Glömde skriva en grej. När det gäller yngelvård så är det en avvägning mellan vinst och kostnad. Om honan klarar det utmärkt själv så finns det ingen orsak för hanen att vara kvar. Oftast har hanen mer att förlora på att stanna/mer att vinna på att dra (kan para sig igen) även om det inte är så hos alla fiskar (honor "tjänar" hos många arter mer på att dra än hanen pga. att honans fertilitet (antalet ägg) ökar mer med storlek (jobbigt att ta hand om ungarna och det blir mindre käk därav mindre tillväxt). Hos arter där hanarna slåss om tillgång till t ex honor så kan det vara hanen som "tjänar" mest på att dra). Låt oss leka med iden att det inte finns så mycket fisk i kratersjön och att honan klarar sig själv men att det i Nicaraguasjön finns massor av yngelätare. Då förväntar vi oss biparental yngelvård (båda föräldrarna) i Nicaraguasjön och maternal yngelvård (bara honan) i kratersjön. Det där med strykfisk är alltså inte bara att avleda uppmärksamhet utan att många fiender leder mot biparental yngelvård (dvs. "monogama stabila par").
Jaguarciklid 2004 - Del 1
Kollaps
X
-
-
Funderar på att skaffa jaguarciklider i sommar för att vidga mina vyer... Så nu undrar jag om det finns olika sorter av jaguarer eller bara den typen som FI brukar visa oss. Och vad skulle vara bra sällskap? Förutom de fiskar som ska bli mat. Blir en intressant sommar.Kommentar
-
Fabbo: Det finns några olika geografiska varianter som skiljer sig en aning utseendemässigt, sedan finns det en goldmorph också som är ännu gulare än mina och som har lite spräckligare mönster. De som man hittar i Sverige brukar se ut ungefär som mina, kanske inte fullt lika gula. Orm och jinnarparen här på forumet har USA-importerade jaguarer som sägs vara en svartvit variant, det blir intressant att se hur de utvecklar sig färgmässigt då de blir större.
Sällskap till jaguarerna kan vara det mesta som blir tillräckligt stort och som inte är så vansinnigt aggressivt, jag har dock svårt att ge dig några direkta råd då jag inte har haft mina jaguarer med andra fiskar annat än under kortare perioder. Stora sebraciklider skulle eventuellt kunna fungera, kanske även texasciklider. Men köper man alla fiskar som ungfiskar så kommer jaguarerna mest troligt att käka upp de andra eftersom de växer så snabbt, det är nog bättre att ha dem för sig själva tills de är runt 15cm eller nåt sånt och sedan skaffa de andra fiskarna då jaguarerna har parat ut.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Går det att ha skäggmalar med jaguarerna då? De är ju ganska små egentligen. Eller blir de mat? Har märkt att mina småa ciklider jagar malarna men min stora frontosa bryr sig inte alls i dem fastän han skulle kunna sluka dem enkelt.Kommentar
-
Är det ancistrus du menar? Skäggmunsmal?
I så fall så är det nog lugnt, det är iofs farligt att generalisera men mina jaggor rör i alla fall inte de malar jag har, det är bara under leken som de blir aggressiva och jagar bort allt som kommer i närheten. Jag har t.o.m en kuhliiål med mina jaggor...
BildarkivetKommentar
-
Bra förklaring Ola!
Skulle du förresten kunna köpa en hypotes om att ciklider är mer plastiska än andra fiskfamiljer, generellt sett?Kommentar
-
Jo, ancistrus. Men de ynglar av sig konstant så det skulle inte vara nån större skada om det försvann ett dussin. Blir intressant att se om jaguarer utvecklar lite personlighet då de blir större. Hade 2 påfågelsciklider för några år sedan som blev tama då de blivit över 20cm.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av FI
Men köper man alla fiskar som ungfiskar så kommer jaguarerna mest troligt att käka upp de andra eftersom de växer så snabbt, det är nog bättre att ha dem för sig själva tills de är runt 15cm eller nåt sånt och sedan skaffa de andra fiskarna då jaguarerna har parat ut.fish r friendKommentar
-
Det har jag svårt att tro med tanke på att jaguarer blir bra mycket större. Jaguarer växer i början 2,5 cm i månaden och säkert ännu mer om man lägger ner mycket arbete på det.
Jag tycker det verkar som att dina jaguarer växer ganska sakta, får dom i sig tillräckligt med mat? Det är nog säkert så att midas, texas etc. är tärvare på mat som små och jaguarerna inte riktigt hinner med.
