Hur man odlar rätt alger i ciklidakvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    Hur man odlar rätt alger i ciklidakvarier

    Frågan kommer ofta upp hur man ska få mycket alger till typ Malawi/Tangayika-akvarier.

    Mycket ljus krävs naturligtvis, men att häva ner krukväxtgödning eller annan aggressiv gödning resulterar oftast i alger som är icke önskvärda.

    Algexperten Tom Barr gav just en massa tips och tricks på Aquatic Plant Digest om hur man får ett fint lager Pitaphora och andra önskvärda alger i sin burk:


    http://www.defblog.se
  • aldo
    Användare
    • December 2006
    • 175

    #2
    Hej.
    Vad är mulm?
    Någon som har provat?

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Mulm kan nog enkelt översättas till filterslam eller bottenslam. Slam generellt kanske? Det innehåller i vart fall mängder med näring och bakterier, så det används till och från för olika ändamål. Ofta för att få igång ett nystartat akvarie snabbt - tillsätter man mulm får man en bra bakteriekultur i princip omedelbart.

      defdac,
      bra tips, men jag tror inte det räcker. I de kar jag sett med verkligt betande ciklider (både från Malawi och Tanganyika) så tar algerna slut omedelbums. Det som blir kvar är lite prickalger på rutorna (med bra vattenkvalitet) alternativt något svartfläckigt (med dålig vattenkvalitet). Spreinart har visat i några föredrag hur han odlar alger på sten samt efterliknar alger med foder på sten. Det ryker direkt. Endymion här har också visat algstenar i Troffekar som rensas direkt. Tar inte lång tid. Trist nog funkar dessa fiskar dåligt i växtburkar, när algerna är slut så ryker växterna oftast fort... *s*

      Men, men. Kan man lyckas med algtillväxt med en liten population i stort kar så är något vunnet, tror jag. Naturligt foder är bra. Personligen håller jag ett par Stiphodon (iof inte ciklider, men algätare) i en burk om ca 40 liter, med fett ljus ovan. Det blir tillräckligt med brunalger för att de ska bli feta samt att jag får putsa rutan rätt ofta. Just brunalger verkar vara en favvo för många algätare som kan gå nära underlaget. Hoppas de blir så feta att ett vb triggar lek, men det återstår att se.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...