EHEIM- Bra och förfärligt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per K
    Användare
    • July 2002
    • 19

    EHEIM- Bra och förfärligt...

    Äntligen har jag inhandlat ett ytterfilter till min 375:a. Valet föll på ett Eheim 2226 Professional. Måste säga att jag är mycket nöjd, trots att jag bara är i inkörningsfasen, hoppas omdömet kommer hålla hela vägen. Låter i princip ingenting vilket är en stor fördel! Sedan tidigare har jag ett innerfilter Eheim av modellen 2252(?), pumpar 1200 liter i timmen. Det låter dock förfärligt, surrar och för oljud helt enkelt (har i stort sett gjort det sedan uppstarten). Alla som jag hittills pratat med menar att Eheims innnerfilter är tyst...Min fråga till er som vet:
    -Låter innerfilter mer eller mindre än ytterfiltren...
    -Skall ett Eheim innerfilter låta så...om inte vad jag gör jag
    -Finns det tystare pumphuvuden...

  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Innerfilter låter inte mycket i sig speciellt inte eheim men visst kan dom låta ifall dom sitter lite tokigt,vilken modell av innerfilter har du?¨

    Ytterfiltrena låter nästan ingetting men dom är juh oxå mer ljuddämpade!..Eftersom motor sitter inkappslad dock inte på 2250 & 2260...

    Tunze's pumpar ska vara knäpp tysta efter vad jag har hört,men eheim ljudnivå kan inte jag klagga på iaf=)

    Kommentar

    • Per K
      Användare
      • July 2002
      • 19

      #3
      Modellen på innerfiltret är 2252. Och det låter...mycket.
      Kanske kan byta impellern eller något. Å andra sidanhar det ju allid låtit så det kanske inte hjälper...

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Uppenbarligen låter ditt filter eftersom du påtalar det, men det är inget kännetecknande för 2252.
        Har ett självt som jag använt av och till i 15 år och det hörs inte ett dugg när det går. Rasslar bara till precis när det startar, sedan är det knäpp tyst.
        Hur har du det fäst i akvariet, med sugproppar eller fastskruvat i kanten av akvariet ?
        Har du provat med filtret stående/hängande fritt i karet, låter det lika mycket då ?

        Kommentar

        • Jonte_Maskin
          Användare
          • August 2003
          • 59

          #5
          Per K: Är du säker på att det är pumpen som låter? Nåt annat kanske vibrerar, beroende på pumpens placering?! Det kan räcka med att elkabeln ligger klämd mellan t ex täckglas eller ljusramp. Det är inte så att den suger luft? Det kanske är ett sk "måndagsexemplar" helt enkelt?!

          Kommentar

          • Per K
            Användare
            • July 2002
            • 19

            #6
            Tack för lite respons! Filtret sitter med sugproppar och det är ett surrande och viberande ljud, betydligt starkare än ytterfiltrets lilla väsande....Även om jag inte har kontakt med glaset via sugpropparna låter det, kanske är det ett måndagsexemplar...
            Om Karon säger att hans inte låter någonting måste det vara något/några fel med mitt. Frågan är vad?

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • May 2002
              • 736

              #7
              Prova att byta impeller. Mycket bikarbonat i vattnet pga Tanganyika-ciklider har fått en av mina pumpar (ej Eheim) att få en beläggning på axeln och till slut går den där inte att få bort. Jag bytte impeller och då blev det mycket bättre. Sen har den gått i en burk med enbart kranvatten och har inte börjat låta sedan dess.

              Det kan förstås bero på något annat, men eftersom det blev mycket bättre sedan den gick i ett akvarium utan bikarbonat så tolkar jag det som att det var det som ställde till det. Många "det" på slutet

              Jag har också en minst 10 år gammal Eheim som är knäpptyst, men den köpte jag begad och det kan ju vara nybytt impeller i den, vad vet jag.

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

                #8
                Jag utgår från att du öppnat och tittat hur filtret ser ut inuti och att du då inte såg något som verkade sitta fel, att axeln satt som den skulle, att det satt en gummihylsa i vardera änden av axeln och att dessa verkade ut att sitta som de skulle ?
                Du känner ingen som har ett likadant filter som skulle du skulle kunna rådfråga (lite svårt att säga något bestämt via internet )
                Köpte du det beg., nytt över disk eller i en web-shop ?
                Förvissa dig om att det verkligen inte är ngt täckglas, ljusramp eller annat löst som vibrerar.

                Kommentar

                • Per K
                  Användare
                  • July 2002
                  • 19

                  #9
                  Efter att ha läst era synpunkter skall jag nog göra en ordentlig genomgång av filtret och se om det blir bättre. Får helt enkelt ta mig till akvariehandlaren och se om de kan hjälpa mig...annars blir det till att byta filter för ljudet är ohållbart. Även om jag har malawi i karet (utan bikarbonattillsats i vattnet) så har det tidigare gått med central-sydamerikanare också då med vanligt kranvatten, tillsats av bikarbonat har jag aldrig haft så det har i alla fall inte förvärrat saken...

                  Kommentar

                  • Danny_C
                    Användare
                    • April 2003
                    • 334

                    #10
                    Ärligt, det låter faktiskt rättså mycket...
                    Ett PowerHead 402 som jag har i samma kar låter inte i närheten så mycket...
                    Men mitt 2252 låter inte så mycket heller, men visst burrar det.
                    Att det är knäpptyst som Karon skrev stämmer absolut inte.

                    Sätter man örat mot glaset låter det som in i helvete..!
                    Fiskarna måste nog känna av detta, ska nog sälja mitt.
                    /danne

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • October 2002
                      • 405

                      #11
                      Byt axel och lager samt ev. impeller rengör noga (låt ligga i vinäger ca ett dygn). Skölj noga efteråt

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • April 2002
                        • 880

                        #12
                        Du är välkommen Dan att lyssna på filtret själv och bedömma hur det låter
                        Det troligaste är nog att de låter olika mycket, jag har haft tur med mitt filter, eller så är man plika känslig för ljud.
                        Låta så mycket att man har svårt att fördra det skall det i vilket fall som helst inte göra.
                        Hoppas du får rätsida på det och tala i så fall gärna om vad det var som inte var som det skulle.

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

                          #13
                          det finns ett special vaselin (eheims) att köpa som man alltid ska smörja in axeln med vid rengöring, det gör grym nytta
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • October 2002
                            • 405

                            #14
                            Nej det enda man ska använa Eheimvaselinet till är oringar på ytter filter. Smörjning av axlar gjordes på Eheifilter tillverade innan 1989.Keramiska axlar skall inte smörjas dom skall bytas.

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 3111

                              #15
                              Hej!

                              det blir i allafall tystare om man smörjer, gör det skada?
                              Jag tror inte det, en använd rotor och axel blir ju alltid sliten och diameter skillnaden blir ju större, med vaselinet på så "vibrerar inte axeln lika mycket och därmed blir den tystare, är axel och rotor slitna så att det syns ska de givetvis bytas. men eheims reservdelar är ju inte gratis direkt.....
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...