Parasit som sätter sig på fenorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henkmeister

    Parasit som sätter sig på fenorna?

    Hallå!

    Jag skaffade mig 4st Altum scalarer för några veckor sedan. De verkar må bra, de äter bra, t.o.m fling foder (det är väl inte så vanligt att vildfångade fiskar gör det eller?) Annars så ger jag dem röda mygg och artemia. Något annat foder som jag borde ge dem? De gillar inte granulat däremot men det kanske kommer efter lite tillvänjning. Nu till frågan. En av dem har en vit liten "mask" som sitter på ryggfenan, den är ca: 2mm lång, sedan så är fenorna lite "borstiga" i kanterna, de kan ha blivit det av att jag tog upp den med en hov för att ta bort masken men den har kommit tillbaka. Någon som har en idé om vad det kan vara för något?

    Mvh, Henke
  • henkmeister

    #2
    Jag har försökt ta bort "masken" med en pincett flera gånger men den bara växer ut igen. Någon som har en aning om vad det är för någon mask? I vilket fall som helst så har jag slängt i lite medecin mot parasiter nu. Sedan så har jag höjt temperaturen lite och även slängt i ektozon salt för att få bukt på fenrötan. Vi får väl hoppas att det fixar sig.

    Kommentar

    Arbetssätt...