dålig fart på växterna, upplösning av CO2 m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ollec

    dålig fart på växterna, upplösning av CO2 m.m

    Jag har ett par frågor som säkert har besvarats så jag börjar med att be om ursäkt om jag ställer samma frågor som alla andra.

    Karet är på 112 liter och har inte varit igång med ett CO2 system mer än ett par veckor. Det jag undrar är över hur man effektivast löser upp koldioxiden i vattnet. Tror att mitt system är ganska ineffektivt då växterna inte "bubblar". Detta gjorde de innan jag satte i systemet och tillförde CO2 via mineralvatten istället.
    Det nuvarande systemet är en sorts plastspiral där gasen färdas uppåt och samlas i en klocka där jag antar att det är meningen att den ska lösas upp i vattnet.
    Jag har även ett permanenttest för CO2 och det säger att det är lagom med CO2 i vattnet, det som har fått mig att undra är som sagt att det inte bubblar om växterna och att de knappt har vuxit alls trots CO2 och TMG.

    Någon som vet vad som kan vara fel? Bättre sätt att får gasen i vattnet?

    Tack

    /Olle Claeson

    Ps, om någon vet var man kan fylla på gastuber i göteborg så tar jag tacksam emot tips. Ds
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #2
    Permanenttest brukar ligga lite på den säkra sidan vad gäller CO2-halten. Typ halva rekommenderade mängden när den visar "Ok!".

    Mitt JBL-permanenttest behöver slå över mot gult innan det blir fart på växterna - men detta är naturligtvis för *mitt* akvarium med *mina* förutsättningar.

    För mig fungerar det bra att släppa in 2,4 bubblor per sekund in i insuget på min Fluval 404:a. Med ett litet tick så skjuts den i filtret och syns aldrig mer igen. Med jämna mellanrum (ca en kvart-halvtimme) så rapar filtret ut ett pyttelitet moln av överbliven gas som förmodligen inte är CO2 (livsmedels-CO2-gasen är inte 100% ren). Farsan gör likadant med sin Eheim 2224.

    CO2-nivån blir hög och fin och växterna genererar oerhört mycket syre som naturligtvis gör gött för bakterierna i filtret.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • October 2002
      • 405

      #3
      Duplas stora co2-reaktor rekommenderas (suverän).

      Kommentar

      Arbetssätt...