If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag blev rekomenderad sera flora flingfoder av bra zoo i Örebro varför rekomenderade han inte spirulina flingor jag berättade att jag hade Mbunas?Kanske det här går lika bra?
Sera flingorna är ett bra alternativ till Osi. Jag tycker dessutom att flingorna verkar hålla ihop bättre än Osi flingorna som ofta blir som pulver efter ett tag.
Sera flora innehåller även den spirulina även om det inte står så på burken. (Kolla på deras hemsida så får du se).
Sera Flora innehåller 10% spirulina fick jag reda på idag efter att ha varit i kontakt med dom genom mail. En ganska hög andel spirulina alltså.(kan ju vara bra att veta)
Jag matar med Vivid color (har glömt märket, köpte "bulk" senast) främst till ynglen och de växer så det knakar. Även de större firrarna verkar gilla det bättre än den OSI jag matade med tidigare. Håller med Stelin att OSI:n blir mer smulor också.
citatera Flora innehåller 10% spirulina fick jag reda på idag
Inget foder innehåller 10% Spirulina för då hade alla fsikarna haft en massa pigmentfläckar. Redan 1% med Spirulina i fodret innebär en kraftig överdosering som ger svarta pigmentfläckar.
citat:Jag matar med Vivid color (har glömt märket, köpte "bulk" senast)
Det är OSI som har detta foder.
Ciklidhälsningar
Kjell
Det vet alla som blandar sin egen räkmix och råkar lägga i lite för mycket.
Detta är det "ursprungliga" receptet på räkmix
1 kg hela räkor,
1 kg gröna ärtor, frusna,
10 ml spirulinapulver
100 gram gelatinpulver
10 droppar koncentrerad multivitamin
Detta ger alltså 10 ml till dryga 2 kg foder och en överdosering av detta ger pigmentfläckar.
10% skulle innebära ca. 200 ml - helt orimliga siffror.
Vad det handlar om är att foderfabrikanterna inte använder en koncentrerad spirulina utan en "utspädd".
Ciklidhälsningar
Kjell
Om man vill hårddra det hela så kan man ju säga att 10, 36, 75, 100% - ja vad som än skrivs är sant eftersom det inte står REN Spirulina.
Det finns väl ingen lag som reglerar detta som det finns för vissa matvaror som måste innehålla en viss procentandel för att man skall få använda namnet.
Ciklidhälsningar
Kjell
Vid eftertanke så tycker jag också det låter orimligt att dom skulle använda så pass mycket spirulina(det är ju inte direkt billigt heller). Att dom späder ut det låter mer rimligt. (Får skicka ett mail till dom om detta.)
[u]O m det är överdosering av spirulina som är skurken vid pigmentfläckar så måste dessa kommersiella foder på något sätt ändå innehålla för mycket spirulina. Mina fiskar har dom här fläckarna och jag har inte vid något tillfälle överdoserat när jag gjort min räkmix.
Däremot har jag också använt kommersiellt foder som tex Osi spirulina, Sera flora och Hikari algae wafers och Hikari cichlid excel.
Kommentar