Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

Resten: pellets(flytande eller sjunkande), rakor, fisk filet, fryst mat, mm har dom inget intresse i. Det varsta ar att dom ater som fotomodeller - valdigt lite.
    Jasså jag som trodde att dina käkade typ allt, för visst gjorde de det tidigare? När började de strunta i pelletsen, räkorna och frysfodret?

Appropå det där med missbildning, är det inte främst ungfiskar som kan råka ut för sånt om de inte får tillräckligt med mat då de är små?

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

orm: Det kommer att bli en kanonfin jagga det där, tufft att fenorna var så vackra redan vid en så liten storlek. =)
      Se nu till så att citrinellumarna inte skadar honom, jag har missödet med min lilljagga alldeles för färskt i minnet för att jag ska känna mig lugn efter din berättelse om munkampen med citrinellumen... *orolig*

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Pjotr

De andra kanske blir stressade, eller vad tror ni?
        Jo mörka färger tyder i regel på stress av något slag, så här spontant så gissar jag att det är sebraciklidernas fel då de kan vara minst sagt bitska under leken.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Jonne
          Användare
          • April 2003
          • 120

Hej på er

Har själv ett jaggepar där ynglena har gått med föräldrarna nu i 3,5 vecka & funkar bra. Tog förvisso bort ett 40 tal men det går nog kvar 400 st. Ganska kul. Hade ett stort pare i mitten av 90 talet som producerade hur mycket ungar som helst. Jag brukade sälja av lite till Caroli zoo i Malmö på den tiden för han var den enda som hade lite udda & stora ciklider.
          Tänkte inom kort ta i dom i ett 960 liters kar med lite andra större ciklider. Dom går idag bara i ett 200 liters.
          www.discusklubben.se

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

FI: jag köpte lite stora skivtetror igår som agressionsavledare.

Det dumma är att lille jaggan gör sig själv en otjänst genom att vara divig med maten. Åt han bara pellets och växte som de andra skulle jag inte vara orolig. Men nu ligger han långt efter på tillväxtlistan.
            fish r friend

Kommentar

• Kalejdoskop

Hur gör ni alla för att få era yngel att överleva? Våra jaggor leker 1-2 ggr i månaden, men efter att ynglen varit frisimmande i 3 dagar så dör de allihopa. Jag börjar allvarligt fundera på vad vi gör för fel... vi har inte fått ett enda yngel att leva längre än en vecka!

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Jonne

Har själv ett jaggepar där ynglena har gått med föräldrarna nu i 3,5 vecka & funkar bra. Tog förvisso bort ett 40 tal men det går nog kvar 400 st.
                Intressant. Nu måste du nog hjälpa oss andra som inte lyckas få ynglena att klara sig så länge. Här hos mig så har det på sin höjd varit ett 20tal som har klarat sig så där länge och då känner föräldrarna det som ett misslyckande och tar ihjäl dem då nästa kull är på G.
                Det vore jättesjysst om du kunde ge några tips på hur man ska sköta karet med matning och vattenbyten och sånt för att få ynglena att klara sig.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Jonne
                  Användare
                  • April 2003
                  • 120

Det jag har gjort är att bytat vatten sällan pga ynglena, 1/5 del på ca 2 veckor. Matar mycket med flingfoder & pellets. Ibland så åker det ner någon svärdbärare så dom stora får lite yngelvårdinstinkt. Brukar faktiskt reta upp honan lite vid glaset så hon spärrar upp sig & visar hotbeteende. Mer gör jag inte. Tror det beror på hur bra föräldrardjuren är med yngelvård. Ska försöka lägga upp en bildlänk senare.
                  www.discusklubben.se

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Jonne: Men växer de bra om du byter vatten så sällan? Hur stora är de efter 3,5 veckor?

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Jonne
                      Användare
                      • April 2003
                      • 120

Dom e bara 10-12 mm. Dom växer inte så bra när jag inte bytar mer ofta. Ska snart flytta paret till ett annat kar så ungarna kan gå kvar själv. Ska även sätta igång mitt automatiska vattenbytarsystem i det karet nu när dom är lite större & inte åker in i filtret.
                      www.discusklubben.se

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Fast de växer ändå lika snabbt(långsamt) som mina och jag brukar byta vatten minst en gång i veckan då de har yngel, mina brukar vara 10-15mm då nästa kull är på G. Jag kanske ska prova laborera lite med vattenbytena, ynglena kanske är känsliga för omställningar och det kanske är bättre att byta pyttelite varje dag eller lite varannan vecka än att göra ett fett vattenbyte varje vecka. Sedan så ska jag även börja mata ynglena lite mer, jag misstänker nämligen att mina brukar dö av undernäring.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

Tja allihopa.

Jag lovade för någon vecka sedan att jag skulle lägga upp bilder under den kommande helgen men eftersom jag aldrgi gjorde det så slänger jag in ett par stycken nu.

Närbild på jaggan:

Bild på hela jaggan men med lita onaturliga färger på omgivningen:

Jag är på jakt efter lite nya högtalare så det har blivit ganska mycket prisjakt.nu på senaste tiden. Men jag tittar såklart in här lite ibland men det är inte alltid jag hinner skriva.

Jag funderar iaf på att byta in ormhuvvet nu för han är som en sytråd och äter inget. Frågan är bara vad jag ska byta till. Kanske man skulle ha testat med ett lekpar av sebror igen. Jaggan, som nu är 26 cm, borde kunna försvara sig bättre nu än tidigare när jag hade den där bamsehannen till sebra.

Har ni förslag på några andra ganska vanliga fiskar som skulle fungera så är jag öppen för förslag. Eldbuk kanske skulle fungera, men jag tror faktiskt att det finns en hel del fina sebror på zoo:t så man kan välja ut ett par av dem. Iofs har dom ju haft en salvini och en jack dempsey där också så en ensammen sådan kanske också skulle vara intressant. Fast då är jag nog mest intresserad av jack dempsey. Men vi får se vad det blir för något. Skulle faktiskt vara kul med lite yngel igen.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

walle: Har prickarna på honom "vuxit ihop" på senare tid eller har han sett ut så där förut också? Snyggt är det i alla fall.

Sebraciklider är ju ett självskrivet val! Eller?
                            Själv så hade jag definitivt kört med sebror, jag gillar deras beteende och lekvillighet, de är också hyfsat enkla att kombinera även med stora fiskar tackvare deras aggressivitet och de belastar inte heller vattnet så mycket. Det är givetvis svårt att veta säkert men jag tror att jaggan skulle klara sig bra med ett sebrapar, sebrorna kör säkert undan honom vid leken men de får det nog svårt att dominera i karet...

Annars så är ju Jack Dempseyn troksnygg om det är ett fint exemplar, lite tråkigt dock om det är en ensammen rackare om det nu är lek du suktar efter. De liknar också jaguarcikliden så mycket så jag tror att det skulle blir lite trist i längden, då är det bättre att köra med en ensammen Vieja-art eftersom det skulle ge lite variation beteendemässigt.
                            Annars så går det ju alltid att slänga i en citrinellum på runt 15-20cm.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Nu har äggen börjat kläckas, det jag har noterat är att betydligt fler har blivit vita den här gången jämfört med tidigare lekar. Jag stoppade i doppvärmaren direkt efter ni berättade att temperaturen helst inte fick gå under 23 grader, men kan den lägre temperaturen under själva leken ha gjort att färre ägg blev befruktade? Eller har hanen börjat tappa stinget?
                              INXS, hur är det hos dig, lyckas de fortfarande bra med befruktningen?

Här är två färska bilder på honan och äggen.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                                Användare
                                • February 2003
                                • 708

citat: walle: Har prickarna på honom "vuxit ihop" på senare tid eller har han sett ut så där förut också? Snyggt är det i alla fall.
                                Jag har noterat det på senare tid så det något som har växt fram, hoppas att det växer ihop mer så det blir linjer.

Är bilderna mörka för er? Hemma har jag hur bra ljus som helst på dom på den skärmen men här på skolan så är dom skitmörka, det är ju iofs skitskärmar här men ändå, man vill ju att ni ska se bilderna lika som jag gör hemma.

citatebraciklider är ju ett självskrivet val! Eller?
                                Jo det blir nog troligen det. Men nu till det roliga. Sist jag började fundera på att sälja gachuan så började den ju äta räkmix så jag sparde den. Nu när jag ska sälja obscuran så börjar den helt plötsligt äta räkmix. Det är ju nästan skrämmande. Obscuran kan ju bli ganska stor så den borde växa ganska snabbt, så jag tror att jag avvaktar och ser om jag lyckas dra upp den i lite storlek. Fungerar det inte så byter jag den mot troligen ett lekpar sebror.

MVH Martin
                                MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

Arbetssätt...