Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Akvariet har inte tänts ännu så jag vet inte hur allvarligt det är idag, de verkar lugna ner sig då karet är släckt. Hmm... där kanske vi har nåt...
    Hur som helst, om jag nu skulle dela av med en brödbacksbotten, hur lätt är det egentligen att såga i den där grova plasten? Det är sticksåg som gäller eller?

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

ja lånade svärfars elektriska sticksåg (bosch)

tog 10 sec per sida, så kanske en minut allt som allt att såga loss bottnen.
      fish r friend

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Härligt, då blir det den varianten jag kör om karet ska delas av.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Just nu så är det lugnet före stormen i jaguarkaret...
          De slogs även igår så jag beslutade mig för att göra något åt saken, en avdelning av karet skulle bara göra att karet blev patetiskt litet för dessa bjässar så jag beslöt mig för att prova targetfish-varianten istället. De hade stora feta as till silverhajar(15-25cm) som var rätt intressanta men dessa hade tydligen en tendens att stressa upp sig och jag insåg att det troligen skulle sluta med att jaggorna skulle simma runt och bita dem så att silverhajarna bara skulle studsa mellan akvarierutorna...
          Alternativen som fanns kvar var, jättedanior(eller liknande), dessa skulle troligtvis vara borta inom 2 dygn precis som vanligt, det andra alternativet var några lite större malawiciklider...

Så ja, nu har jag malawiciklider i karet. Och hör och häpna, det fungerar. Jaggorna bråkar inte längre utan sysselsätter sig istället med att smyga på malawisarna som glatt simmar omkring över hela karet och undviker jaguarernas klumpiga försök till attacker som om de inte hade gjort annat i deras liv. Det är nästan komiskt att titta på, malawisarna är så kvicka att det är löjligt, de är kvicka som jättedanior men de stressar inte upp sig och de är vaksamma och verkar smarta. Jaggorna beter sig som elefanter då de brakar in i rötter och stenar för att få tag på de kvicka malawisarna som hela tiden verkar vara ett steg före.
          Jag kommer inte ihåg vad de hette men butiksägaren bedyrade att jaggorna inte skulle få tag på dem och han verkar faktiskt ha rätt. Än så länge...

Skönt att bråket är över i alla fall.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

har du fotat någe nu när de jagar efter malawis?
            fish r friend

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Jo jag fotade lite igårkväll men bilderna blev antingen för suddiga eller för mörka, man måste troligtvis använda blixt för att det ska vara någon mening. Det finns dock två ruttna bilder i bildarkivet där man möjligtvis kan se att det är jakt som pågår om man vet hur jaggorna beter sig. Man kan ana att de svarta fälten uppe på ryggen och framme vid nosen är lite tydligare än vanligt och det är detta mönster jaggorna drar på sig vid jakt, det ser dock lite patetiskt ut att de tror att de ska kunna gömma sig genom att trycka bakom något liten sten eller rot då de själva är stora som hus, det är som att Schwarzenegger skulle försöka gömma sig bakom en lyktstolpe.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Lugnet håller i sig... Hanen har börjat flirta lite smått på honan igen men sedan malawisarna tillsattes så har aggressionerna försvunnit. Det enda som har gått mindre bra är att en av malawisarna har varit en vända in i munnen på någon av jaggorna och förlorat halva ena gällocket...

Brorsan var förbi idag så vi fotade lite med hans nya kamera och provade nu fota med extern blixt, klart intressant resultat, kolla in bilderna nedan.

Kanonbild på jaguarhonan!

Hyffsad bild på hanen, tyvärr lite överexponerad

Paret, bra bild men lite för mycket gult

En liten "påffe"

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Dodshaftiga bilder!!!!
                  Den forsta pa honan ar kanon.

Min hona har fatt en ordentlig small och har en stor bit urhuggen ur overlappen.
                  Jag tror att din hane hade det ett tag sedan Fredrik? Hur lange tog det att laka sig?

Det jacket pa ovre lappen gar anda ner till benet och ar helt vitt pa botten. Det har varit skadat i ca 2 veckor.

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

INXS: Tackar! Jag måste dock medge att det är brorsan som har stått bakom kameran den här gången, jag höll bara i blixten. Vi kommer garanterat att fota mer på det här sättet, det roliga var att man fick helt olika utseende på fiskarna beroende på var man höll blixten och man kan även köra med slutartider som kan fånga även den snabbaste rörelsen och få en extremt skarp bild. Grymt skoj! =)

Jag tror att det tog några veckor innan såret läkte helt och hållet, testa tillsätta lite salt vid nästa delvattenbyte så kanske det läker snabbare.
                    Hur tror du att såret har uppkommit? Har de slagits? ...eller har de tuggat lite för mycket på gibbicepsen?

Mina slogs ju ganska rejält härom dagen men de ser inte ut att ha några yttre skador annat än några fjäll som har lossnat, om de har några interna skador är givetvis svårt att veta men borde man inte märka det ganska snabbt i så fall? Typ att de matvägrade eller liknande?

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• INXS

FI, inget matvagrande men det ser ut som ett jack. Ungefar som om hon hogg i nagat skarpt. Jag tror faktiskt inte att det ar fran slagsmal med hanen eller gibbicepcen utan fran att antingen ommoblera karet eller att ha simmat in i nagot skarpt.

Kommentar

• Magnus Pettersson

Heisann!

Legger ved bilder av noen av fiskene mine!
                        Først og fremst Managuensene, men og noen andre!
                        Hannen på de første bilde er 33-34cm+..

Hannen på bilder som leker med hua er rundt 30cm!

Magnus

Kommentar

• Pjotr
                          Användare
                          • April 2002
                          • 129

Hej på Er! Av mina fyra Jaguarer så är det bara tre som växer ordentligt. Den fjärde har varit lite utstött och knappt växt något, den är nästan svart till färgen och har hållt sig undan i 540-burken.

Nu har jag flyttat den till 580-burken ihop med sex st. Påfågelungfiskar och några malar + två st. Eldbuksungfirrar.
                          Den har nu kommit fram, är med och slåss om maten, men den är fortfarande väldigt mörk, ja nästan svart till färgen.

Den som är jämngammal har blivit c:a 12cm lång, medans "mörkingen" fortfarande är 5-7cm lång. Den verkar käka i alla fall.

Vad tror Ni, är den allmänt svag eller vad kan det vara? Tacksam för tips.
                          mvh Pjotr

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                          http://www.cardomain.com/ride/690250

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Pjotr: Mörka färger brukar normalt vara ett tecken på stress, vänta ett tag och se om färgen bli ljusare med tiden. Annars så kan det vara bra att flytta honom/henne till ett helt eget kar, när mina jaggor var små så flyttade jag en utstött stackare till ett 60liters kar där han kunde käka sajicayngel och må allmänt gott, han fick så smånigom tillbaka sin ursprungliga färg.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Pjotr
                              Användare
                              • April 2002
                              • 129

Som vanligt,FI kan man lita på: 4:e Jaggen verkar må bra, förutom färgen, den börjar regera...
                              mvh Pjotr

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                              http://www.cardomain.com/ride/690250

Kommentar

• nashorn

Idag flyttade vi äntligen in mitt 660-liters kar i lägenheten. Finns inget härligare att göra när man är bakis än att bära upp ett akvarium på två meter uppför trappor

Nu ska jag bara limma i bakgrunden, sedan slipper äntligen jaggorna mina fascistiska sebraciklider.

Kommentar

Arbetssätt...