solnedgång!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotta
    Användare
    • February 2003
    • 80

    solnedgång!

    Jag undrar om ngn har ett bra tips på hur man fixar en nedsläckning successivt av ljusramperna.
    kan man ansluta ngn typ av dimmer?
    eller bäst, kan det skötas per automatik när man ex, trycker på en knapp ,att de tar exempelvis 1 min att tona ner från full belysning till släckt?
    tacksam för tips.
    PS trött på fisk som hoppar ur akvariet!
    När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!
  • Frick
    Användare
    • November 2003
    • 20

    #2
    Tjenar!
    Kolla på denna!
    Velleman was founded by Koen Velleman in 1974 to produce electronic kits. With over 40 years of experience, our company is an established value in the development of electronic kits, instruments and modules and it markets an extensive range of consumer and do-it-yourself products. Today, Velleman is present in more than 80 countries with no less than 16,000 products, spread across 8 private brands and 50 A brands. Velleman wants to develop smart and exciting solutions and offer innovative electronic products and tools worldwide.

    Koppla en digital strömbrytarklocka till dimmern som tänder och släcker en vanlig lampa! Ta en annan klockströmbrytare för att tända och släcka lysrören när lampan är tänd!

    Hoppas att det är klart som akvarievatten :-)
    /Frick

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • August 2002
      • 8616

      #3
      Hej

      Kolla oxo Jukka Järvis hemsida http://www.aquahoito.info/sverige/datstyrt.php
      Där finns både solnedgång och månsken.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • robber
        Användare
        • September 2002
        • 87

        #4
        Annars kan en enkel lösning var en lampa med timer som står en bit från akvariet och släcks en stund efter akvariet, tror inte fiskarna bryr sig speciellt mycket om att det ska vara en "gradvis nedtoning av ljuset"

        Tror dom är nöjda med om ljuset släcks i 2 steg istället för 1

        /Simon
        http://simon.holmbring.se

        Kommentar

        • sundelin
          Användare
          • October 2003
          • 234

          #5
          Skulle vilja veta om det finns digitala timers med flera ström uttag på, någon som vet?

          Kommentar

          • lotta
            Användare
            • February 2003
            • 80

            #6
            citat:Annars kan en enkel lösning var en lampa med timer som står en bit från akvariet och släcks en stund efter akvariet, tror inte fiskarna bryr sig speciellt mycket om att det ska vara en "gradvis nedtoning av ljuset"

            tyvärr så är d så jag gör nu o fiskarna blir livrädda iaf.
            jag hör hör d plaskar o smäller i täckglasen.
            Jag skulle nog vilja ha en steglös historia, d är nog det bästa för mig i allafall.
            Jag ska undersöka saken hos ngt elektronikföretag o se om dom kan hjälpa mig annars.

            Frick , din länk funkade inte
            När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • December 2003
              • 54

              #7
              Testa att ge dom mat varje gång det tänds, då associerar fiskarna tändningen med mat, dvs något positivt.

              Kommentar

              • Frick
                Användare
                • November 2003
                • 20

                #8
                http://www.velleman.be/ och sök efter K8028 i sökrutan längts nere på sidan!
                Visserligen inte färdigbyggt men med en lödkolv (ev. kompis med lödkolv) fixar man det lätt!
                /Frick

                Kommentar

                • lotta
                  Användare
                  • February 2003
                  • 80

                  #9
                  verkar häftig!
                  du vet inte vad en sån kostar?
                  och behövs d fler saker att inhandla lr behöver man endast den o lite hantverk?
                  När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                  Kommentar

                  • Leif Edvardsson

                    #10
                    Vanliga lysrör går som du säkert vet inte att sätta dimmer på. Om du har flera lysrör kan du koppla några små tidreläer som släcker rören efter inställda tidsfördröjningar. Detta kan även kopplas ihop med en digital timer. Jag är industrielektriker så om du vill ha hjälp med hur det skall inkopplas mm får du höra av dig. Dessvärre är jag ingen expert på vad det finns nymodigheter på elmarknaden, men jag kan även ta reda på detta om du har önskemål. Om du har glödlampor kanske det finns något dimmerliknande som succesivt släcker, men frågan är vad en sådan utrustning skulle kosta? Jag har ingen möjlihet att kolla detta förrän på fredag, men kollar gärna upp det då om du vill!

                    Kommentar

                    • lotta
                      Användare
                      • February 2003
                      • 80

                      #11
                      jag har en ramp med 4 st strömbrytare
                      rören är 4 st 150 cm
                      om d är ngn hjälp,
                      tar med stor tacksamhet emot hjälp av dig leif
                      När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                      Kommentar

                      • Leif Edvardsson

                        #12
                        Då tycker jag att du skall skaffa tidreläer som släcker rören (det är 60Watts lysrör du har) ett efter ett. Du kan antingen starta släckningen med en strömbrytare eller med timer.

                        Kommentar

                        • lotta
                          Användare
                          • February 2003
                          • 80

                          #13
                          ok!
                          men kommer det då att tona ner belysningen lr kommer det bara innebära att rören släcks 1 och 1 s.a.s.
                          det viktigaste är ju ,att mitt sista rör som jag släcker får nedtonas. dom andra 3 rören är ju inte dom som skrämmer fisken,utan det är ju d sista
                          så egentligen är det ju nertoning av 1 rör a´60w som skall fixas.
                          tack för att ni visar intresse!
                          När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                          Kommentar

                          • Frick
                            Användare
                            • November 2003
                            • 20

                            #14
                            Kan tänka mig att kit, låda, klocka och småplock, ca 1000-1200spänn. (Min digitala klocka kostade 550kr på Bauhaus).


                            /Frick

                            Kommentar

                            • Leif Edvardsson

                              #15
                              Det går inte att tona ner lysrör! Lysrör ger sitt ljus med hjälp av gas. Det du får göra är att sätta in någon typ av ljus med glödtråd typ glödlampor. Du kan ju ha 3 lysrör och till detta några glödlampor. Beträffande pris så kanske jag kan hjälpa dig med lite begagnade delar som du kan få om jag hittar något lämpligt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...