                Det måste var en jäkel på att fridyka om du kan ligga någon halvtimme på 10 meters djup och studera fiskarna utan tuber - jag är full av beundran
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell
                                Som jag sagt innan. Om du följer med på en dyksafari var du än befinner dig i världen så kommer dom inte att låta dig ligga på ett ställe och titta på en fisk i 30 minuter. Om du och andra sidan lyckas få ett dykcenter att fylla tuber och ge dig utrustning utan att skicka med en divemaster och ett gäng andra dykare så kan du ju ge dig ut själv och ligga och titta på en fisk i 30 minuter. Men hur lätt är det att hitta en annan dykare som vill ligga och titta på samma fisk som du i 30 minuter? Efterssom det generellt (jag har aldrig varit i tang) finns mer fisk där det inte finns tubdykare så är just fridykning det bästa för att se fisk. Dom fiskar som man trots allt ser som tubdykare är oftast totalt orädda eller på väg bort från dykarna. Som fridykare kan du studera fiskarna utan att störa dom, måhändas inte mer än 3 minuter (10 meter va??). Förövrigt så tror jag att bästa sättet att studera fiskarna på 10 meters djup är att ligga på ytan, då stör man minst (givetvis beroende på sikt)
                                MVH
                                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...