Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliderna
    Användare
    • November 2004
    • 164

nej då....tog hem från simontorp...snackade med lokal fiskhandlarn här i stan så han bestälde åt mej....så de vart biligt å bra
    hoppas ju på en hona nu så jaggis hanen blir nöjd....
    men man får vänta ett tag inan dom växer ut sej....men dom är pigga dom små liven gruffar å har sej....

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Så har då FI blivit jaguarägare igen . Då kanske det är dags att starta en jaguar 2005 eller varför inte en parachromis 2005 tråd. De är ju rätt lika varandra.
      På köp/säljsidorna så har det dessutom dykt upp en annons på ett stort jaguarlekpar.
      Själv så sitter jag här med mitt doviipar som sedan drygt 2 månader vårdar sina yngel med stor intensitet. Akvariet står ute i grovköket och när man kommer förbi där så möts man ofta av hanen som går till attack (och gärna skvätter ut lite vatten på golvet). Ynglen växer på riktigt bra, de är redan ca 3-4 cm. Jag får snart skilja dem åt för ynglena börjar knapra lite på föräldrarnas fenor i sin jakt på mat.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

citatet är väl ingen vits att sitta här och smyga längre. Jag har jaggor igen! Woohoo!! Hehe
        Trevligt
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

jinnarparen: Jag tror en av butikerna här i Luleå hade dovii, det var i alla fall det grossisten hade kallat dem, men jag känner inte till hur de ser ut som små så det kan säkert ha varit något annat också. De liknade jaggor, men ändå inte. Tyvärr så var de i minsta laget för att funka i mitt kar, max 4cm skulle jag tro, och väldigt slanka. Jaguarmat med andra ord.

Det fungerar riktigt bra i 375an efter flytten, det är lite av en soppa av ciklider i karet och det tycks göra att jaggorna knappt bråkar någonting alls. Ännu roligare är att de jagar mest hela tiden, men de tycks inte se sina egna begränsningar för de kan lika gärna smyga på en fisk som är större än dem själva som en som lätt skulle gå ner i gapet. Jag funderar på om de tränar att smyga eller nåt, de går i alla fall sällan till attack men smyger så fort de får möjlighet och slutar först då "bytet" har upptäckt dem. Fascinerande.

Som vanligt så spammar jag tråden med lite bilder.

Lite gruff mellan de två största jaggorna.

Den näst största jaggan, normal färgteckning.

Färgteckningen vid jakt.

Den största jaggan vid jakt, smyger på en nästan lika stor elfenbenare utanför bild nere på botten.

Den största jaggan då den blev överraskad av något. Samma färgteckning som vid jakt men här är det nog bara frågan om att han är extra vaksam eller nåt.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

har inte jätte koll på jaggor men denna är rätt ok va

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Hehe jo den där är mer än OK. Väldigt speciellt utseende, det ska tydligen vara avkomman från ett lekpar där hanen var vanligt färgad och honan guldfärgad.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

citat:har inte jätte koll på jaggor men denna är rätt ok va

http://www.aquamojo.com/managuense/Jumbo%20430b.jpg
                Den var supersnygg.

Kommentar

• cikliderna
                  Användare
                  • November 2004
                  • 164

Halojsan på er jaggisfans och god fortsätning

tänkte bara lägga ut en bild på en som väntar på att tiden ska rulla på fort så en hona hamnar i karet..hehehe

god fortsätning på er

Kommentar

• Razer
                    Användare
                    • December 2003
                    • 48

Tjenare, mina jaguarer lekte för första gången för tre dagar sedan och då jag vet att det finns flera veteraner i ämnet här så har jag några frågor jag hoppas kunna få svar på, dels hur många dagar det tar innan rommen kläcks och om det är lämpligt att avlägsna övriga jaguarer nu när dom lekt, eller vänta ytterligare för att se hur det utvecklar sig,tack på förhand
                    ( jag vet att detta inte hör till ämnet, men jag har även ett par petenia splendida som har lekt, mina stora oscar åt dock upp rommen innan jag hann inleda en räddningsaktion.
                    Det jag undrar var om någon annan har någon erfarenhet av lek med den här arten hade varit skoj att få höra lite andras åsikter o liknande)
                    lite sent men gott nytt år!!
                    Hej!alla glada människor

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Om du skall avlägsna de andra jaggorna eller inte beror på hur stort karet är samt hur stora dina jaggor är. De erfarenheter som jag har från dessa är att de som regel bildar väldigt stabila par. Du skulle då kunna plocka bort övriga nu då du har ett par. Men för att se om paret fungerar så hade jag nog försökt ha kvar de andra åtminstone en lek till.

Det var intressant med dina splendida som lekt, jag har själv inte fått någon lek på mina ännu. Men sedan 2 dagar tillbaka (efter vattenbyte) så håller 2 st på med förberedelser för lek. Tyvärr är det så att splendidorna är alldeles för små (17-19 cm) och framför allt för fredliga för att det skall bli något i det kar som de går i nu, de blir bortjagade även av små blå ciklider (9-12 cm).
                      Ärligt talat så förstår jag inte varför splendidan är så ovanlig som den är. Den borde vara den ideala fisken för de som vill ha en "monsterfisk". Den blir stor, den växer fort, den är fredlig, den kräver inte så mycket simutrymme, den är färgrann (det finns en röd variant, mina är gula,"normal"formen är silvergrå med svarta band).
                      Jag blir lika fascinerad varenda gång jag matar dem när jag ser vilka enorma gap de har.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Jag tycker precis som jinnarparen att du bör vänta med att flytta de andra jaggorna, mitt gamla lekpar fick gå själva från det att de hade parat ut och jag misstänker att det var därför jag fick så stora problem senare, de var nog inte helt nöjda med varandra gissar jag. Någon nämnde dessutom i någon av de tidigare trådarna att jaggor bara bildade lekpar ute i det vilda, att de parade ut vid leken men att de sedan kunde sära på sig och välja en annan partner vid nästa lek. Så jag tror det är bäst att spara de övriga fiskarna så länge det bara är möjligt.

Appropå äggen och kläckningstiden så verkar 3-4 dygn vara standard, sedan tar det ytterligare ca en vecka innan ynglen är frisimmande.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Razer
                          Användare
                          • December 2003
                          • 48

Karet är på 550l 200*55*50cm så det ska nog klara sig ett tag till,
                          tre st har jag dock blivit tvungen att flytta då dom blev så illa tilltygade av dom övriga individerna att det nästan var kört (har redan mist två vill inte mista fler). Jaggorna i lekparet är 13 och 15 cm och dom övriga är 13, 11, 9, 8cm.

Angående splendidan så har du rätt jinnarparen, första gången jag såg dom äta blev jag inte lite paff! har alldrig varit med om sådana monster till att tricka i sig mat, inte ens mina oscar håller samma tempo i sitt frosseri, fast å andra sidan är ju splendidan rätt utrustad för att kort sagt äta ,mycket, på en gång, i mängder,
                          jag tror dessutom att mina håller på att förbereda för ny lek, hoppas det går väl den här gången.
                          Hej!alla glada människor

Kommentar

Arbetssätt...