Dosering av flytande Flagyl?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth
    Användare
    • April 2002
    • 277

Dosering av flytande Flagyl?

Mina Malawi på jobbet trillar av pinn en efter en med ett par veckors mellanrum. Symptomen är bukvatten. Jag köpte flytande Flagyl 40mg/ml(flaska 100ml) i höstas men jag har inte lyckats hitta bra doseringsanvisningar. Hoppas att nån testat innan mig. ;D
    MVH
    /Kenneth Johansson,

ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1338

Jag har inte provat flytande flagyl. Men om 1ml innehåller 40mg så borde 10ml bli 400mg som är den rekommenderade dosen till 100 liter akvarievatten.
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

1 mg är 1 mg oavsett form.....

Kommentar

• Kenneth
        Användare
        • April 2002
        • 277

Tänkte inte på det... Om jag häller i 70ml i mitt 720, vad bör jag göra sedan? Är det troligt att jag behöver upprepa medicineringen?
        MVH
        /Kenneth Johansson,

ordförande

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Vänta i ca 3-4 dygn. Se till att du bara har cirkulation i akvariet, men använd inte ytterfiltren (materialet) då nyttobakterierna dör. Mata ytterst sparsamt varannan dag.

Det kan vara rådigt att ha en ny medicinperiod en vecka efter den första är avslutad. Var noga med rengöring av pumpar och vattenbyten.

Jag gjorde två stycken 30% vattenbyten med ca 2 timmars mellanrum. Filtrera genom aktivt kol (filtermattor eller aktivt kol nedlagt i damstrumpa av nylon som kan hängas inuti akvariet nära utblås eller placeras i ytterfiltret). Aktivt kol renar vattnet.

Flagyl färgar inte vattnet...

Kommentar

• Ozzp
            Användare
            • August 2002
            • 34

Skrev inte den förskrivande veterinären på receptet hur du skulle dosera? Det är han skyldig att göra!

Metronidazol som den verksamma substansen i Flagyl heter är ett specifikt medel mot ANaeroba bakterier och vissa protozoer så du behöver inte vidta några extra försiktighetsåtgärder vad gäller dina biologiska filter om du skulle få för dig att medicinera i ditt stora akvarie.

I FASS står att läsa: "Metronidazol är ett nitroimidazolderivat som har hämmande effekt på främst strikt anaeroba bakterier. Effekten orsakas sannolikt genom att medlet efter anaerob reduktion interagerar med DNA och olika metaboliska effekter"

För att minska medicinåtgång och minska risken för resistensutveckling hos bakterier i avloppsnätet rekommenderar jag att du löser medlet 40mg/100liter i ett litet akvarie och håvar ner dina fiskar i detta och låter dem simma där någon timma. Upprepa proceduren efter en vecka. (2*50 liter är ju faktiskt bara 1/15 så mycket som 2*720liter...)

Det bästa vore at få fiskarna att äta medicinen eftersom man vill få ner medicinen i deras tarmsystem. Detta är naturligtvis möjligt men risken är att man skadar de redan nedsatta fiskarna i processen. Skulle i sig vara möjligt att blanda medicinen i fodret men de har väl slutat äta gissar jag. Dosen för reptiler man behandlar för anaeroba tarminfektioner är 150mg per kilo kroppsvikt per oralt två gånger med en veckas mellanrum.

Lycka till med att få dina fiskar friska

MVH Fredrik Holm, leg vet.

Kommentar

• Kenneth
              Användare
              • April 2002
              • 277

Jag bad faktiskt min läkare att skriva ut medicinen och hon känner inte till hur man behandlar fisk. Jag tänkte inte på att kontakta veterinär.

Just nu visar endast en av 25 symptom, men jag antar att de flesta bär på smittan eftersom de dör en efter en.

Jag har tyvärr inte tillgång till ett litet akvarie på jobbet så det blir nog till att pytsa i medlet i det stora karet. Nästa gång ska jag inhandla tabletter och mala ner dem i maten. Det verkar mer effektivt som du säger.
              MVH
              /Kenneth Johansson,

ordförande

Kommentar

• Ralph
                Användare
                • May 2002
                • 736

De få gånger jag har fått sot i akvarierna har jag kört med intensivbad med Aquafuran.

