Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Jag har väl ungefär samma erfarenheter, det var på håret att mitt jaguarpar klarade övermanna den galna citrinellumhonan jag hade med dem under en tid. Det var först under leken det skedde, då tog jaggorna över karet och citrinellumen kunde inte stå emot längre. Men citrinellumen var ju ensammen medan jaggorna var två och dessutom hade yngel. Ett lekpar av citrinellum törs jag inte ens tänka på hur aggro de kan vara, det låter inte som nåt jag skulle vilja husera med jaggor i alla fall...
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• cikliderna
      Användare
      • November 2004
      • 164

kan ju säja att jag haft ett par citrinellum och dom kallas ju inte *red devils* för inget...dom var inte att leka med de var endast jagga paret som kunde gå i samma kar då dom lekte...de hela slutade med tragik då honan inte ville...hanen tog i hjäl honan och hanen såldes...

Berra

Kommentar

• Vomera
        Användare
        • June 2004
        • 102

Hmm Att dömma av era erfarenheter av Citrunellumen är det ingen fisk jag vill ha kvar speciellt mycket längre, det är ju jaggorna jag vill ha !
        Ja då är det snart fyra fiskar mindre i mitt kar !

Kommentar

• cikliderna
          Användare
          • November 2004
          • 164

hehehe...nja har du tur så går de ju vägen...men de lär du ju se inom tid....bara hoppas att jaggisarna sätter dom på plats...de brukar dom göra...mina iaf...tror inte de fins så många som fixar jaggisarna i underlägge i den storleken...inte ens påffarna gör de...så länge jag har haft jaggisarna så är de dom som har bestämt

Berra

Kommentar

• cikliderna
            Användare
            • November 2004
            • 164

Hej alla,
            gå in här och kolla http://imageevent.com/neal/vidclips?...=0&w=1&s=0&z=2
            funderar på vad den svartvita fisken heter som går med jaggan....ser ju nästan ut som en jagga av något slag....nån som vet?

Berra

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Nandopsis Tetracanthus var namnet, en mycket vacker fisk. Detta trots att den bara är svart och vit.
              Jag har själv för tillfället 16 st av denna art på tillväxt. Har tänkt att få ut åtminstone ett par av dem.
              Har inga nytagna foton på dem men detta foto http://premium.uploadit.org/cichla666/tetra13.JPG ,taget från www.cichlidsoutheast.co.uk, liknar mina väldigt mycket. Fisken på bilden är inte mer än 8-10 cm så den har inte börjat få sina vuxenfärger än.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ricard
                Användare
                • August 2003
                • 476

Har ngn av er sett guldformer av jaggor ? ? ?
                Har sett det hos lokale handlarn...

mvh.
                Ricard
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• cikliderna
                  Användare
                  • November 2004
                  • 164

wow...måste ju säja att har haft de mästa .... men dena fisk måste jag bara ha,,,,fär du över fisk så har du sålt dom just nu,,,,,de är de colaste jag sett....

Berra

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Jag skall ha dig i åtanke när det blir dags . Jag bor i södra Skåne.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• cikliderna
                      Användare
                      • November 2004
                      • 164

suck...bor i norra sverge...piteå....

var in på din hemsida....super fina fiskar må ja säja...

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

citat:var in på din hemsida....super fina fiskar må ja säja...
                        Jag tackar för komplimangen

Piteå är nog lite för långt ifrån Skåne för att det skall ordna sig på ett enkelt sätt, men vem vet du kanske har vägarna förbi någongång.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• cikliderna
                          Användare
                          • November 2004
                          • 164

presic,,,de var lite långt..men man kanse far på en turne nån gång :-)

går i väntans tider här....beställt 6 st jaggisar,värkar omöjlig att få tag på en hona här uppe...

