Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

FI och ni andra:

är detta ett säkert sätt att köns-skilja jaggor?
    fish r friend

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

orm: Jag vet faktiskt inte, jag _tror_ att det är ett hyfsat säkert sätt att könsbestämma dem på men tittar man på "The Predatory Cichlid Tank" så kan man se en hona som har rejält mönstrade fenor.

Så det är förmodligen bättre att kolla på fläckarna på buken och på "hakan" som inte verkar vara vanliga på honor.

Börjar dina Rapps-jaggor bli könsmogna?

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

könsmogna vet ja inte, men jinnarparen kommer å hämtar 2 av 3 om 2 veckor så ja vill vara säker på att behålla "rätt" fisk.

på länken ovan har honan inga prickar i bukfenorna.
        fish r friend

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

på länken ovan har honan inga prickar i bukfenorna.
          Hmm... Där kanske du är något stort på spåret. Bukfenorna brukar jag faktiskt inte ta med i beräkningen men nu när du säger det så har jag nog aldrig sett en hona med mönstrade bukfenor. Jag tittade runt lite på nätet och bläddrade i Aqualoggen osv men hittade faktiskt ingen hona med mönstrade fenor, ni kan ju kolla runt lite ni andra också, men kammar ni noll så kanske vi äntligen har hittat ett bra sätt att könsbestämma jaggorna på. Denna metod stämmer i alla fall perfekt överens med de jaggor jag själv har haft. Bra jobbat orm.

Däremot så är det nog mönster man ska titta efter i så fall och inte just prickar eftersom t.ex Jumbo har streck istället för prickar på bukfenorna.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik,
            monstret pa jumbo beror pa att han ar avlad av guldmorph jaggor. Nar jag var och halsade pa Mojo och Jeff sag jag deras guld morph jaggor. Sjalv gillar jag dom inte lika mycket som dom vanliga. Dom har ljusare farg och monstret pa fisken ar ljusare brunt an det svartbruna pa vanliga jaggor. Jag maste saga att monstret pa fenorna ser snyggare ut pa gold morphen. Om man avlar en guld morph med en vanlig svartvit kan man fa turen att fa en som ser ut som Jumbo och har morkare teckning plus finare monster.

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Personligen så tycker jag att guldmorpen är rätt ful, utseendet är iofs inte allt men jag har svårt att se att jag skulle orka driva upp en guldmorph enbart för att få fram min egen "Jumbo". Jag tycker liksom att det är för lite symmetri i deras mönster, allt är för slumpartat... Jag tror även att det är svårt att överträffa "originalet" även om man skulle gå tillväga på samma sätt som MoJo, det gäller att ha tur att få fram fiskar som både är vackra och har ett härligt beteende.

Det kanske är en vanesak eller också så har man helt enkelt gett upp... jag vet inte... men jag börjar faktiskt vara rätt nöjd med utseendet på mina jaggor. Hanen har blivit rejält kraftig och det är ju inte helt fel och honan ser samtidigt väldigt feminin ut med den ljusa basfärgen och de svarta sidofläckarna, de är båda rätt speciella på sitt eget lilla vis helt enkelt.
              Jag fick mig dessutom en tankeställare på vad som är viktigt då de började bråka och då jag faktiskt övervägde att byta in en av dem... Då det blir så allvarliga problem så lär man sig kanske uppskatta det man har på ett annat sätt. Just nu så är det fortfarande lugnt i karet, malawisarna är vid liv och jaggorna tycks nu vara vänner igen. Det enda negativa med att jag har malawisar i karet är att malawisarna har börjat bita jaggorna i stjärtfenorna... Jag vet inte vad jag hoppas på, att jaggorna ska hämnas och äta upp malawisarna med risk för att de börjar bråka igen... eller att "lugnet före stormen" håller ut ett tag till trots några mindre negativa aspekter som har dykt upp. Jag törs inte förändra något så här tidigt efter bråket i alla fall, jag väntar och ser hur det utvecklar sig.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• INXS

FI,
                det ar klart att det ar lite problem da och da men att ha ett par jaggor som har parat sig och haller ihop ar ju valdigt coolt - att sedan ha dom i flera ar ar annu mer imponerande. Gor dig inte av med dom!

Jag har sjalv tankt pa att gora mig av med mina men sedan tanker man att man skulle fixa ett storre kar at dom istallet.

