Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

chrillo: Jo 300 spänn var även vad jag var lovad innan jag kom in med dem men av någon anledning så steg värdet på dem då jag började välja ut vad jag skulle plocka hem istället, Rolle är en sjysst prick. Även om han sa att jag skulle få betydligt mer om jag sålde dem privat så är jag supernöjd, då jag kom in med dem så hade precis 375an som de skulle ha gått blivit invaderat av tropheus... så innan vi till slut stoppade dem i redtailkaret så oroade jag mig faktiskt för att jag inte ens skulle få byta in dem...

Skoj att ni skaffade jaggor igen, var det småttingarna på Akvariecenter eller
    de på Guldfisken ni köpte? De hos Rolle var ju pyttesmå, jag var på vippen att plocka upp dem här tidigare, dom såg ruskigt pigga och nyfikna ut.

walle: Min Royal pleco var inte nådig med rötterna, det såg kort och gått ut som att jag hade gått loss med en rasp på dem. Och små små träflisor svävade ständigt runt i karet. Men jag fick aldrig min att käka ärtor eller algtabletter så det förrvärrade sannolikt det hela...

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

citat:walle: Min Royal pleco var inte nådig med rötterna, det såg kort och gått ut som att jag hade gått loss med en rasp på dem. Och små små träflisor svävade ständigt runt i karet. Men jag fick aldrig min att käka ärtor eller algtabletter så det förrvärrade sannolikt det hela...
      Ojdå, några träflisor vill jag inte ha i karet. Vi får se hur jag gör. Jag kanske till och med klarar mig utan malar nu när jag skaffat lite växter.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • August 2002
        • 330

Mina jaguarer lekte i sällskaps karet igen(femtioelfte gången)med medföljande kaos när ungarna blev frisimmande,tröttnade på de o håvade upp föräldrarna till ett kar i källarn som stod tomt,tog som ett test med ett håvsvep med ungar för att se om dom skulle fortsätta med yngelvård,och jo då,det gör dom,förvånad,har aldrig testat det förut

Kommentar

• chrillo
          Användare
          • February 2003
          • 180

FI det var de på guldfisken vi handlade in. 2 av dem är faktist ruskigt tuffa av sig redan på vippen att ta äter från min hand även fast de är 2cm stora . De andra 2 är fegare av sig. Ska faktist till sthml i sommar och tänker kika runt lite där och hittar jag några fina jaggar tar jag nog med mig dem hem =).
          720liter Malawi

Mvh /Christian
          http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• GurraG
            Användare
            • January 2004
            • 75

Tjenare !!
            följer tråden med stort intresse !!
            Har en 600L burk(200x60x50) med ett 'jagga' par(ca 25cm).
            Tror ni att man kan kombinera med några mer ciklider ??
            kanske sebra eller saijca ??? eller annat ?
            Vore kul att kunna fylla ut lite mer !

/Gunnar
            Dygnet har 24 timmar ...minst !
            Gunnar

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

tills de leker fungerar det mesta.

testa med några mindre snabbare ciklider så finns det lite chans att de inte går åt direkt. eller skivtetror eller annan stor ickeciklid som inte går att äta upp direkt.

FI har försökt med en uppsjö fiskar till sitt lekpar i ett 150x50x50, allt har misslyckats.
              fish r friend

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

GurraG: I ett 2 meters kar så kan det nog fungera. Jag skulle fortfarande tro att det blir bråkigt vid lekarna men om du inreder så att du skär av synfältet för dem så att de inte kan se tvärs över hela karet så kanske ett par stora sebror skulle fungera. Om jaggorna är 25cm så kanske även Jack Dempsey kan funka eller någon annan aggro centralamerikan i 15-20 centimeters-klassen.
                Men notera att detta bara är rena gissningar från min sida, mitt råd är att du testar och ser vad som händer, funkar det så funkar det och funkar det inte så är det bara att sära på dem. Krångla inte till det mer än nödvändigt.
                Men var noga med att bevaka karet, skiter det sig så gäller det att vara med på noterna så att ingen fisk hinner skadas.