Man tar en 10-liters hink med vatten, släcker lyset (för det bryter ner Aquafuranet) och rör ner en påse. Sen doppar man fiskarna en och en i hinken i ett par minuter och sen tillbaka i akvariet. Vid behov kan man göra om det dagen efter och sen är det bara att avvakta.

Har man många sjuka fiskar kan man ta en frigolitkartong och håva över alla fiskar dit först, så blir det lättare att hålla reda på vilka man har behandlat och inte.

Fungerar kanonbra, men man måste minimera stressfaktorerna också (felaktig belysning, dålig mat, dålig vattenkvalitet, jobbiga akvariepolare osv)

Kommentar

• stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

Att tillsätta flagyl i maten hjälper bara dom fiskarna som fortfarande äter.Jag brukar göra både och,dvs medicinerar i karet och i maten,då ger det bäst effekt.
                  Kan man få dig,Fredrik Holm,att skriva ut Flagyl vid behov,eller?
                  mvh Stefan

Kommentar

• Ozzp
                    Användare
                    • August 2002
                    • 34

Ang. förskrivning av läkemedel.

Ny lag 2002, en förordning kallad C-15 har gjort det otillåtet att förskriva vissa läkemedel (bl a antibiotika) utan att veterinären har undersökt djuret eller har en mkt god uppfattning om djurens skötsel och hållning.

Trots detta kan jag inte tro att någon veterinär skulle neka dig att få utskrivet minsta möjliga mängd flagyl vid ett enstaka tillfälle om du förklarar vad du ska ha det till och hur du tänkt dosera.

Mitt tips är att vid misstanke om bukvattensot kontakta din lokala veterinär (som troligtvis inte kan lika mycket som du om malawis/tanganyikas och bukvattensot), prata lite med honom/henne och visa att du är påläst och vet vad du gör och vad du vill ha. Se det jag skrev längre upp i samma tråd. Finns mkt att läsa om "bloat" på nätet.

Undantaget från denna förordning (C-15) är t ex profylaktiska antiparasitära medel. I och med att metronidazol har en effekt mot protozoer t ex amoebor också skulle det kanske kunna göra det mera "lagligt" om man hävdar att man ska använda det som antiparasitärt medel.

Kom ihåg bara att det alltid till slut blir veterinärens sak att avgöra om han/hon vill skriva ut läkemedel till dig och att du aldrig kan kräva att få läkemedel utskrivet utan att veterinären undersökt ditt djur. Dock vill nog få veterinärer ha in dina fiskar på en klinik. 9 av 10 kan troligen inte skilja på en slöjstjärt och en barracuda.

Fredrik

Kommentar

• Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

När jag fick recept på Flagyl av en veterinär så skrev han "doseras enligt ö.k." på receptet...jag hade själv koll på doseringen, han hade ingen aning. :-)

Kommentar

• stiffe
                        Användare
                        • April 2002
                        • 953

Sist jag hämtade på apoteket så hade personalen väntat hela dagen på att få vad det var för en idiot som hämtade ut medecin till sina sjuka fiskar .Tjejen,på apoteket,som lämnade ut medecinen till mig hade själv Guppies så hon visste hur jag kände mig nu när mina fiskar var sjuka som hon sa.Man kan ju bara gissa vad hon tänkte .Tänk så mycket vi akvarie nördar får stå ut med...............
                        mvh Stefan

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Det där känner jag igen...

När jag hämtade ut så trodde knappt personalen att det var ämnat till akvariefiskar...de undrade vad jag hade i mina kar som var så värdefullt...

Kommentar

• Ozzp
                            Användare
                            • August 2002
                            • 34

Sorry, glömde en nolla i mitt första inlägg i denna tråd. 400mg /100liter ska det vara.

Ang doseras enl ök. så kan man skriva recept så också men då har man ju förhoppningsvis en överenskommelse också.

Med risk för att börja låta som en paragrafryttare så är det faktiskt inte tillåtet för läkare att skriva ut flagyl till fiskar. Detta skall göras av en veterinär, även om det egentligen är ett humanpreparat...

Fredrik

Kommentar

Arbetssätt...