limteknik vid akvariebygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    limteknik vid akvariebygge

    Jag har bestämt att renovera mitt havererade 330 L kar (en bottenfog släppte) och tänkte börja med att skära ned hela karet till lösa glasskivor. Lär väl få ägna några dagar åt att skrapa silikon...
    Men när skivorna är rena, tvättade med aceton och redo, då gäller det att jag vet hur det skall gå till när det är dags att silikonera.
    Vilka listiga tekniker finns det för få rätt fogtjocklek?
    Tändstickor och dyl har jag lkäst om, det jag inte gillar är man tydligen får limma efteråt där stickan har suttit. Hur mycket skall silkonet ha härdat då? Fäster inte silikon dåligt mot redan härdat silikon?
    Kan man inte bygga nån form av fixtur, som gör att man kan silikonera alla fogar i ett svep?
    Anders L
  • Buckshot
    Användare
    • April 2002
    • 244

    #2
    Det är inga problem med tändstickor.
    Tror du mig inte så kom och titta på mitt akvarie.[:p]
    Jag väntade ca 2 dagar innan jag limmade resten.
    Jag har även limmat ett 1125liters som jag hade i 8 år innan jag skar ner det och sålde glaset.
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      #3
      Hej!

      jag har aldrig använt mig av tändsticksmetoden, utan jag limmar ihop akvariet direkt utan något mellan glasen (Utom silicon då förstås).

      jag har limmat 36liters upp till 600liters totalt ca 70 kar på detta sätt och aldrig misslyckats (inga läckage alltså), de har oxå hållit hitills det äldsta är ca7år gammalt.

      dagens moderna siliconer är så bra att man inte behöver använda tändstickor (obs min åsikt)däremot är jag osäker på större akvarier typ över 1000liter har ingen erfarenhet på det.Men ditt akvarie på 330liter borde ju inte vara något problem att limma på "mitt" sätt.
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Ok, hur mycket av fogen (längd)lämnar man fritt runt stickan?
        Efter 2 dagar:
        Kan man smaska på själva tät skiktet ovan på alla fogarna, efter att man har silikonerat där stickan satt?

        Annars, vet nån om det finns det nån [u]bra illustrerad guide på nätet?
        Visst kan man söka runt på forumena och det har jag gjort, men hittar mest lösryckta beskrivningar.
        Vill helst slippa göra missagen själv, det räcker med att ha haft 300 l på govet nyligen... vill INTE vara med om det igen!
        Anders L

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av cichlids4fun

          Hej!

          jag har aldrig använt mig av tändsticksmetoden, utan jag limmar ihop akvariet direkt utan något mellan glasen (Utom silicon då förstås).
          Har du ingen fog då? Bara det som det råkar bli?
          Anders L

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

            #6
            Jag vet inte riktigt hur du menar ingen fog?

            klart det blir fog mellan du anpassar ju fogen med hur hårt du trycker ihop glasen man tittar ju samtidigt på fogen medans man limmar så att man ser att den "flyter" ut ordentligt.och hur mycket silicon du använder, men i regel så blir det väl ca 0,5-1mm på mindre akvarium och upp till ca 1-2mm på större akvarium
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Leif Edvardsson

              #7
              Jag har limmat några små kar ock lagat några stärre men jag är langt ifrån något proffs.
              Mitt förslag är att du riggar upp med tändstickor eller liknande för att få en mera kontrollerad fogtjocklek. När du fogat ihop allt kan du nog ta bort stickorna omedelbart och fylla igen hålen om du vill för silikonet är enligt min (lilla) erfarenhet så pass "trögflytande" att den lätt bär rutorna. Jag tror ändå att det är bäst att ha något emellan vid själva ihopsättningen, annars är det nog lätt att fogarna blir ojämnt ihopatryckta.
              Som sagt jag är inget proffs så ta detta som en idé inte som ett gott råd.

