hornsärv, musselblommor och flytormbunke är bra flytväxter. musselblommor är lite svårare än de andra två tycker jag.
Jaguarciklid 2004 - Del 1
Kollaps
X
-
-
orm: Tack för tipsen, jag ska kolla runt lite och se om någon butik har någon av de där arterna. Flytormbunke kan jag eventuellt ha haft för några år sedan men jag är inte så haj på växter så det kan säkert ha varit något annat istället, de såg i alla fall ut ungefär som en klassisk ormbunke men de flöt och hade rötterna neråt. Titta högst upp på den här bilden, med lite tur så kanske du kan urskilja om det är flytormbunke eller ej.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
-
Visst käkar jaggor det dom fått smak på. Min jagga har varit och nafsat på minsta ormhuvvet ett tag och förra veckan försvann den. Antar att den blev uppäten, jag har inte hittat den på golvet iaf.
I övrigt så har jag saltat vattnet lite och haft mörkläggning och övertäckt sedan i söndags. Tänkte ha så till imorrn och göra ett till vattenbyte då. Jag har börjat få gröna alger som lägger sig som en matta över gruset.
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
Kommentar
-
walle: Åh vad tråkigt att ormhuvvet försvann, var det gachuan eller obscuran?
Jag tycker det kan vara rätt snyggt med alger, till en viss gräns givetvis, jag brukar ha tänt 14-15 timmar i karet då jag stoppar ner en ny sten bara för att den ska få en grön "fin" färg.
BildarkivetKommentar
-
ha! hittade 3 större Prakt/Clownbotior på globefish. Det var inte alls samma bemötande mot dessa tre, en jaguar har attackerat den minsta lite lätt men ingen har jagat dom eller vart jobbig alls.fish r friendKommentar
-
FI: Gachuan hoppade ju över för en tid sedan så han är redan död. Det var obscuran som försvann nu. MEN, igår när jag lyftade på en rot med javaormbunke på så låg han där under, levande =). Problemet nu är ju att jag saltade vattnet när jag trodde att han var borta och ormhuvven är ju extremt känslig mot salt. Får nog göra ytterligare ett vattenbyte i helgen.
Angående alger så var det den där blågröna sorten som jag hade fått. Jag tror att det är bakterier. Det lägger sig som en grön smet över botten och inredning och jag kan lova det är INTE snyggt. Visst kan det vara snyggt med lite alger men då ska det vara gröna som du säger. Bruna eller trådalger eller liknande gör bara att karet ser risigt ut. På frontrutan ser vilken algsort som helst förjävlig ut tycker jag.
Jag funderar på att skaffa en royal pleco som kan tugga i sig lite rötter då borde de mesta algerna följa med också=).
Jag mätte iaf jaggan igår. Han var 25 cm. Trodde inte att han hade kommit upp i 25 än men det hade han visst. Tänkte fota han lite också men jag glömde bort. Kanske slänger ut någon ny bild i helgen.
MVH Martin
-
blågröna slemalger = cyanobakterier. Bekämpas enklast med silvercollid och/eller total mörkläggning av karet i 3 dygn.
satans jaggor knep den minsta Botian iallafall .... ibland är det påfrestande med rovfiskar.fish r friendKommentar
-
Nu tror jag att mina jaggor börjar få in jaktinstinkten, tre st Tilapia Mariae är spårlöst försvunna...Kommentar
-
Jag börjar känna mig lite utanför här, mina har inte tagit en annan fisk på snart två månader... Måste nog göra en vända till butiken idag och fixa lite käk, de leker ju inte så man måste ju fixa något annat som de kan roa sig med.
walle: Aha, blågröna slemalger... Håller med, inte snyggt... Brorsan råkade ut för detta för några månader sedan, "slemmet" la sig både på växter och på botten, han fick bort eländet genom att inte ha tänt lika länge i karet och genom att mata lite mindre, det tog ett tag men nu är allt borta.
BildarkivetKommentar
-
walle: Lite OffTopic men jag kollade just upp lite fakta om obscuran och det visade sig att den höll till på samma ställe som mina fengäddor, floderna i västafrika. Tror du en sån skulle sluka eller tugga sönder mina fengäddor om jag skaffade en till fengädda-karet? Är den väldigt rovgirig och aggressiv?
BildarkivetKommentar
-
Jovisst den lever på samma ställen som gäddorna. Jag vet inte om du kan ha en sådan. Jag tror inte att han gör något på gäddorna eftersom dom är ganska stora. Min högg gäddcikliden bara då den muckade men sökte aldrig bråk själv. Dock ska ju obscuran bli mer aggressiv ju större den blir, och ska tydligen vara en av de mer aggressiva ormhuvvearterna så det finns ju lite risk när den blir större. Men då kan du ju byta in den om det inte fungerar. Jag ska sälja min obscura så hade du bott lite närmare hade du kunnat köpa den, men det går ju inte tyvärr.
Min jagga har iaf blivit mycket aggressivare på senaste tiden. Han ger sig inte när man ska byta vatten utan det gäller att rycka undan handen annars får man en smäll. Även mot andra fiskar är han mycket mer agro än tidigare.
Cyanobakterierna verkar iaf vara borta nu efter mörkläggningen så det är ju bra iaf.
Kanske man skulle ta och skaffa sig flytväxter så att algerna inte får så mycket ljus.
MVH Martin
-
walle: Det skulle vara tufft att prova på ett ormhuvve, jag har aldrig haft ett tidigare och vissa av dem verkar ju ha det där smygarbeteendet som jag gillar. Vi får se vad jag hittar på.
En tanke jag fick här tidigare var att göra karet helt biotopriktigt, att bara ha arter som finns i dessa floder där fengäddorna lever, stimfiskar skulle t.ex kunna vara kongotetror, ciklider skulle kunna vara afrikanska flodciklider och "bottenfiskarna" fengäddor(och ormhuvven?) och någon tuff synodontis.
Men... sedan kom jag på att jag i så fall skulle tvingas strunta i ancistrusar, gibbicepsar och värst av allt... chokladmalar(en av mina favoriter)... Så den planen känns inte lika kul längre. Men man kan ju gå halvvägs i alla fall och fixa ett "nästan" biotopriktigt kar.
Intressant det där med aggressionen hos jaggan, jag har faktiskt noterat att min hane också har blivit lite mer aggressiv nu då han inte får leka, kanske pga rastlöshet eller nåt. Man kanske får forska lite mer på jaggornas aggression innan man spikar rakt av att de främst är aggressiva under leken som jag alltid har sagt tidigare... Aggressionen kanske dyker upp med åldern om det inte finns något annat som är mer intressant i karet, typ en lekvillig hona. Du får börja skriva lite mer här på forumet eftersom du är den som har kommit längst av oss att ha endast en ensammen jagga i karet, deras beteende kanske utvecklas åt helt olika håll beroende på om de får leka eller ej. Inte helt omöjligt om man tänker efter.
BildarkivetKommentar
-
Jag det kan ju vara så att lite äldre ensamma hanar blir mer aggressiv än andra som fått leka ur sig. Kanske därför så många amerikaner som har ensamma jaggor beskriver dom som monster? Dock har jag svårt att tro att det skulle bli ett monster av min jagga men det är väl bara att vänta och se.
Hur stor är dina nu Fredrik?
Tänkte försöka göda han lite mer nu så han växer lite. Det har blivit mindre mat på sistonde motför tidigare.
MVH Martin
Kommentar