Berra

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Det är väl ingen vits att sitta här och smyga längre. Jag har jaggor igen! Woohoo!! Hehe
                            De införskaffades för några veckor sedan och jag kan bara hålla med dig Berra, jag skaffade totalt 6 småttingar och hela gruppen är givetvis hanar. Det är väl inte hela världen om jag inte får ett lekpar men det är ju ingen nackdel direkt, så jakten på honor fortsätter även för mig.
                            Ett tag så parade två av dem ut och betedde sig precis som ett par, men det dröjde inte länge innan genitalpapillen tittade fram på båda två och det var två hanar även det. Det slutade i slaggis men utan dödsfall. En av de minsta har däremot strukit med men i övrigt så har det fungerat rätt bra.

Den största var lite större än de andra och var lite för arg av sig så han fick flytta ihop med hybriden och zonatan i 375an redan efter första dagen. Det gick faktiskt oväntat bra, jaggan tycktes veta då det var dags att spela underlägsen och då lämnades han i fred. Det är bara vid matningen som det har varit lite problem, speciellt hybriden blev rätt gramse då jaggan hela tiden norpade de största matstyckena. Jaggan stod och lurade under de andra och kastade sig fram med livet som insats varje gång en större bit kastades i. Han lyckades nästan varje gång och pinnade sedan iväg till något skrymsle där han fick pressa ner maten i fred. Väldigt glupsk rackare. Och kräsen. Mindre bitar verkar inte alls duga.

De som gick i 222an började i alla fall bråka mer och mer så jag flyttade dem till 375an idag och zonatan och hybriden går nu i 222an. Knappast optimalt men förhoppningsvis fungerar det lite bättre så här.
                            Den största jaggan är runt 10cm idag och de andra är 6-9cm och de växer så det knakar precis som de förra jag hade. Jag har utfodrat dem med bl.a. torsk, mygglarver, animalisk räkmix och stora klumpar av artemia från dag ett. Inga hikaripellets den här gången, jag tänkte försöka utfodra dem med lite "köttigare" foder och se om det fungerar bättre så.

Här är två bilder på den största.

Första gången jag såg han i butiken så hade han dragit i sig en lite för stor sajica och han var helt sned i munnen då jag köpte han, men det har läkt ihop rätt bra, han är fortfarande lite sned om man tittar noga på han rakt framifrån, men i övrigt så tycker jag han är rätt fin. Han bossar rätt hårt i karet och är inte alls skygg heller. Skyggheten är för övrigt det jag har oroat mig mest för, de som gick i 222an var lite skygga i början men jag kastade i lite allt möjligt för att få dem mindre osäkra, ett gäng pigga jack dempseys, synspila och någon allert sydamerikan jag inte har lyckats identifiera. Det fungerade finemang och hela gruppen är idag orädda och matglada.

Kul i alla fall att ha "hittat hem" igen, jag har bytt fisk som värsta idioten sedan jaggorna såldes i jakt på något som jag skulle fastna för, men det var alltid något som fattades, antingen var de för aggressiva, för skygga eller inte tillräckligt rovgiriga. Men nu är cirkeln sluten och det känns HELT rätt.
                            Jag har för övrigt redan fått se dem smyga och det är nog detta jag gillar mest med arten, då de helt plöstligt tvärstannar, lägger sig bakom en sten eller rot, ändrar färgteckning och smyger sig fram så sakta att man knappt ser dem röra sig. Sedan kommer den alltid lika plötsliga attacken. Swoooosh! Hehe
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• cikliderna
                              Användare
                              • November 2004
                              • 164

men se där....hehehe...ja vad ska man säja..en gång jaggisar så är man fast...
                              har fått mina småtingar dan före juafton..så de vart en bra julklapp...tror faktist att de är minst 2 honor...men är inte säker än....har fasnat för en som värkar få ett härligt mönster....mycket mörkare än dom andra...men,men,dom är så små än så vi får se vad de blir...

god fortsätning

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Hehe jo det är väl så, en gång jaguarägare, alltid jaguarägare.

Var hittade du de där småttingarna? Det är väl inte i någon av Luleåbutikerna?
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...