bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian

    bukvattensot

    Kan sjukdomen dö ut av sig själv, utan behandling, eller stannar den kvar i karet och fiskar kan drabbas långt senare?
  • Anne E
    Användare
    • April 2002
    • 117

    #2
    Hej!
    BVS kräver alltid snabb behandling. Det gäller att hålla så god balans som möjligt i karet.Minimalt med stressandefaktorer mm
    Mvh Anne

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • May 2002
      • 736

      #3
      De få gånger jag har fått sot i akvarierna har jag kört med intensivbad med Aquafuran.

      Man tar en 10-liters hink med vatten, släcker lyset (för det bryter ner Aquafuranet) och rör ner en påse. Sen doppar man fiskarna en och en i hinken i ett par minuter och sen tillbaka i akvariet. Vid behov kan man göra om det dagen efter och sen är det bara att avvakta.

      Har man många sjuka fiskar kan man ta en frigolitkartong och håva över alla fiskar dit först, så blir det lättare att hålla reda på vilka man har behandlat och inte.

      Fungerar kanonbra, men som Anne har skrivit ovan måste man minimera stressfaktorerna (felaktig belysning, dålig mat, dålig vattenkvalitet, jobbiga akvariepolare osv)

      Kommentar

      • Christian

        #4
        Vad jag menade var alltså om det sitter i vattnet(eller bakteriefloran i karet), eller om det smittar fiskarna emellan?
        Dessutom läste jag i en annan tråd här på forumet att det verksamma ämnet mot bvs är metranodiazyl(jaja, något sånt)och att aquafuran således inte hjälper.

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

          #5
          Det kan i så fall ha varit nån annan sjukdom mina fiskar har drabbats av, för Aquafuranet har definitivt fungerat.

          Hursomhelst så sitter den tydligen i ciklidernas tarmflora men de håller sjukdomen under kontroll, ända tills någon stressfaktor utlöser den.

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • April 2002
            • 953

            #6
            Det finns ett antal sjukdomar som har nästan samma symptom som bukvattensot men det är mycket ovanligt att det är bukvattensot.Den fisk som drabbas mest av buken verkar var Tropheus och i viss mån även Ps Demasoni.
            mvh Stefan

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • May 2002
              • 736

              #7
              Och det var troffar som blev sjuka senast. Tre stycken varav den ena så långt gången när jag upptäckte det att jag tog bort den. De andra två klarade sig efter tre Aquafuran-behandlingar och mår nu hur bra som helst.

              Kommentar

              Arbetssätt...