Flingfoder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

36% ren Spirulina Platensis alg
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

citat:O m det är överdosering av spirulina som är skurken vid pigmentfläckar så måste dessa kommersiella foder på något sätt ändå innehålla för mycket spirulina. Mina fiskar har dom här fläckarna och jag har inte vid något tillfälle överdoserat när jag gjort min räkmix.
      Däremot har jag också använt kommersiellt foder som tex Osi spirulina, Sera flora och Hikari algae wafers och Hikari cichlid excel.
      Det kan finnas fler orsaker till pigmentfläckar än överdosering av Spirulina.
      Jag har aldrig varit med om att få pigmentfläckar av något kommersiellt foder med ett undantag - Wardley Spectra III (eller vad det nu heter). Här är dock inte anledningen spirulina utan troligare hormoner eller nåt sånt (vet ej).
      Ciklidhälsningar
      Kjell

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Ok.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Stelin:

citat:36% ren Spirulina Platensis alg
          Va? Menar du att det verkligen betyder det?

Jag syftade på Kjells inlägg:

citat:Om man vill hårddra det hela så kan man ju säga att 10, 36, 75, 100% - ja vad som än skrivs är sant eftersom det inte står REN Spirulina.
          Såvitt jag förstått mig på lagar om matvaror så får man inte påstå att något är REN spirulina om den nu skulle vara utspädd som Kjell påstår att spirulina foder är...

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

tricella:

Jo jag tänkte det efter jag skrivit mitt inlägg men utav bara farten blev det en översättning, sorry.
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Det är helt ok...det blev en kul "smäll" och jag bjöd ju på den själv.

Kommentar

• Mattias Olsson
                Användare
                • September 2003
                • 328

Jag använder "Aquatic Nature Afr. Cichlidfood - Basic S" en dag i veckan och räkmix de andra.
                Funkar fin fint än så länge.

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

Aquatic Nature granulat har jag också provat. Det var till en grupp Tr. Moliro som jag matade med A.N cichlid [u]excel och efter en tid fick jag dom här pigmentfläckarna även på molirogruppen.
                  A.N [u]Basic ska ju innehålla en mindre mängd (astaxanthin och) spirulina och hade ju kanske därför fungerat bättre.

Om jag nu inte fick pigmentfläckarna även på Moliro-gruppen av någon annan orsak än A.N excel fodret.
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Niklas Olsson
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1156

Har matat med Super Forte i snart 2 år (innan matade jag med O.S.I) och aldrig sett tillstymmelse till fläckar på fisken...
                    //Niklas

www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook

Kommentar

• Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

Jag skickade frågan till Sera som löd så här:Hello,

> Is the 10% spirulina pure spirulina or diluted spirulina?

Citat:

it is pure Spirulina of course!

Best regards

sera GmbH
                      Dr. Bodo Schnell

Slut Citat.

[u]Det är alltså i n t e någon utspädd spirulina det handlar om.inte så konstigt att en del får problem med pigmentfläckar på sina fiskar.
                      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Det är verkligen olika uppgifter här. Jag vet en del som matar med "Tropical 36% Spirulina Super Forte" och inte får det minsta problem med pigmentfläckar. Jag använder själv denna produkt till mina Malawi.

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Har du vid något tillfälle haft problem med pigmentfläckar på dina fiskar?
                          Det skulle inte förvåna mig om du och dina bekanta inte hade fått dessa problem även om ni hade överdoserat spirulina i räkmixen.

Min [u]teori är att det handlar om någon annan faktor som också spelar in. Och kombinationen av denna faktor och hög andel spirulina avgör om pigmentfläckarna uppstår eller ej.
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Man får väl anta att de inte ljuger, men samtidigt så KAN det inte handla om samma spirulina som säljs i koncentrerad form i t.ex. hälsokostaffärer. Stoppa ned tungan i detta och du blir helt grön i käften och det tar lång tid att bli av med.
                            Skulle man använda 1% av denna i fiskfodret så skulle det vara en gigantisk överdosering som fiskarna skulle bli helt svarta av och sedan skall man bara inte tala om vad som skulle hända om man använder 10 eller 36%.
                            Det måste helt enkelt vara som så att man pratar om olika saker - KANSKE är det så att fodertillverkarna använder hela spirulinaalgen medan det som säljs i hälsokostaffärern är ett koncentrat av de aktiva bestånsdelarna. Ungefär som att jämföra ett helt veteax med stängel, blad etc. med vetemjöl.
                            Detta är självklart enbart spekulationer från min sida eftersom jag inte vet något om detta.

Stefan du kan väl maila dom och fråga vad det är för skillnad mellan deras Spirulina och den som säljs i hälsokostaffärer och då också tala om att om man använder mer än 0.5% av detta i fodret så får fiskarna svarta pigmentfläckar.

Kan väl också meddela om att det inte är någon skillnad i definition mellan fiskfoderbranschen och hälsokostbranschen. På den tiden jag var grossist så tog jag in ren Spirulina (ungefär samma som säljs i hälsokostbutiker) i 500 grams burkar från OSI (som ju tillverkar fiskfoder).
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

citat:Har du vid något tillfälle haft problem med pigmentfläckar på dina fiskar?
                              Jag har haft problem med pigmentfläckar, men det var före användandet av professionellt framställd foder. Jag har även fått in fisk som redan haft dessa fläckar tyvärr...

citatet skulle inte förvåna mig om du och dina bekanta inte hade fått dessa problem även om ni hade överdoserat spirulina i räkmixen.
                              Varför skulle det inte förvåna dig?

citat:Min teori är att det handlar om någon annan faktor som också spelar in. Och kombinationen av denna faktor och hög andel spirulina avgör om pigmentfläckarna uppstår eller ej.
                              Vad är din tes om vad det kan vara för faktor?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

citat:Aquatic Nature granulat har jag också provat. Det var till en grupp Tr. Moliro som jag matade med A.N cichlid excel och efter en tid fick jag dom här pigmentfläckarna även på molirogruppen.
                                Jag har själv matat mina fiskar med detta foder utan några som helst problem.

citat:Har du vid något tillfälle haft problem med pigmentfläckar på dina fiskar?
                                Det skulle inte förvåna mig om du och dina bekanta inte hade fått dessa problem även om ni hade överdoserat spirulina i räkmixen.
                                Pigment fläckar kan som sagt uppstå av flera orsaker, men jag tror inte något kommersiellt foder innehåller så mycket Spirulina att fiskarna skulle få pigmentfläckar av det - självklart har de testat fodret innan det släpps ut.
                                Däremot så vet jag att en överdosering av spirulina i räkmixen gör att det blir pigmentfläckar - detta vet jag i likhet med de flesta andra som någon gång testat att lägga i lite extra mycket för att få fina färger på fiskarna.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...