Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

-Jag tycker faan att ni skall lägga ner !!! -Många av "vännerna" håller det som ni kallar "foder-fisk" "häftigt att mata med.." -som
    husdjur i sina akvarium. -Ni anser alltså att set finns bättre och sämre akvarium -fiskar? Fohrman--Wachtmeister- stop the Killers-
    Patrik !

Kommentar

• Ricard
      Användare
      • August 2003
      • 476

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

-Jag tycker faan att ni skall lägga ner !!! -Många av "vännerna" håller det som ni kallar "foder-fisk" "häftigt att mata med.." -som
      husdjur i sina akvarium. -Ni anser alltså att set finns bättre och sämre akvarium -fiskar? Fohrman--Wachtmeister- stop the Killers-
      Patrik !
      Hej Patrik!

Eftersom det är ett forum så får man tycka vad man vill, särskilt om man behåller en någorlunda ömsesidig respekt. Tack för din synpunkt! Tyvärr så sitter du nog i ett gansksa litet glashus själv... Eller gör inte du skillnad på djur och djur, eller som du själv uttryckte det, på "bättre och sämre djur"... Eller matar du aldrig din fisk med ngn form av animaliskt foder? Förstår du att det flicng- eller granulatfoder, eller för den delen frysta mygg, som du stoppar ner, en gång var glada levande djur, med känslor och familj och framtidsdrömmar precis som du och jag!

Allvarligt talat Patrik, så är djur djur, och i naturen så har inte de mänskliga rättigheterna och de demokratiska principerna slått igenom riktigt. Med alla respekt för din fina hindi-filosofiska syn på akvarestik men som sagt - välkommen till verkligheten...

Hej hopp...
      - förresten, är det ngn smo har lite ungar på g...? (storlek spelar mindre roll) Skall till sthlm i helgen så...
      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Fabbo
        Användare
        • September 2003
        • 210

Om man tar en fisk ur naturen för sitt eget nöje
        så måste man göra sitt bästa för att skapa en
        omgivning som liknar den i naturen. Jag har svårt att
        tro att jaguarciklider och liknande lever på flingor
        o pellets i naturen.

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Fabbo

Om man tar en fisk ur naturen för sitt eget nöje
          så måste man göra sitt bästa för att skapa en
          omgivning som liknar den i naturen.
          Precis.
          Mr.Fish, Är det inte nog att vi håller fiskarna fågna i små glasbehållare? Ska vi dessutom tvinga dem till att bli något de inte är?

Samtliga fiskar är skapta för att få tag på sin föda på ett visst sätt, som akvarist så är det vår skyldighet att ge dem möjligheten att använda de färdigheter och tillgångar de har för att få tag på födan på detta sätt, allt annat är en form av djurplågeri som jag ser det.
          Att plocka bort möjligheten för en rovfisk att jaga är som att plocka bort möjligheten för en corydoras eller jordätare att sila igenom sanden efter föda. Fiskarna kan inte bete sig naturligt hur gärna de än vill...

Nu blir det kanske lite dyrt att uteslutande mata rovfiskar med levandefoder men jag ser det som en självklarhet och en nödvändighet att åtminstone någon gång då och då låta dem få bete sig som de rovfiskar de faktiskt är.

För övrigt så kan man inte ens ha levandefödare utan att se fiskar bli mat åt andra fiskar så jag förstår inte vad som är så upprörande. Att mindre fiskar blir uppätna av större fiskar är väl det mest naturliga som sker i akvarium förutom möjligtvis leken.

Det handlar alltså inte om att vissa fiskar är bättre eller sämre än andra, det handlar om vad som är naturligt. Att sedan billiga fiskar som jättedanior och tetror används som foder är självklart, man köper ju inte gärna en rocka för 2000 spänn och skär ner i småbitar som mat...
          Annars så är det ju vanligt att folk odlar foderfisk, t.ex. guppy, sebraciklider, malawiciklider osv. Men fiskpriserna i Sverige är tyvärr så pass låga att det nästan blir lika billigt att köpa maten än att odla själv, sedan är det ju givetvis enklare.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

Ricard: inte sett jaggor i sthlms butiker på sistonde.

Däremot finns det trimacs i nån butik i jönköping, så du borde verkligen inte gå över ån efter vatten, plocka upp alla trimacs som du har möjlighet. Sen tar ja gärna en hona av dig när du kommer till sthlm!
            fish r friend

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

Däremot finns det trimacs i nån butik i jönköping, så du borde verkligen inte gå över ån efter vatten, plocka upp alla trimacs som du har möjlighet. Sen tar ja gärna en hona av dig när du kommer till sthlm!
              Ja, Trimacs honor är alltid intressant!
              Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

Ricard: torpa zoo i jkpn
                fish r friend

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

-Vad jag ville ha sagt med mitt inlägg. -Är att jag är ingen "vit riddare " själv. -Och jag är väl medveten om hur det går till i
                  naturen. Jag har hållit fisk i 25 år, och har hunnit att pröva med det mesta innom hobbyn ! -För närvarande är jag själv på jakt efter
                  en "effektiv" fisk ( t.ex. vargtetra) att ha i "slasken". -Bara detta utlåtande får säkert många av "medlemmarna" att se rött! (särskilt med tanke på diskussionerna om human-avlivning). Levande foder är
                  det bästa sättet att fodra sina djur. -Och jag säger/menar inte att ni skall sluta med det!! -Men respektera -tänk på- att denna medlemssida besöks/läses av alla sorters akvarister !!
                  -Hoppas att jag inte blir missförstådd igen. -Mycket vänliga Ciklid
                  -hälsningar från Patrik !

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

-ok-då hajj!!!-r ---VI-va--du!!!??! mena--r! inte--alls

-för--föräldrar-ska!!!!nog

-ansvar-!för_att barn inte-!!!?ska-surfa--olämpliga-sidor-och!!om man läser en tråd---som heter

-jaguarciklid--så kan man kanske dra___--!!!slutsatser-själv.
                    fish r friend

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Är man blödig och inte klarar av att läsa om levande föda ska man inte läsa Jaguarciklidtråden! Förstår inte vad du är ute efter?

Mvh Jari

Kommentar

• Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

-Ok ! -Jag har tydligen gjort bort mej ! -Jag ber ödmjukast om ursäkt och drar mej tillbaka. -Patrik

Kommentar

• Ricard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 476

Förlåt min stora okunnighet men vad är en trimac för ngt?

Mvh. Goofey[V]
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Ricard

Förlåt min stora okunnighet men vad är en trimac för ngt?

Mvh. Goofey[V]
                            Cichlasoma Trimaculatum

Mvh Jari

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

det är en grymt rolig, tuff och ball central-american.

sök på forumet eftr trimac å trisse så får du se lite roliga bilder å filmer
                              fish r friend

Kommentar

• Akvaristen
                                Användare
                                • May 2004
                                • 48

Hej

Man blir sugen på jaguar ciklider när man läser denna tråd. Är det någon som vet var i Uppsala / stockholms området som man kan köpa dessa ciklider?

Mvh
                                david
                                David

Kommentar

Arbetssätt...