limteknik vid akvariebygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    Användare
    • October 2003
    • 234

    #16
    jag håller med walle, har själv inte limmat något akvarium men har tänkt göra det och letat info om hur. Det jag hittat är att man sätter tändstickor, sen "punktar" man ihop akvariet och låter det torka så det sitter ihop, sen limmar man hela akvariet. Tycker det låter som det bästa sättet man har ju sammma fogtjocklek runt om och slipper sitta och passa in så mycket medans man hel limmar, tycker det lätt borde bli lite onödigt mycket klet om man kör allt på en gång!

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #17
      Den metoden låter bara bättre och bättre!
      Ingen som invänder mot den tekniken i alla fall?
      Ingen som har tips om var man får tag på svart silikon av högsta kvalitet? Priset har ingen betydelse.
      Märket "Perenator" har jag hittat på ett annat forum.
      Anders L

      Kommentar

      • Torsten
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 647

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren
        2) En remsa maskeringstejp vid kanten ger raka limfogskanter utan smet. Ryck bort remsorna så snart som möjligt, dvs direkt efter limning, eftersom maskeringstejp annars torkar fast nåt alldeles ohyggligt, och blir nästan lika omöjligt att få bort som silikon.
        Säker på att det inte va frystejp du hade. Skillnaden på frystejt å maskeringstejp e inte så stor visuellt, men maskeringstejpen sitter inte fast lika bra. Jag vet, jag har maskerat en bildörr med frystejp. Tyckte ju dom såg lika ut, snacka om nitlott...

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

          #19
          Hej!

          hittade en länk till "tändsticksmetoden" med limning av akvarier.

          Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


          Jag har för mig att du kan köpa svart perenator hos hjortgatan zoo, guldfisken zoo i kalmar har det oxå fast jag vet inte om han lagt ut det i webbutiken såg att han hade ett annat svart silicon där, men det är ju bara att maila och fråga för jag har köpt mitt svarta perenator där, jag limmade mitt senaste 600liters med svart perenator och det funkade bra även om jag inte använde tändsticksmetoden, men den är som sagt ganska kladdig så ta tipset om maskerings tejp till dig.
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • November 2003
            • 1585

            #20
            Tjenare, har följt diskussionen med spänning och fått mycket tips osv. Det jag kan läsa är dock att ni säger att det inte är så noga med att få bort all silikon för det "biter välidgt bra på gammalt". Här säger min glasmästare tvärtemot, likaså Hekules i gbg. "Limmar du på en enda gnutta gammal silikon kan du lika gärna skita i det för du kommer ändå få limma om det eller reparera inom kort var svaret från dom...."..

            så hur viktigt är det att det blir "absolut glasrent"?

            /magnus
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

              #21
              HEj!

              enligt min åsikt är det absolut nödvändigt med absolut glasrent för att akvariet ska hålla tätt i flera år framöver, så om du först tar bort all silicon med rakbladsverktyg och tvättar med aceton, så byt blad i kniven skrapa och tvätta en gång till, du blir förvånad över hur mycket rester det fanns kvar efter första skrapningen.

              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Byttorp
                Användare
                • November 2003
                • 1585

                #22
                Okej....glasrent it is then. Kanske bättre att vara extra noggrann en gång för alla än att behöva göra om det om ett par år.

                Det blir till att handla lite nya rakblad i dag då och så har man helgen räddad.
                Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                Ordförande GCG

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

                  #23
                  Jag har limmat en del med tändsticksmetoden genom åren och det fungerar galant. Dessutom får man de storlekar på akvarier man vill ha i stället för att köpa standardstorlekar. Dessutom håller jag med om att glaset ska vara rent, inga gamla rester av silikon kvar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...