Vem vill till Tanganyikasjön med oss?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vannar
    Användare
    • April 2002
    • 339

lægger men øver 25 papp på en tanganyikaresa så kænns det som om det ær en billig kvalitetshøjning att ta dykcert først...

har fridykt endel føre jag tog cert men i ærlighetens namn så inte hinner man få sig nån længre titt på undervattenslivet. Såna saker som interaktioner och fiskarnas beteende har man ingen chans att se om man fridyker.

fast sen så behøver man væl en 10-20 dyk innanfør væsten inna man blir så trygg att man kan njuta fullt ut av en sådan resa.
    / Jonas Vannar

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

Jag håller med Vannar. Jag kollade just upp det och dykcert visar sig gå på lite drygt 3 000 med allt.

mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• Lars Andersson
        NCS Medlem
        • October 2002
        • 601

Jo, Du har helt rätt i det Du skriver Vannar.

Jag skulle vilja korrigera det jag skrev om vilka fiskar man kan se vid Kalambo Falls Lodge. Man kan nog se alla de uppräknade cikliderna. Vattnet är rent och siktdjupet är oftast mer än 15 meter. De flesta fiskarna kan man identifirea på relativt långt håll. Vad jag tänkte på var att komma dem relativt nära.

Lars
        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1836

citat:Ursprungligen skickat av Vannar

lægger men øver 25 papp på en tanganyikaresa så kænns det som om det ær en billig kvalitetshøjning att ta dykcert først...

har fridykt endel føre jag tog cert men i ærlighetens namn så inte hinner man få sig nån længre titt på undervattenslivet. Såna saker som interaktioner och fiskarnas beteende har man ingen chans att se om man fridyker.

fast sen så behøver man væl en 10-20 dyk innanfør væsten inna man blir så trygg att man kan njuta fullt ut av en sådan resa.
          Måste nog protestera där, det handlar väl mest om hur länge man kan hålla andan. Jag har i och för sig inte varit i tanganyika, men aldrig någonsin på någon dykplats i Världen har jag sett dykare titta på samma fisk i mer än 2 minuter. 2 minuters bottentid för en tränad fridykare är inga problem.
          Ett problem som jag ser ofta när jag är ute och dyker är att tubdykare=mindre fisk. Jag tror att man helt enkelt skrämmer bort fisken med bubblet.
          Vill man se fiskarna som dom är när dom inte vet att dom är iaktagna så är fortfarande fridykning det bästa sättet.
          När jag ändå snackar fridykning: Hur mycket mindre skulle resan kosta om man inte tubdök? Jag menar dyken måste väl kosta något?
          MVH
          Magnus

Kommentar

• Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

Därtill kommer ju en hel del hyra för utrustning, eller hur?

Min situation är följande:
            En stycken yrkesfotograf med absolut topp-digital undervattens-fotoutrusning inklusive blixtar och rubbet vill till sjön. Men han är fet, otränad och ärligt talat ganska dålig på att simma men han har ett otroligt tålamod och stor vana vid att vänta mycket länge på att resultatet av ett fotoprojekt ska bli perfekt.

Fotografen vill inte resa runt och titta på flodhästar, krokodiler eller lejon eller uppleva något särskilt spännande utan bara ligga vid en enda sten i flera veckor med sin kamera för att eventuellt få en enda riktigt superbra bild på en enda liten grå fisk. Han har provat att dyka med tuber några gånger i Thailand för 10-15 år sedan men aldrig fått några lektioner.

Ska han lägga hela tiden fram tills nästa höst på att bli en "fena" på att dyka eller ska han lägga sig i en meter djupt vatten vid stranden med hela "kittet" och plåta hästnosar med bara cyklop och badbyxor?

Det bör väl tilläggas att han inte heller är särskilt tät så om man kan spara en 5-6 tusen så skulle det hela vara mycket mer realistiskt.

mvh,
            Fredrik H.
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

Kommentar

• klassisk ära
              Användare
              • July 2003
              • 139

"Fotografen vill inte resa runt och titta på flodhästar, krokodiler eller lejon eller uppleva något särskilt spännande utan bara ligga vid en enda sten i flera veckor med sin kamera för att eventuellt få en enda riktigt superbra bild på en enda liten grå fisk."

HAHA! Underbart!

Mikael

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

citatka han lägga hela tiden fram tills nästa höst på att bli en "fena" på att dyka eller ska han lägga sig i en meter djupt vatten vid stranden med hela "kittet" och plåta hästnosar med bara cyklop och badbyxor?
                Använd en megazoom och ligg som ett flöte strax under vattenytan istället så får de andra simma djupare...

Underbart skrivet Fredrik H.! Tack för den glädjespridaren...

Kommentar

• Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • October 2002
                  • 601

I den "planerade" resan ingår apparater och luftfyllning. Vi betalar en dygnskostnad och vi får låna lufttuber kompressor, båt och "guider" utan extra kostnad. Båtbränsle tillkommer. Allt annat som har med dykningen av göra får man ha med sig själv. Bortsett från väst så skall man ändå ha med sig allt så man sparar inte så mycket. Någon form av dräkt bör man ha.

Det går ju att ta på sig dykutrustningen och ligga på grunt vatten. Med lite för mycket bly så kan man ju sitta still och även kravla omkring på relativt säkert djup. Att i förväg läsa en bok om dykning och den teori som gäller är nyttigt. Det finns kända ciklidister som varit i Afrika och dykt utan att ha dykcertifikat.