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
han äter inte pellets, det är väll problemet. jag har inte tid att ge han frysfoder mer än en gång om dagen.
Det är ju ett problem både du å FI å jag har hafft med jaggor, att de är kinkiga med mat. min Trimac har varit ännu mer kinkig med käk men växer fortare ändå. Texasen håller ganska jämna steg fastän han äter allt som kommer ner i karet. Midasen drar iväg ordentligt.
Jaggan har nog vuxit i snitt 2cm per månad.
Sen växer jaggor mer på längden kanske, men de andra fiskarna jag räknade upp växer mycket på höjden, det ska mycket till att en jagga ska kunna ta en högryggad ciklid som växer upp tillsammans med den.fish r friendKommentar
-
orm: Växer den 2cm per månad så är det ingen fara, min hane växte nog precis som walles runt 2,5cm per månad men han ser ju ut som han gör också... Fet som en gris...
Det är nog bättre om han växer lagom snabbt. Hur stor är han nu idag?
Mina texasciklider(carpinte) växer svinsakta, de har inte ens kommit upp til en decimeter och jag har ändå haft dem i ett par månader nu. Iofs så är det inte så konstigt då de går tillsammans med en påfågel som käkar 90% av maten jag kastar i och växer så snabbt att han nu har börjat försöka äta upp dem... ;P
BildarkivetKommentar
-
Det har vatt lite busy har men jaggorna leker som en schweitzisk klocka och jag har borjat reda ut det lite grann med overlevnaden.
Det blir manga smattingar kvar numera.
Jag har aven lyckats att fa mina Red Devils att leka och albino ancistrus men tyvarr fick dom (ancistrusarna) oodium och honan dog.
Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av INXS
och jag har borjat reda ut det lite grann med overlevnaden.
Det blir manga smattingar kvar numera.
Jag lyckas inte alls med yngeluppfödningen, vid senaste leken så matade jag 2-3ggr per dag och då rejält mycket, jag bytte även ca 20% av vattnet 2ggr i veckan, ändå tunnades kullen ut i jämn takt. De överlevde ca 3 veckor och då det var ca 30st kvar så såg jag att hanen började uppvakta honan igen och dagen efter så var alla yngel borta. Man börjar bli lite smått less... Jag misstänker att mina hela tiden blir missnöjda med att det är så få som överlever att de alltid äter upp dem och tänker att det är lika bra att börja om på nytt. Men de har även börjat leka lite mer sällan och det får jag inte riktigt ihop med att de ger upp och tänker att de ska prova igen, så jag är ändå lite osäker på vad som egentligen händer.
BildarkivetKommentar
-
FI,
Det har tror jag har bidragit till battre resultat:
- mata ordentligt (min behovde det men jag tror inte dina direkt svalter)
- Jag kor med 30-60% vattenbyten varje vecka.
- 28-30 grader - altsa varmt.
- mitt kar har inget grus, jag tror att du kanske far hogre nitrathalter med grus om du inte rensar det ordentligt hela tiden eftersom jaggorna ater och bajjar ordentligt.
- utan grus ar det lattare for dom att ha koll pa ynglen
- vid dom senaste 3 lekarna (bast resultat nagansin) sa gjorde jag ett stort vattenbyte just innan ynglen blef frisimmande och direkt efter satte jag svampfilter over insuget pa alla filter dar ynglen skulle kunna sugas upp. Jag skar ner pa filterutslappet rajalt ocksa. IOM att det blev mycket mindre stromt i karet var det mycket lattare for foraldrarna att halla koll pa alla yngel och det blev manga mer som overlevde. Jag har inte ens brytt mig om att mata ynglen eftersom dom betar pa algerna och foraldrarna tuggar upp mat och spottar ut at dom.
- slutligen maste man ha kall pa nar foraldrarna brukar tappa intresset och fiska ut dom flesta nagan dag innan.
- Satt ynglen i ett litet kar (lattare med matning och vattenbyten) med svampfilter som ar ordentligt inkort. Gor sedan dina vattenbyten med vatten ur foraldrarnas akvarium - dagligen. Det ar viktigt att dammsuga och kora vattenbyten ofta om man matar mycket.Kommentar
-
citatkulle du förresten kunna köpa en hypotes om att ciklider är mer plastiska än andra fiskfamiljer, generellt sett?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar