Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Kanske därför så många amerikaner som har ensamma jaggor beskriver dom som monster?
    Kanske det... men jag tror det har mer att göra med att många av dem håller sina ensamma jaggor i ganska små kar, betydligt mindre än våra, det gör ju att fisken får ett mindre revir och hela tiden känner sig hotad, sedan så verkar många gilla att krydda sina historier en hel del... Det finns ju även de som säger att deras ensamma jaggor bara ligger och trycker under någon rot hela dagarna så det varierar säkert en hel del från fisk till fisk också.

Men pratar man med MoJo och grabbarna som har haft jaggor lite längre så säger de oftast att jaggor inte är så farliga så länge de inte känner sig pressade och det är väl ungefär samma sak som vi här på forumet har kommit fram till, de står sällan och försöker bita skallen av en genom glaset men stoppar man ner handen i karet så får man se upp...
    Det är även aggressionen då man stoppar ner handen i karet som har ökat hos hanen här hos mig den senaste månaden, han är betydligt mer hotfull nu och följer efter en i hela karet och spänner ut gälarna och hotar att attackera osv. Riktigt jobbigt faktiskt, han börjar bli stor nu...

Jag har inte mätt jaggorna på ett tag men sist så var hanen drygt 27cm och jag tror inte att han har vuxit så mycket sedan dess, honan kanske är 24cm eller nåt sånt.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jag har markt att mina har blivit mycket mer aggressiva pa senaste tiden ocksa. Dom verkar folja med och kolla in mig och vakta deras grans(som ar akvarie glaset) jag har ocksa markt att hanen ibland hugger mot mig vid glaset och spanner galarna.

Walle; jag tror att jaggorna maste ha mer vatten for att dom skall vaxa ordentligt. Aven Mojo sa att han maste flytta Jumbo till en storre balja for att fa lite mer tillvaxt. En av mina kunder hade en jagga i flera ar som han hadde i ett 12 liters !!!!! den var bara 10 cm efter ett par ar. Man kan saga vad man vill men vissa manniskor lyssnar inte.

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

INXS: Men tror du verkligen att karet begränsar storleken på fiskarna redan vid dryga 25cm om karet är 150x50x50cm? Det kan kanske vara så men jag tycker ändå att det verkar konstigt, i alla fall om fiskarna är så gott som ensamma i karet. Nog tycker jag att de åtminstone borde kunna bli 35cm om de har hela karet för sig själva, karet är ju trots allt 50cm brett och det är förmodligen bredden på karet som avgör hur trångt fiskarna tycker att det är.

Å andra sidan så är mitt 375liters rent procentuellt mindre för mina jaggor än vad 60liters karet var för lilljaggan då jag hade honom i det karet, och det var först då jag flyttade lilljaggan till 222litrarn som han började växa ordentligt. Men eftersom jag inte har testat så är det ju svårt att veta om han hade vuxit snabbare under hela uppväxten om jag hade haft honom i ett 222liters redan från dag 1.

Nåja, för min del så räcker det om fiskarna blir drygt 30cm, jag kommer inte att gråta blod om de inte blir så stora som jag först trodde, huvudsaken är att de beter sig som att de trivs i karet, börjar de bli nervösa och skygga och simma runt med sänkta fenor osv så får jag väl byta till ett större kar eller byta till andra fiskar. Men den dagen, den sorgen...

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

FI: du berättade ju själv tidigare att du talat med en amrikan som hadde jaggor i stora dammar, de hadde aldrig blivit över 35cm ändå, eller hur?
          fish r friend

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

orm: Jo det stämmer, fast han hade inte haft dem i dammar utan i väldigt stora akvarier. Hur som helst så har jag lagt ner tankarna på att jaggor blir 50cm, på min egen sida så skriver jag 40cm och tills någon har kommit med fakta om att detta är fel så får det stå kvar på sidan. Kan jaggor bli 50cm som det står i böckerna så borde ju rimligtvis någon ha sett en så stor jagga, speciellt i amerika där de verkar vara extremt vanliga.

Ett litet utdrag från en diskussion på Aquariacentral.
            "The largest jaguar on record is just over 16 inches in total length. The average size for a jagaur in capitivy is 12 to 14 inches. In there native habitat it is uncommon to see them over 12 inches. I have kept and bred jags for more than 16 years. I have also attended more than 100 shows and conventions and have never seen or hear of a jaguar even close to 18 inches. 24 inches is out of the question period. 18 to 24 inch jag are a rumor along with the 3 foot umbee and a 2 foot festae. A 12 inch male jagaur would be considered full adult size by most judges and awarded max point value for size (unless competing against another larger male in the same class)."

