Har precis lämnat in vårat Jaguar par till rolles nu. Jag är väldigt intresserad av att ta hem några svart/vita varianter av jaguaren. ORM hur mycket kostade det i runda slängar att ta hem från jeff rapps för dig? jag tänkte bara ta hem jaguarer och det vore kul om nån mer hakade på så det blir lite billigare frakt, du FI kanske är intresserad av att gå ihop?
Jaguarciklid 2004 - Del 1
Kollaps
X
-
-
chrillo: Jo jag är egentligen intresserad, fast det blir svårt att få ihop det med studentlönen och jag har dessutom precis sålt jaggorna för att ge Viejorna en chans. Viejorna är iofs ruskigt tråkiga just nu, vackra men tråkiga, men jag måste nog ändå ge dem en chans att visa vad de går för innan jag hoppar på jaguartåget igen.
Det tråkiga med Viejorna är att det är så svårt att få dem att visa upp ett naturligt beteende då det gäller födointaget, det är svårt att fixa iordning karet så att de kan beta av vegetationen på ett naturligt sätt, att se dem käka sallad är ju inte så spännande... Det är ju lite enklare med rovfiskar, då är det bara att slänga i några jättedanior och plocka fram popcornpåsen och sätta sig i favoritfåtöljen och njuta. ;D
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jag var på auktion igår och köpte 15 guldbarber, 20 zebrafiskar/leopard-danios, sorgmanteltetror och 5 lite större torpedformade barber.
Tänkte att nu kommer jag nog få studera jakt-teknik hos jaggan under ett par dagar.
Koppade in foderfisken försiktigt i ett litet plastakvarium inne i det stora karet, lustigt nog tog inte jaggan + de andra nån notis om de ca 50 småfiskarna som var i plastbaljan.
Släppte ut dem efter nån timme och hoppades på en show. Inget hände. Gick in för att ICQ:a lite i 10 minuter, kommer tillbaka och 13 guldbarber å 3 sorgmantlar är borta!
nu på morgonen finns bara 3 av de större barberna borta, jaggan har klämt i sig 20+ zebrafiskar under natten! Det var ju ett stort fungerande stim med kvicka ytfiskar, var övertygad om att de skulle få vara kvar och ge mig lite underhållning i ett par dar.fish r friendKommentar
-
Kommentar
-
Har någon märkt om levande föda påverkar tillxäxten? Eller är torrfoder lika "effektiv"?
Tänkte ifall det är nytta samtidigt som nöje att offra små stackare..[]
Kommentar
-
Det påverkar säkert tillväxten runt midjan... Mina var ju inte direkt slanka...
Precis som Daniel säger så har de en tendens att frossa i bytesfiskarna om de har möjlighet att ta dem, får de bara tag i dem så äter de upp dem, oavsett hur mätta de är... Detta gör att deras födointag blir lite överdrivet. Men släpper man bara ner några foderfiskar åt gången så är det nog inga problem.
BildarkivetKommentar
-
Ny film hemsidan. Det blev filmat med en digitalkamera som tydligen har lite sämre kvalitet än en vanlig kamera. Jag klippte bort ganska mycket så att filmen skulle bli så liten som möjligt.
Den här gången var det några barber o en tjock miljonfisk som var på menyn. Kan påpeka att jakten är så spännande att se, att det lockade två bekanta att som avnjöt varsin wiskey.
Kommentar
-
Ännu en underbar film Fabbo! Jag kan bara hålla med dig, jakten är fantastisk, stundtals så är det som att se värsta actionthrillern, man sitter verkligen på helspänn och lever sig in deras jakt. =)Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
-
Imorrn säljer jag min "lilla" jagga och fixar om akvariet till ett "riktigt"? rovfisksakvarium. Sen ska det i med skapligt med växter så jag slipper alla jävla alger.
Om det är någon som är intresserad så kommer jag sälja honom till Söder's Zoo i Gävle.
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
Hej ! Kollade mina vatten värden i Jaguar akvariet.
Ph 7.6
KH 3.0
GH 7.0
NO2 0.0
NO3 5.0
Är dom värdena ok ?? Temperaturen I vattnet är 25 grader. /Christer
Kommentar
-
-
Mja, har man fiskar som man matar och belysning över karet så finns det väl i regel en del alger, eller har jag fel? Konsten är väl som jag har förståt att få filtrering, belysning och rutiner med vattenbyte och matning osv att samverka så att man bara har "fina" eller näst intill osynliga alger i karet. Men en viss mängd grönalger tycker jag själv bara gör karet vackrare, ett akvarium helt utan alger ser alldeles för sterilt ut enligt min mening. Jag kanske är konstig men bilden på walles ormhuvudsfisk i fototävlingen var enligt mig toksnygg inte bara tack vare fisken och kompositionen av bilden utan även tack vare den frodigt algbevuxna roten, allt såg så naturligt ut på något sätt. Så ett helt algfritt kar står definitivt inte på min önskelista, men samtidigt så får det ju inte gå till överdrift...
BildarkivetKommentar
-
Fredrik,
leker dina igen?
Mina har slutat leka i ett par manader - nu tycker man att det ar sjysst for att dom inte ar sa valdsamma ett tag.Kommentar
-
Kommentar