              Kommentar

              • Buckshot
                Användare
                • April 2002
                • 244

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av anli

                Ok, hur mycket av fogen (längd)lämnar man fritt runt stickan?Jag brukar inte lämna nånting men andra lämnar typ en dm
                Efter 2 dagar:
                Kan man smaska på själva tät skiktet ovan på alla fogarna, efter att man har silikonerat där stickan satt???Jag limmar allt utom där stickorna sitter

                Annars, vet nån om det finns det nån [u]bra illustrerad guide på nätet?Det finns en kille på zoopet som verkar veta vad han pratar om; https://www.zoopet.com/akvarium/foru...TOPIC_ID=18300
                Visst kan man söka runt på forumena och det har jag gjort, men hittar mest lösryckta beskrivningar.
                Vill helst slippa göra missagen själv, det räcker med att ha haft 300 l på govet nyligen... vill INTE vara med om det igen!
                Det är inte speciellt svårt, bara man vet vad man gör[:0] och hur det ska se ut.
                Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

                  #9
                  [quote]Ursprungligen skickat av Buckshot

                  Ok, hur mycket av fogen (längd)lämnar man fritt runt stickan?Jag brukar inte lämna nånting men andra lämnar typ en dm
                  Efter 2 dagar:
                  Kan man smaska på själva tät skiktet ovan på alla fogarna, efter att man har silikonerat där stickan satt???Jag limmar allt utom där stickorna sitter
                  [quote]

                  När det är härdat så pillar du bara in silikon där stickorna har suttit, och sen är det klart!?
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Buckshot
                    Användare
                    • April 2002
                    • 244

                    #10
                    [quote]citat:Ursprungligen skickat av anli

                    [quote]Ursprungligen skickat av Buckshot

                    Ok, hur mycket av fogen (längd)lämnar man fritt runt stickan?Jag brukar inte lämna nånting men andra lämnar typ en dm
                    Efter 2 dagar:
                    Kan man smaska på själva tät skiktet ovan på alla fogarna, efter att man har silikonerat där stickan satt???Jag limmar allt utom där stickorna sitter

                    När det är härdat så pillar du bara in silikon där stickorna har suttit, och sen är det klart!?
                    Jag pillar är väl inte rätta ordet men jag sprutar in nog med silikon så att det kommer ut på andra sidan.
                    Det kan vara lite stökigt att få bort tändstickan så jag funderar på att lämna lite mer till nästa gång.
                    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #11
                      Jag har två tips ang. att limma akvarium - har limmat ett par genom åren.

                      1) Ett gäng tillräckligt stora skruvtvingar med enhandsgrepp underlättar nåt enormt. Problemet annars när man limmar alla rutorna samtidigt är att ingenting lixom sitter fast, utan allt glider omkring. Skruvtvingar är nog nästan ett krav om du skall köra med tändsticksmetoden.

                      2) En remsa maskeringstejp vid kanten ger raka limfogskanter utan smet. Ryck bort remsorna så snart som möjligt, dvs direkt efter limning, eftersom maskeringstejp annars torkar fast nåt alldeles ohyggligt, och blir nästan lika omöjligt att få bort som silikon.

                      3) Man behöver inte limma om hela akvariet! Eftersom silikonlim har utmärkt vidhäftning på gammalt silikonlim, räcker det att skära bort allt löst lim och lägga ny fog utanpå den gamla. De senaste åren har jag alltid kört den tekniken när jag reparerat akvarier, eftersom det är så mycket enklare än att skära lös & limma om alla rutor, och det blir inte sämre.

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                        3) Man behöver inte limma om hela akvariet! Eftersom silikonlim har utmärkt vidhäftning på gammalt silikonlim, räcker det att skära bort allt löst lim och lägga ny fog utanpå den gamla. De senaste åren har jag alltid kört den tekniken när jag reparerat akvarier, eftersom det är så mycket enklare än att skära lös & limma om alla rutor, och det blir inte sämre.
                        Men har man en bottenfog som har släppt längs hela baksidan och akvariet har tömts på allt vatten plus lite sand via den springan, är det bara att krafsa rent så gott det går och spruta in en ny fog?
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Pjotr
                          Användare
                          • April 2002
                          • 129

                          #13
                          Använd hörntvingar vid nytillverkning, kanonbra!
                          mvh Pjotr

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                          http://www.cardomain.com/ride/690250

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

                            #14
                            Är det inte smartast att först sätta ihop akvariet som det ska vara med tändstickor mellan rutorna och fästa ihop det med tejp. Sedan sätter man små klickar silikon med jämna mellanrum runt hela karet. När sedan allt har härdat så tar man bort tejpen och tänstickorna.

                            Kvar står då rutorna som sitter ihop med en massa småklickar av silikon. Sedan sprutar man i silikon överallt där det ska vara.

                            Bara en teori, kanske inte fungerar heller. Jag har aldrig tillverkat något kar så jag har ingen erfarenhet. Men jag trodde det var såhär de flesta gjorde.


                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

                              #15
                              Hmm, i teorin låter det rätt bra faktiskt...
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...