Precis som det har sagts om att centralare ar opopulara sa ar det ju just for att man kan trottna pa dom. Deras aggressivitet, storlek , hunger och att man inte kan ha nagra andra firrar i karet. Men sedan far man ju ge poang for personlighet och da vinner dom ju.

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Jo du har så rätt INXS, lyckas man få firrarna att hålla ihop i längden så är det en svårslagen kombination med ett lekpar av jaggor. Problemet är att jag har börjat plugga och det ser inte ut som att några uppgradera-akvariet-pengar kommer att ramla in de närmaste 3-5 åren, så det gäller att firrarna lär sig hantera en del gräl om jag ska kunna ha dem kvar i längden.

Men jag har ett 222liters som nästan är tomt på ciklider som eventuellt skulle kunna fungera som en fristad om det verkligen skulle krisa till sig. Just nu så har jag 4st små carpinte och en liten påfågelciklid i karet, carpintena kommer jag att byta in men påfågeln lär ju snabbt växa till sig och kan säkert samsas med en ensammen jaguarhona under en kortare period om det skulle behövas.

Men bortsett från det där med sönderbitna stjärtfenor så verkar ju malawiciklider vara bra som targetfish så det kanske aldrig behöver gå så långt så att jaggorna ska behöva leva i olika kar. Malawiciklider finns det ju gott om.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jag lade in lite nya bilder pa Aquamojo.com - mitt par verkar otroligt 'shaggadelic', jag tror att det bara var 3 veckor sedan sist.

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

INXS: jag hoppas verkligen att det är avkomma till dina jaggor jag har, han är superfin din hane!
                      fish r friend

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

INXS: Jepp jag håller med orm, din hane är riktigt grann nu.
                        Mönstret är för övrigt supersnyggt då det liksom "snirklar" sig lite och inte bara består av prickar som på min.

orm: Snart är det väl dags att vi får se lite bilder på jaggorna igen, nu borde de väl vara runt decimetern va?

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

jag har ett problem, den snyggaste jaggan äter inte pellets. Då pellets från foderautomaten är stapelföda under veckorna när jag jobbar, så växer han låååångsamt!

Sen är det svårt att fota i det karet, Midasena å Texasena är väldigt livliga och nyfikna så det brukar vara svårt att få fri sikt in till jaggorna.

Om 2 veckor kommer det bli lättare när jinnarparen har hämtat alla mina överblivna ungdjur och jag har gjort om i akvariet. Då skall jag sätta i den andra lysrampen och ha 4 lysrör där i.
                          fish r friend

Kommentar

• INXS

Tackar!!
                            FI,
                            monstret andras beroende pa hur nara leken det ar. Men jag haller med, han ser battre ut fast han vaxer l a n g s a m t dessutom lagger han inte pa vikt som dina - va matar du med? Anabola steroider?

Orm,
                            jo jag hoppas ju ocksa att det ar slakten som bor hemma i svedala nu , det kan ju bli som sagan om ringen"There and back again".
                            Jag har markt att favoritfodret hos mina ar mask. Utan tvekan.
                            Jag skall forsoka plata lite pa nagra av deras avkomma som jag fortfarande har.

Det jag tror hjalpte mina att vaxa snabbt var att dom bodde i ett 500 liters kar fran 5 cm tills dom borjade leka, da la dom pa ordentligt med vikt.

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

va matar du med? Anabola steroider?
                              Hehe
                              Nja basfodret är fortfarande Hikari Cichlid Gold Large, en halv näve per dag ungefär, sedan kompletterar jag med oxhjärta och mygglarver bara för att det inte ska bli så enformigt. En gång i månaden ungefär så brukar jag skaffa ett gäng guldfiskar och under dessa perioder så blir de extremt runda om magen... Men jag brukar införa några små korta fastaperioder lite då och då för att kompensera den ökade fodermängden, jag antar att det är så det är i naturen också, att det ibland går dagar, kanske upp till en vecka innan de får i sig ett rejäl mål mat.
                              Jag tycker för övrigt att dessa små fastaperioder på 3-4 dagar har gjort att de är lite aktivare i karet, de tar inte maten för givet på samma sätt som tidigare.

Även om mina jaggor är runda så är Cichlid Scenes guldjagga snäppet värre, kolla själv.

Haha, min hane ser ju ut som ett benrangel vid jämförelse. ;D

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jo, och mina som tva biafra barn.

En annan bra grej med fastan ar att vattnet blir rent utan foder ett par dagar.

Kommentar

Arbetssätt...