Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Den jaggan ser ju ut som om det vore en ny odlingsvariant - ballongjaguar. För mycket mat är inte bra för dem det syns.

citatch kan säkert samsas med en ensammen jaguarhona under en kortare period om det skulle behövas.
    Skall du göra detta så får du problem när hon skall tillbaka, stora problem.
    Sätt då ner en avdelare i karet istället. På detta sätt så ser de varandra hela tiden.
    Om du trots allt skall flytta någon så flytta hanen. Han har lättare att klara av både ny miljö och nytt vatten då han kommer tillbaka. Dessutom så blir nog inte honan helvild och vill leka direkt när hon ser han igen.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Sätt då ner en avdelare i karet istället. På detta sätt så ser de varandra hela tiden.
      Jo det är nog bättre, men det blir så fruktansvärt fult och de får också hälften så mycket simutrymme. Det känns inte sjysst. Men då jag hade citrinellumen i 222an och jaggorna i 375an så stod de ibland och hotade varandra vid kortsidorna, betyder detta att de två karen kan fungera som ett enda stort avdelat kar på något märkligt sått? eller måste de känna lukter och sånt för att de inte ska bli galna då de återser varandra på riktigt?
      Avståndet mellan karen är ca 30cm.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Lukterna har också stor betydelse, samt att det blir en omställning för den som kommer i akvariet, vattenkemin är inte densamma.

Fult eller inte, det är det bästa du kan göra. Det handlar trots allt om fiskarna och inte vad vi tycker är fult eller inte.

Men skall du trots allt flytta någon, så flytta hanen.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Jag bytte vatten idag, ca 50%, enda skillnaden från förut var att jag spolade i lite varmare vatten... Nu på kvällen så får jag se något intressant. Här är en bild med en stor blixt-reflex i ena hörnet, smutsiga rutor osv... Men ser ni vad jag ser?

Jepp, honan har ute äggläggningsröret!! =D
          Det är nu 24 grader i karet och där kanske gränsen går för att leklustarna ska triggas igång, honan "provkör" i alla fall skiffern för fullt i skrivande stund. =)

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

jinnarparen: Jasså du hittade tråden i alla fall, jag såg inte ditt svar innan jag började skriva så jag tänkte locka hit dig med de nya glada nyheterna i svaret ovan.

Jo jag förstår vad du menar, fiskarnas hälsa ska givetvis gå före vad man själv tycker om utseendet på karet. Men en del av deras hälsa går ju även förlorad då man delar av karet, i alla fall då karet är så här litet, de kommer i så fall bara att ha en 75x50x50cm stor yta att leva på.
            Hur som helst så verkar det ju extremt positivt med de nya leklustarna så jag hoppas att det dröjer innan jag behöver ta tag i de där problemen igen. En dag i taget får bli mitt nya motto.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Wohoo! Jaggorna har lekt!! =D
              Det var efterlängtat, det var nog 2-3 månader sedan förra leken.
              En liten fråga till experterna. Kan det bli problem med äggkläckningen om vattnet är lite kallare än normalt, ca 22-23grader? Bör jag stoppa i doppvärmaren?

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Under 22 grader bör det inte gå, men annars är så är den enda skillanden att det kommer att ta längre tid.
                Sätt i värmaren för att säkra dig om att det inte går under 23 grader. Då har du en liten marginal också.
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Jo jag ställde frågan utanför jaguartråden också och fick ungefär samma svar där så nu åker värmaren i. Tack för hjälpen.
                  Det blir säkert lite mer aggression men de ska ju samtidigt klara av att försvara ynglena mot de kvicka malawisarna så det kanske bara är bra.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Har lite nya bilder : http://208.51.130.220/~mojo/cgi-bin/...num=1075729418

Jaggornas agg har just klackts och ynglen ligger och sprattlar. Dom har tyvarr valt daliga stallen att lagga aggen pa dom sista tre lekarna - det har varit hal pa botten av krukorna och ynglen har akt ner och forsvunnit under stenarna men nu har dom flyttat dom kvarvarande till ett battre stalle.

Jag har gjort ett par sma andringar som har hjalpt mer yngel att overleva:
                    -satte en svamp over insuget till filtret som hanger bakpa och spande filtermaterial over overflodet till sumpen (dar bor nu 'Escondidon' tills hans kar blir redo.
                    -drog tillbaka pa pumpen sa vattnet inte flodar sa snabbt. Det har hjalpt mycket och foraldrarna har det lattare att halla koll pa ynglen.

