Vem vill till Tanganyikasjön med oss?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • May 2002
    • 374

    Vem vill till Tanganyikasjön med oss?

    Vi är ett par stycken som var och dÖk i Tanganyikasjön i höstas och är sugna på att åka dit i höst igen. Vår plan är att Utgå från Toby Vealls Ställe som vanligt, spendera ca 1v på båten (sova i tält) och övriga dagar utgå från tobys hak, dom flesta dagar två dyk/dag.
    För att det ska bli trevligt och praktiskt genomförbart bör man vara en mindre grupp så vi håller som bäst på att ragga medresenärer. om nån är intresserad så maila mig istället för att bara svara på tråden här.
    Det rör sig om två veckor i slutet september och kanske början oktober, det finns flyg så att det funkar att bara ta ledigt två veckor.
    Allting inklusive flyg, dykning, bränsle och pilsner i Tobys bar brukar bli ca 28 000:- lite beroende på dollarkurs, flygpriser och annat.

    MVH
    Carl Westholm

    carl.westholm@swipnet.se

    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Carl
    NCS Medlem
    • May 2002
    • 374

    #2
    OK då, frågar väl en gång till då.
    Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • October 2002
      • 601

      #3
      Gör inte kylan att Ni blir intresserade?

      Varför så få intresserade?

      Lars
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        #4
        Jodå, jag är hur intresserad som helst. Hade det bara inte varit för dom där 28 000 kronorna som det kostar så...
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • October 2002
          • 601

          #5
          Dollarkursen gör att priset kanske minskar ca fem tusen. Med det är ju fortfarande en massa pengar. I vilket fall som helst så är det hög tid att arrangera allt så hör av Er till Carl ovan om det är intressant att följa med.

          Lars
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            Ett betydligt billigare alternativ än att resa till Tanganyikasjön (och nästan lika trevligt) är att lyssna till Carls föredrag om sin tanganyika-resa på Ciklidstämman i Stockholm sista helgen i mars.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Lars Andersson
              NCS Medlem
              • October 2002
              • 601

              #7
              Visst är ciklidstämman ett utmärkt alternativ. Jag tror jag såg (förhandsinfo) att kostnaden skulle bli 675:--. Därtill kommer kostnaden för resan till huvudstaden. Ett mycket bra budgetalternativ men bara två dagar och om jag inte minns fel så brukar det vara lite ruggigt i slutet av mars. Ciklidstämman blir det som sagt även om sjön drar.

              Ha en trevlig helg.

              Nu skall jag till min lokal och kolla på mina yngel av Xen. papillio och Xen. flavipinnis. Dom går med sina föräldrar och 8 resp 4 andra vuxna artfränder. Jag tände på dessa fiskar vid resorna till Tanganyikasjön.
              Lars
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

                #8
                Citat:
                "Jag tror jag såg (förhandsinfo) att kostnaden skulle bli 675:--."

                Det är lite mer i rätt prisläge

                Skämt åsido så är det en dröm att åka ner till Tanganyika-sjön och dyka. Något som jag hoppas någon gång ha möjlighet att göra.
                Men bara tanken är otroligt lockande, får man dessutom vara med och fånga fisk som man sen kan ta med sig hem så hade lyckan varit total.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #9
                  Det är just det där med att ta med fisk hem som jag ser som enda gruset i maskineriet (förutom kostnaden för resan såklart) då det verkar vara omöjligt med tanke på de afrikanska tullarna samt frakten.

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

                    #10
                    Hur pass klarar man sig utan dyk-cert i Tanganyika? Har jag förstått det rätt om jag tror att man får något ut av att snorkla i Malawi men knappast i Tanganyika?

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • April 2002
                      • 787

                      #11
                      Jag har pratat lite om snorkling i T-sjön med en mycket insatt man, och han menade på att man klarar sej mycket bra utan tuber. De senare åren av sin visstelse där körde han helt utan tuber, men det kanske blir så att när man sett allt är det inte lika intressant längre..
                      Jag SKA åka dit ner någongång i livet, men jag gör det nog hellst med dyk-cert. För säkerhets skull...

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

                        #12
                        Risken är väl att man tvingas plåta alla fiskar uppifrån. Inte så kul med en massa fiskryggar. Kan även tänka mig att man har svårt för att ligga stilla utan att luta sig mot något och vid fotografering måste man ju ligga och vänta in bilderna.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • October 2002
                          • 601

                          #13
                          Svar och kommentarer.

