Bygga filter till luftpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    Bygga filter till luftpump?

    Ok, så nu har jag bestämt mig för att köpa en fet luftpump och driva 10-15 yngelkar eller så och skall alltså antingen köpa in eller bygga egna filter i karen. Vad jag nu undrar är om man kan på något sätt bygga om böjda elrör till filter? Alltså, sticka ner ett rör i filtermatta, pumpa ner luft någonstans på mitten, så att det bubblar friskt på ytan, som det gör i akvarieaffärer.

    Funkar det eller skall man köpa filter klara, typ som de Tricella tipsade om:



    Jag vill ju helst inte använa "filterpatroner" som kan gojsa igen utan ha filtermattan lös, eller vad man skall säga.

    Tips tack?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Gandalf
    Användare
    • April 2002
    • 29

    #2
    Hej
    Kolla denna sida http://cichlidinspiration.net3servic...les2.asp?id=19
    I detta använder dom elrör.
    Gör lika dant men avsluta med en 90 graders böj vid vattenytan och gör ett hål där du kan föra ned en luftslang till botten av filtret.
    Borde fungera för så är ett likadant filter som du köper i affären uppbygt.
    Kolla även på sidor angående discus. För dom som håller på med dessa fiskar kör ofta med luftfilter i sina akvarier. Så på deras sidor kanske det finns tipps på hur dom gör egna filter.

    Lycka till
    Robban

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #3
      Det enklaste filtret består av en grovporig filtermatta fastklämd i en filterhörna eller en hel gavel i akvariet. Sen tar en ett vp-rör eller liknande och bockar 90 grader, i böjen borrar man ett hål med samma diameter som ytterdiametern på luftslangen. Den ena delen på rörböjen placeras i nivå strax under vattenytan framför filtermattan och den andra bakom filtermattan nere vid botten på akvariet. Luftslangen träs genom hålet i rörböjen ner i nedre delen av rörböjen.
      När luften stiger leds den genom röret ut framför filtermattan och ett sug genom filtermattan uppstår. Är biten filtermatta rätt dimensionerad behöver den aldrig rengöras.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Ah, så enkelt allt kan vara ibland! Två småfrågor:

        1/ Tips på hur man fäster slangen längst ner i röret?
        2/ Bör rörens botten vara igenpluggad med små hål i sidorna eller räcker det om vattnet forsar genom botten? Om man inte pluggar igen rören så flyger väl luften ut botten och hamnar på ytan bredvid röret?
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #5
          1. Borra hålet till luftslangen en aning för litet så räcker det för att hålla slangen på plats.

          2. Du behöver inte borra hål eller plugga igen röränden. Låt slangen sluta ett par cm innan rörets nedre ände, då kommer luften (som alltid strävar uppåt) att följa röret ut på andra sidan filtermatten.

          Det finns många sätt att göra luftdrivna filter på, detta förslag är ett av de enklaste som fungerar bra.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Ok, done deal! Jag har beställt membranpumpen du tipsa om, så om jag har klagomål vänder jag mig till dig
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Loket65
              Användare
              • September 2003
              • 176

              #7
              Hej!

              Jag har ett litet tips, som jag har testat och som har funkat förträffligt. Om du utgår från att ha täckt hela ena kortsidan med filterskum, och placerat ett "elrör" bakom. Så tar du bara och flyttar ut filterskummet till mitten av karet, och sätter en liten bit filterskum i botten på röret(som sitter kvar vid kortsidan), och en bit slang på rörets utgång som är så lång att den når över till andra sidan filterskummet i mitten. Och vips så har du ett perfekt tvådelat spott/yngelkar. Har funkat bra hos mig i vartfall

              MVH
              Magnus
              Den som äter lever får sej
              *Magnus*

              http://www.orumsnygard.se

              Kommentar

              Arbetssätt...