Men det där är överspelat nu, större än 27cm borde de ju i alla fall bli och om de nu kan bli det i ett 375liters återstår väl att se. Ett par centimeter till hoppas jag i alla fall att de kan bli, blir min hane lika grov och mäktig som jinnarparens jagga på 31cm(visst var det så?) så blir jag överlycklig.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Det var ju ett tag sedan jag postade lite bilder så här är några färska bilder.

Först så har vi en lite speciell bild då den bakre lysrampen lyser medan den främre är släckt, perspektivet är lite galet men hanen simmar längst fram i karet och ser jättemörk ut, det blir liksom bara en siluett.

Här är båda lysramperna tända och hanen flirtar som vanligt.

Här provar jag blixten på brorsans kamera, bilderna blir inte riktigt lika gula som med min egen kamera men fiskarna ser lite märkliga ut...
              Honan och hanen

Honan

Hanen

Lite närmare. Båda två tränger sig för att komma med i bild.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

ja märkte precis att hanen din inte har några stora fläckar kvar på kroppen. va ballt
                fish r friend

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Jo det är ju lite fräckt, han ser ju ut som en riktig karl rent kroppsligt så det är ju lite ballt att han nu även visar att han har fått "hår på bröstet".
                  Men om nu det här mönstret visar att det är en dominant hane, varför har då varken MoJo's Jumbo eller smltwnzer0's jagga ett sådant mönster? Är det för att de går själva i karet och inte har någon att dominera över?
                  Något att forska på...

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                    Användare
                    • June 2003
                    • 250

FI: Jeg har en teori om hvorfor Parachromis managuense ikke blir så stor i fangenskap.
                    Hvis du har lest litt i Ciklidboken av Ad Konings, så har Willem Heijns skrevet det som er om Central- Amerikanske cichlider der, og mener at managuense blir 50cm, men han skriver også at de vil trenge et akvarium på 4,5m hvis du skal ha opptimale forhold der hunnen har stor nok plass til å stikke av fra hannen. Men i et så stort akvarium mener han at du kan ha 3 andre par av andre cichlider. Hvis du har optimale forhold og et meget stort akvarium, og de lever lenge tror jeg nok hannene kan nå en størrelse av 50cm i akvarium. Men selvfølgelig er det ikke mange som kan gi dem et så stort akvarium, og de trives jo godt i et akvarium på 150cm, men der vil de kanskje ikke bli større enn 35cm (hannene), på grunn av at de ikke har nok plass til å vokse seg så stor som 50cm (og hvis de lever et langt liv, tror jeg nok de kan bli ganske store, siden fisk vokser hele livet, men saktere med alderen). Jeg har selv mitt managuense par i et 530L på 160x55x60cm, de er ikke særlig gamle og hannen er allerede +25cm og hunnen +18cm og de er nok ikke gamlere enn maks 2år. Så jeg tror nok at managuense kan bli 50cm i akvarium, men at det ikke er spesielt normalt, siden det nesten ingen som har så store akvarium at den kan bli så stor. Det er sikkert derfor at vi aldri hører om så store eksemplarer.

Hos det paret jeg hadde for noen måneder var jo hannen rundt 33cm og hunnen 27-8cm, en venn av meg som har de nå (målte hannen i mai og da var han 31cm og hunnen var 27cm, men de vokste ikke særlig mye når de bodde her).

En annen fisk som skal bli ganske stor, er jo hannene hos Parachromis dovii (75cm), men det største jeg har sett bilder av i akvarium skulle være 72cm, og vanlighvis er det ingen som har erfaring med at hannene blir større enn 60-65cm, men dette er mest sannsynlighvis fordi de ikke har dem over så ekstremt lang tid og ikke i store akvarium. Har selv sett bilder av en mann som holder en dovii han jeg tipper var ca. 75-80cm, men finner desverre ikke igjen siden, det var en side med fisking i Costa Rica. Den kjente Doviien Pablo ble 65cm, så vidt jeg vet!?!

Mojo sin Dovii han er jo 6-7år, men ikke større enn 40cm, men det har nok noe med at han har de i et 150 galleon, som etter min mening er alt for lite for et dovii par på den størrelsen. Hadde de gått i et 360galleon hele tiden tror jeg nok at hannen hadde vært i hvertfall 50cm nå og hunnen nesten 40cm. Men det er jo vanskelig å si.

Preben

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Motaguensis verkar vara inne på rätt spår.
                      Nu är jag nämligen tillbaka från andra sidan atlanten och har "nya" uppgifter, jag ställde frågan om jaggornas storlek på AquaMoJo's diskussionsforum.

Ni ser ju vad de säger men enkelt sammanfattat så kan man säga att jaggor mycket väl kan bli 50cm(hanarna) om man bara tar hand om dem på rätt sätt och vet hur man ska sköta dem för att de ska växa optimalt. Då fiskarna växer så måste man ge dem mer mat och då måste även filtreringen vara bättre och då underlättar det ju även om karet rymmer en stor vattenmängd så att den ökade mängden avfall inte belastar vattnet.
                      Kort och gått så kan man säga att man inte "råkar" få en 50cm stor jagga, det är något man måste planera sig fram till, förmodligen ända sedan fiskens yngelstadie.

Då det gäller matbiten har jag ju gjort helt fel, jag har ju dragit ner jättemycket på matningen eftersom jag tyckte att mina började se så feta ut, detta har säkerligen gjort att de har stannat av i växten, leken kanske bara påverkar tillväxttakten marginellt i sammanhanget, den minskade mängden mat kan vara huvudanledningen till den försämrade tillväxttakten. Att mina sedan går i 150cm långt kar påverkar säkert tillväxten en hel del det med. Tråkigt men sant.
                      Sedan så verkar det även som att det genetiska kan påverka hur stora fiskarna blir, alla människor blir ju inte över 2 meter och det är väl kanske samma sak med fiskar, att alla jaggor inte blir 50cm, oavsett hur mycket man matar dem och hur stort kar de går i. Det gäller alltså att välja ut rätt fisk bland ungfiskarna för att lyckas få fram en monsterjagga.

Hur som helst så är det intressant att höra vad amerikanarna säger, alla går ju tydligen inte samma väg som personen jag pratade med tidigare som sa att jaggor sällan blev mer än 35cm ens i naturen. I akvarium stämmer det säkert att de sällan blir mer än 35cm men det beror då på helt andra saker, som att få har tillräckligt stora kar och vet hur man ska sköta om så pass stora fiskar.

Det tråkiga i det hela är väl att man själv nu får ställa sig in i ledet som "vansköter" sina fiskar, för på sitt sätt så handlar ju detta trots allt om en form av stunting... Ingen allvarlig grad kanske men ändå så pass mycket att fiskarna inte kan bli så stora som de rent teoretiskt kan bli.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

ja ska bygga ett 4,5x1,2x1m nån dag när jag har fått mitt hus jag letar efter Sen ska ja glänsa med min 50cm jagga
                        fish r friend

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Låter kanon!
                          Du är ju händig så du kanske skulle ta det ett snäpp längre och fixa en fet damm. Men fixa så att du har glas runt om i så fall, många gör ju dammarna så att man bara kan se på fiskarna uppifrån... Det är ju tufft med mycket vatten men ryggen är ju inte fiskarnas snyggaste delar...

Jag gjorde ju något så "dumt" som att pallra mig tillbaka till skolbänken alldeles nyligen... Så för min del så blir det inga feta kar eller dammar förrän man kommer ut i arbetslivet igen.
                          Jag var däremot nära att få tag på ett 540liters med bänk och komplett utrustning, bl.a. ett fett nytt eheim-ytterfilter, allt detta skulle kosta 1000 spänn... Det var en utförsäljning på ett företag som skulle lägga ner, tråkigt nog så lottades karet ut mellan tre som var intresserade av karet och en av de andra hade tyvärr mer tur än jag.

Mitt drömkar är antingen ett fyrkantigt kar med sidor på ca 1,5-2m och en höjd på kanske 1 meter, eller också ett "vanligt" kar på 3+ meter i stil med det som jinnarparen har.
                          I det fyrkantiga karet skulle jag ha:
                          stora fengäddor, massor av växter i en tredjedel av karet, ett lekpar av jaguarciklider givetvis, ett FETT stim med t.ex stora kongotetror(fylls på allt eftersom det tunnas ut) och ett gäng tuffa malar.
                          I det långa karet så skulle jag ha:
                          ett lekpar av jaguarciklider och ett lekpar citrinellumciklider, några tuffa malar, ett rejält gäng stimfiskar som i karet ovan och givetvis även någon fengädda.
                          Så ser mina akvariedrömmar ut. =)

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Läste att Mojos dovii var 6-7 år och 40 cm. Min är ganska exakt 2 år fyllda och 20+. Positiv matematik (en nyutvecklad gren inom matematiken, tillämpas ofta när det gäller Lotto och dylikt) ger då 65 cm, vi får se om det håller. Fadern blev 30 på 2 år och 10 månader.
                            En annan sak också, bygg en damm med nedsänkbart periskop, det skulle jag vilja göra. Man skulle ju också kunna köpa en enkel utomhuspool, där brukar det följa med cirkulationspump också. 3-4 meter i diameter och 80 cm djup för några tusenlappar. Sedan en smart konstruktion med byggplast ovanför för att förhindra alltför mycket avdunstning.
                            Problemet är väl var man skall ha alltsammans.

Skämt åsido..

Jag har sett en stor jaggahane på Danmarks akvarium för ett halvår sedan, denna var en bra bit över 40 cm kanske ända upp till 50 cm. Men den hade inga fina former så det var ingen höjdare att titta på. För några år sedan såg jag den också. Då var den runt 35 cm och var riktigt fin att se. Den gick då i par och vaktade yngel i ett kar som nog är 3,5 m långt.
                            Det går alltså att få dem riktigt stora även här i Norden.

Hälsningar från en som kanske snart blir jaggaägare igen, har fått ett kanonerbjudande idag som jag inte kunde tacka nej till!!!
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Hälsningar från en som kanske snart blir jaggaägare igen, har fått ett kanonerbjudande idag som jag inte kunde tacka nej till!!!
                              Ojojoj nu blir man ju nyfiken... Har du hittat några praktexemplar?

Idag så har det varit problem i jaguarkaret.... Nu har hanen börjat bli aggressiv igen. Idag så har de bråkat så att det t.o.m har yrt omkring fjäll i vattnet!... Jag har stundtals fått stå och vifta med armarna framför karet så att de skulle komma av sig lite grann. De har bråkat båda två och jag antar att det är det som har gjort att det har sett så allvarligt ut, tidigare så har honan bara markerat genom att spänna ut gälarna eller också så har hon vikt undan för hanens attack, nu har hon istället gett igen med samma medicin. De attackerar genom att skjuta framåt i typ blixtens hastighet och sedan roterar de i en snabb sväng så att de på typ mindre än en sekund står på exakt samma ställe som tidigare... De verkar även gå mot magen och det är där som lite fjäll har rykt... Väldigt otäckt och till skillnad från tidigare är jag nu faktiskt riktigt orolig för mina kära små vänner...

Jag bytte vatten igår och honan började putsa en skiffersten igårkväll så jag vet inte om det var det som fick hanen att gå igång på alla cylindrar.
                              Det råder ingen tvekan om att jag måste ingripa på något sätt imorgon, jag ska se hur det ser ut på morgonen men sätter de igång igen så måste jag hitta på något.

Är det någon här som har provat stoppa ner en spegel i karet? Kan en spegel distrahera även fiskar som ingår i ett lekpar eller är det bara till ensamma rastlösa fiskar som spegeln fungerar?
                              Det känns i alla fall lite hopplöst att börja skaffa någon annan ciklid med tanke på hur det har fungerat tidigare, i och för sig så skulle man kunna ha den i karet tills leken är ett faktum och flytta den innan det hinner bli problem men jag vet inte... Det känns fortfarande riskabelt.

Om jag skulle ta det stora steget och dela av karet tillfälligt, hur skulle jag då göra? Jag har en svart ogenomskinlig plexiglasskiva som jag skulle kunna använda, skulle det kunna fungera med den om jag bara borrade några hål så att vattnet strömmade igenom eller måste de se varandra för att inte bli helt galna då skivan så småningom ska plockas bort?

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

jag rekomenderar att göra som jag själv gjorde, såga ut bottnen på en brödback. Det hämmar inte vattencirkulationen och de ser varandra.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...