                          Det är nog så att man bör ha varit där en gång för att förstå vad det innebär att få ut lite fisk. Jag fick som följd av resan med mig 60 st Tro. moorii Kalambo och 10 Xen. "papillio sunflower". Dom kom ca en månad efter jag kommit hem. Det man kan fånga själv är relativt begränsat. Själv har jag tre egenhändigt fångade Syn. multipunctatus.
                          Det blir inte speciellt mycket billigare att ta hem själv än att köpa av en resonabel handlare. Begreppet "afrikanska tullar" existerar inte vad gäller utförsel från Zambia. Frakten är dyr och inte helt pålitlig. Men inget oöverkommligt. Tyvärr sprids en mängd uppgifter om kostnader mm avseende exporten av fiskar från Tanganyikasjön. Det mesta helt utan grund.

                          Snorkling är ett ganska bra alternativ till dykning, men visst får man ut mycket mer när man dyker. Jag tycker dessutom att själva dykandet är viktigt. Jag brukar ibland få frågan vad jag gör när jag dyker. Ingen frågar en som åker utförsskidor vad han gör när han åker. För mig är själva dykandet en viktig del av resan. Att det skulle var bättre att snorkla i Malawi- än Tanganyikasjön vet jag inte om jag kan ställa upp på. Jag ser ingen större skillnad förrutom färgintensiteten på fisken.

                          Att fota när man snorklar är inte så lätt. Visserligen är det lättare att ta bilden vid ytan än på djupet. Men det blir att hitta en teknik för att andas och fota. Jag har gjort det fyra veckor i Kigoma för länge sedan men det blev inget vidare. I digitalkamerans tidevarv har det blivit lättare att fota. Det jag menar är att möjligheten att korrigera sin fotografering på plats ökar blidkvaliten mycket. Att som jag fota helt manuellt med macro är inte möjligt utan att ha extern lufttillförsel.

                          Lars
                          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1884

                            #14
                            Tack för förklaringen Lars, det låter ju som att det kunde vara lönt att ta sin första resa utan "cert" trots allt.

                            Varför är det lättare att ta bilden vid ytan än på botten? Är det ljuset du menar? De där andningsbesvären som du beskriver förstår jag beror på att man doppar snorkeln då man riktar blicken framåt?

                            Hur ser det ut rent praktiskt? Kan man tex stå på en sten invid en klippvägg och vänta ut ciklider eller måste man alltid ut en bit? Jag tänker hela tiden på att det måste vara svårt att hålla sig stilla för att fotografera. Om man har tyngder och tuber så är det väl bäst att ligga mot ett fast underlag och vänta?

                            Det sista med digitalt och manuellt förstår jag inte riktigt. Det går väl att korrigera det manuella resultatet lika väl som det digitala förutsatt att det är rätt exponerat?

                            Stämmer det som följande länk lovar?:


                            Hoppas att ni ursäktar att tråden nu blev lite fototeknisk men jag tycker fortfarande att den håller sig inom ämnets gränser.

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • October 2002
                              • 601

                              #15
                              Jo, det är framför allt ljuset som gör det lättare att fota i ytan. Dessutom är det fler fiskar i ytan även om det ju bara är vissa arter.

                              Det är relativt slipprigt på stenarna i ytan varför det kan vara lite svårt att hålla sig helt stilla. Det går bra att hålla sig still om det inte är vågrörelser som flyttar på en.

                              Vad jag menar med digital och manuellt kom lite för fort. Jag menar att när man tagit en digital bild kan man antingen direkt eller senare på dagen kolla bilden och se om ljuset är bra, att skärpan är ok mm. Själv hade jag stora problem med skärpan. Det går ju inte att konstatera förrän man kommer hem om man fotograferar med dia. Det är sent att rätta till vissa fel då. Vad jag menar med att jag fotar manuellt är att det skärpedjup jag får med 105mm macro är så litet att det behövs ganska mycket skruvande på avståndsinställningen (fiskarna rör sig) så jag tror det blir jobbigt om man skall ner någon eller några meter. Jag använde alltså inte autofocus, men det skall jag prova mågon gång.

                              Jo, länken "lovar" att det finns massor med fiskar att snorkla och se. Vissa av de uppräknade arterna lär man inte få se om man inte är tränad fridykare. Själv fixar jag fortfarande ca 15 m trots att jag passerat femtio. Jag tycker att Kalambo Falls Lodge är ett fantastiskt ställe om man inte vill eller kan ge sig iväg med båt.

                              Lars
                              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                              Kommentar

                              Arbetssätt...