Jag tycker det är självklart att man skall skaffa sig en dykutbildning inför en sån här resa.

Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

Tackar för infon. Jag ska genast sätta igån och småträna lite, skulle inte skada i vilket fall som helst. Tänker även kolla på lite dykutbildningar.

mvh,
                    Fredrik H.
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

Kommentar

• Fiskar.nu
                      Användare
                      • September 2003
                      • 442

3000!!!! dyrt! ok beror på då. är det FLYGRESA, Mat, Dyk osv med? eller är det flyg och dyk

hehe jag kan inte ens simma dyka hmm rätt coolt man behöver inte kunna simma man har ju dyktuber går säkert bra ändå
                      375 liter till L-malar

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1836

Fiskar.nu: Läs HELA tråden. 3000kr är vad en dykutbildning kostar i Sverige. Resan till tangayika kostar ca 28000.
                        Om man vill skaffa sig dykcertifikat så måste man kunna simma 200 meter. Inget dykcenter i världen låter dig dyka om du inte kan simma.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

200 meter är är nog inga problem. Jag menade inte att jag inte kunde simma, jag har bara inte gjort det så mycke på sistone.

mvh,
                          Fredrik H.
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

Kommentar

• pontus
                            Användare
                            • October 2003
                            • 514

fan jag tycker det låter dyrt nästan 30000 kr,jag va i alaska och fota och flugfiska i 1 månad kostade 20000 med allt inkluderat boende intrikes flyg, mat till och med ett nytt g-loomis flugspö för typ 3000kr.det måste gåatt komma undan billigare en 28000kr eller??

MVH /Pontus
                            Passenger on Planet Earth:
                            Pet.macro nsumbu
                            Pet.moshi ikola
                            Pet.Trewavasae
                            Pet.Bulu-Point "Red"
                            Pet.orthognathus tricolor mvuna
                            Pet.Longola
                            Tr.Ilangi
                            Tr.Muzi
                            Tr.Katonga
                            Neo.Leleupi

Kommentar

• Vannar
                              Användare
                              • April 2002
                              • 339

Nog kan man sækert få viss behållning av att fridyka i tanganyikasjøn.

Jag upplevde det inte som att jag kunde studera undervattebnslivet nå særskillt nær jag sysslade med fridykning. Nu var jag aldrig någon jættehøjdare på frikdyka men hyfsad var jag væl.

Før en dykande biolog ær två minuter ingenting før att studera en fisk, jag har mer tid æn så på att studera en nakenæcka (och dom rør sig næstan inte alls)

Och sætter du en kamera i handen så kan jag tænka mig att jag kan spendera en havtimma på en fisk!

Nog kostar væl dyken också en penning kan jag tænka men jag tror inte att det ær den størsta utgiften , det kænns som att flygresa + ev mutot ær dom størsta utgifterna :-)

Visst kan man væl læra sig dyka bara før att åka till tanganyikasjøn men då kan du åka på solsemester och ta cert det ær mycket enklare och lættare i varmt vatten, ær du dæremot genuint intresserad i annat undervattensliv æn stora sjøar i afrika då ska du definitivt gå en kurs i vår och gå med i nån dykklubb i din nærmiljø.

utrustning ær dyrt men man kommer långt med begangnad utrustning som i dagslæget intye kostar så många kronor, du kan nog få en konmplett utrustning + våtdræckt før en 5-6000:- som duger om du snokar lite.

och det ær ju bara en bråkdel av vad du lægger ner på undervettenshus och blixtar i sådana fall!
                              / Jonas Vannar

Kommentar

• Fredrik H.
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1884

Nja, jag kan nog inte köpa grejor. Kan man inte hyra det? Jag hade absolut inte tänkt att ägna mig åt dykning i någon större utsträckning i fortsättningen men jag skulle gärna vilja plåta ciklider i deras naturliga miljö.

Jag tycker att det låter intressant att hålla sig på ganska grunt vatten med riktigt mycket tyngder och tuber så att man kan vara stilla länge. En halvtimma på en fisk är vad jag räknar med i akvarium. I naturen hade jag räknat med flera timmar förutsatt att det är en art som verkar hålla sig runt en plats. Som jag tidigare nämnt så vill jag hellre koncentrera mig på en enda sten och vad som finns kring den i detalj än att åka omkring med båt. Jag vill inte se mycket men det jag ser vill jag titta på ordentligt och fotografera från alla tänkbara håll och kanter.

Min tanke var att åka dit och testa. Om jag verkligen älskar det och känner att jag kan få något uträttat så skulle jag mycket väl kunna köpa all utrustning, bli riktigt avancerad och åka dig varje år (förutsatt att man senare kan organicera det på ett sätt som inte kostar 28 000). Man kan ju inte bara smälla en massa pengar på något man inte provat.

Min tanke är givetvis också att dokumentera själva fisksamlandet och de som arbetar med det så resan kan mycket väl bli meningsfull även om jag inte är någon riktig dykare.

Undervattenshus och blixtar och vad man kan tänkas behöva ska jag givetvis inte köpa. Jag blir sponsrad med allt fotografiskt, men måste givetvis lämna tillbaks det.

mvh,
                                Fredrik H.
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

Kommentar

Arbetssätt...