FI,
                    angaende temperaturen i karet tror jag att lite hogre temperatur ar battre for att motverka sjukdomar - mina leker villt var3-4 veckor (det tycker jag ar lite val ofta) men jag har inga problem med skador som blir mogliga eller infekterade och speciellt ICK har det inte varit nagra problem med. Nar jag kollar pa mina tror jag att jag maste mata mer for dom ser ju ut som benrangel mot dina och cichlidscenes.

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

INXS: mata inte mer! jaggor är mycket snyggare när de är slanka. Jämför mot en riktig jaguar. Den skall vara en lean mean killing machine, inte se ut som en övergödd huskatt.
                      fish r friend

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

INXS
                        Hehe, jo jag håller nog med orm, gå verkligen inte efter CichlidScenes jagga då du jämför kroppsformen på dina egna jaggor, CichlidScenes monsterjagga är helt klart övergödd. Mina är också på gränsen till övergödda vilket jag har påpekat många gånger. Jag tycker du ska vara glad att dina har samma kroppsform som Jumbo vid det här laget, med tiden så kommer tyngden oavsett hur man gör och jag tror att de får en mycket snyggare kroppsform om kraftigheten bygger upp med tiden istället för under deras ungdom. Se bara på jinnarparens gamla Magne som jag tycker har perfekt kroppsform, kraftig rygg men utan "ölkagge".

Sedan så tycker jag inte alls att din hane ser spinkig ut i den här tråden.

Hanen har nere fenorna och det gör att han ser lite mindre ut än vad han egentligen är, tittar man på hur hög rygg han har så är han ju jätteimponerande.

Men vad ger du dem nu idag och ungefär hur mycket och hur ofta matar du dem?

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

FI: du frågade efter bilder på min favvojagga förut. Idag när ja kom hem var han i full munfight med största midasen och i sina bästa strids-färger så ja slet fram kameran för att föreviga slaget

tyvärr så när jag närmade mig karet med kameran släppte midasen jaggan och simmade fram med sina fyra kompisar för att tigga mat.

Men ett foto på jaggan fick jag, suddigt dock då det inte är så lätt med autofokus när 5 citrinellum hela tiden simmar framför kameran: http://akvarie.vatt.net/images/jagga_suddig.jpg

Han är nog ca 9 cm nu, har oftast en härligt ljus bakgrundsfärg, starka svarta markeringar, lite violett sken i kroppen och massor med grönt i fenorna.

fish r friend

Kommentar

• INXS

Orm, den jaggan ser ju jakligt fin ut!!

FI, tackar,
                            jag matar bara det dom ater, ofta sa verkar dom bli matta valdigt snabbt.
                            Det dom gillar ar:
                            Aquadine flakes - dessa ater dom mycket bra men tyvarr ar flingorna inte sarskilt stora sa dom flyger omkring i karet om man satter in for mycket.
                            Mask - en av favoriterna, nar jag matar maste jag se till att mata en mask i taget, nar dom blir matta forlorar dom helt intresset.
                            Guldfisk (mindre och smalare utan stora fjall) - dessa kastar dom sig over och frossar i sig allt dom kan.

Resten: pellets(flytande eller sjunkande), rakor, fisk filet, fryst mat, mm har dom inget intresse i. Det varsta ar att dom ater som fotomodeller - valdigt lite.

Jag ar lite radd att dom kan bli missbildade om dom inte ater tillrackligt. Jag har en kompis som kopte en jagga som ar ca 30 cm men den ser ut som ett uppochnervant V - ordentlig puckelrygg som Quasimodo och inte mycket mage. Nar cichlidscene var har sist sa snackade vi om det och han sa att det kan handa om karet ar for trangt. Sa nu oroar jag mig att mina blir missbildade om jag inte trycker i dom lite kottbullar sa magen star ut lite. Man kanske skall halla lite barsa i karet sa dom far en olkagge

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

låter precis som min Trimac. Äter allt som bjuds, men lika lite som en fotomodell typ.
                              fish r friend

Kommentar

• Pjotr
                                Användare
                                • April 2002
                                • 129

Hallå! Tycker att mina jaggor har blivit mörka, utom möjligen storhannen som är åt det ljusare hållet. Fast när de triggar varann ibland så blir de ljusare. De äter förstås bra.
                                Kan det bero på att både mina Blåcklider o Zebraciklider har lagt rom samtidigt och vaktar och jagar som galningar?
                                De andra kanske blir stressade, eller vad tror ni?
                                mvh Pjotr

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                                http://www.cardomain.com/ride/690250

Kommentar

Arbetssätt...