Göda osmos-vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    Göda osmos-vatten?

    Jag har under en längre tid använt omvänd osmos-vatten i mitt 400 liters sydamerika kar. För att få ned det superhårda Uppsalavattnet till rimliga nivåer, så har jag spätt med bara ca 20 procent kranvatten. Då blev det stabila ph-värden på 6,5 och allt verkade bra.
    Enda haken är ju att inte algerna, eller växterna trivs längre. Är ingen växtfantast, men Vallisnerian är lite väl klen numer.
    Vattnet är väl aldeles för urlakat på salter m.m.
    Antingen ökar jag kranvattendelen vid delvattenbytena (kanske till 40%), och får använda ph-sänkande medel.
    Eller är det bättre att överdosera växtgödning istället, typ Tropical mastergrow. Tips någon?
    Anders L
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2002
    • 405

    #2
    Jag använer också Reverse-osmosvatten.
    Jag tillsätter "Brustmann Ferrogan Fluid" och med detta trivs växterna utmärkt.
    Ha det.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1833

      #3
      Generellt kan man säga att tmg är långt mycket bättre än någon annan gödning. Detta för att den innehåller rätt mängder och för att den har en innehållsförteckning. Det kan finnas andra bra medel men det kan vi inte veta om företagen inte släpper sina inehållsförteckningar.
      MVH
      magnus

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        TMG ensamt räcker dock inte nödvändigtvis. I mitt akvarium svalt inte bara algerna utan så sakteligen också vallisneriorna, trots TMG dosering, tills jag provade krukväxtgödningspinnar. Antagligen hade jag brist på fosfat.

        Tyvärr hämtade sig inte bara vallisneriorna, utan även hjorthornsalgerna. Lustigt nog försvann mina cladophora-alger, som klarat sig hyfsat med TMG, helt när jag satte i näringspinnar.

        Mitt tips är att börja med TMG. Om inte det ganska snart ger effekt på vallisneriorna kan du ju prova krukväxtnäringspinnar.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Tack för responsen, jag kommer nog att göra följande:
          -ökar till 25-30% kranvatten
          -TMG så mycket jag törs, men dyrt blir det...
          -provar med kruknäringspinnar, hur mycket törs man ha i?
          Anders L

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #6
            Krukväxtgödningspinnar måste jag starkt avråda mot eftersom dom innehåller Ammonium vilket dels ger nitritspikar och dels fin algtillväxt *om man inte i övrigt har fin CO2-nivå och ett superduper biologiskt filter*.

            Under extrema förutsättningar gör dom underverk, dessverre är det extremt riskabelt.

            Har du i snitt nitratnivåer över 10 ppm från fiskarna lär du även ha tillräckligt med fosfat. Normala förutsättningar för ett akvarium. Då räcker TMG.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Ok, då lugnar jag mig med blompinnarna ett tag.
              Anders L

              Kommentar

              • Johan1
                Användare
                • May 2002
                • 390

                #8
                Prova att placera dina Vallisnerian på faxegrus och järn. Detta tillåter dom att växa bra. Byter man mycket vatten hinner faxegruset inte på verka hårdheten nämnvärt. Kanske skall tillägga att jag har faxegruset i plastlådor i det vanliga gruset. Lera skadar inte heller.
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

                  #9
                  Hmm, det var en intressant idé! Men det kräver ju att man inte har tokgrävande firrar i karet. Tål dock att tänka på med rätt fiskbesättning.
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Sven W
                    Användare
                    • October 2003
                    • 157

                    #10
                    Jag bor också i Uppsala och kan kanske dela med mig lite av mina erfarenheter. Under några år körde jag enbart med kranvatten och hade mycket svårt att få växterna att trivas trots gödning. Till och med enkla växter som javormbunke och vattenpest har varit svåra. Det enda som gått riktigt bra är cryptocoryner och en näckros. Speciellt den förra växer som ogräs.

                    Jag har fått för mig att järnbrist är en bov i dramat och gödning med ferrogan ger positiv effekt. Sedan några månader har jag också testat med gödnings i form av lerkulor och det verkar också ge resultat. Jag har använt en produkt som heter "7 kulor".

                    Jag har sedan ungefär tre månader börjat ha omvänd osmos-vatten i ett av akvariumen. I detta har jag använt samma gödningskombination som ovan och växterna verkar trivas mycket bra så här långt. Den raka vallisnerian t.ex börjar bli runt metern lång.
                    /Sven

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #11
                      Sven: var hittade du lerkulorna (7 kulor)?
                      Ferrogan kan jag oxå prova.
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Sven W
                        Användare
                        • October 2003
                        • 157

                        #12
                        Jag köpte dom hos Akvariehobby.
                        /Sven

                        Kommentar

                        Arbetssätt...