Mvh Fredrik
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
                  Användare
                  • February 2003
                  • 180

Har precis införskaffat en mal som jag tror är en Jaguar mal men är inte säker.

Här är 2 bilder på den innan vi släppt ut den.

720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• GurraG
                    Användare
                    • January 2004
                    • 75

OK !!
                    Blir nog till att återigen testa sig fram bland olika arter
                    för att hitta ev. utfyllnad i mitt jaguar kar.

Tror själv mer på någon mindre art som ändå kan ta sitt revir i ett
                    ex. stenrös eller liknade.
                    Någon som testat ex. sebraciklid,saicja i kombination med jaguarer ? kanske är det så att jaggorna blir 'stressade'.

Hittar jag inget som passar så blir det en ren jaguar burk
                    dom pryder upp tillräckligt bra.
                    //Gunnar
                    Gunnar

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

GurraG: Salvini kanske inte vore någon dum idé. De blir lite större än Sebror och framför allt Sajica och kommer troligtvis att ta revir i en hörna så småningom, för de är riktiga hårdingar.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• GurraG
                        Användare
                        • January 2004
                        • 75

Tanken på Salvini har slagit mig men... har inte sett
                        några här upp i Stockholm som är större än 3-4cm = mat !!

Vet att dom är rejält tuffa o riktigt vackra dessutom !!
                        Har du några å¨'lager' ??
                        /Gunnar
                        Gunnar

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av chrillo

Har precis införskaffat en mal som jag tror är en Jaguar mal men är inte säker.

Här är 2 bilder på den innan vi släppt ut den.

Så coolt!!!! =) Jag är inte säker men jag tror det kan vara en Leiarius marmoratus eller Perrunichthys perruno. Grymt fina fiskar, som en redtail i beteendet men blir "bara" runt 50cm. Rolle nämnde att han skulle få in något som grossisten kallade "Jaguarmal" och jag funderade allvarligt på att dra till föreningsmötet enbart för att få första tjing på malen men det hade ju inte varit sjysst mot er andra. Hade han flera och fanns det i sådana fall någon kvar? Vad kostade den(utan medlemsrabatten)?

Fråga Dr.Strange(Marcus) i den här tråden så hjälper han dig säkert att identifiera den.

Mvh Fredrik
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
                            Användare
                            • February 2003
                            • 180

Tjena FI!

Rolle fick hem 2 st och dessvärre gick båda åt ganska så direkt. Var många på mötet som blev förtjusta i dem. Fisken gick lös på cirka 230kr utan medlemsrabbat. Men jag tror säkert Rolle kan ta hem fler om du är intresserad FI. Den var faktist riktigt vacker. Varför kom du inte på mötet egentligen? =) och går med i föreningen. Vi kommer ju ha massor av medlemsförmåner framöver.
                            720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av chrillo

Tjena FI!

Rolle fick hem 2 st och dessvärre gick båda åt ganska så direkt. Var många på mötet som blev förtjusta i dem. Fisken gick lös på cirka 230kr utan medlemsrabbat. Men jag tror säkert Rolle kan ta hem fler om du är intresserad FI. Den var faktist riktigt vacker. Varför kom du inte på mötet egentligen? =) och går med i föreningen. Vi kommer ju ha massor av medlemsförmåner framöver.
                              Jag kommer precis från Rolle så jag snackade lite med honom. Det latinska namnet på malen var Perrunichthys perruno, den finns i "Back To Nature - Malar" och även i zoopets artregister. En sjukligt vacker mal! Rätt ovanlig också enligt Rolle. Turligt nog så trodde han att det skulle gå att ta hem fler så förhoppningsvis så får jag mig en jag också, något måste ju ersätta redtailen då den blir för stor.

Appropå föreningen så skulle jag nog bara uppröra alla med mitt rovfisksnack, jag kör nästan uteslutande med "foderfisk" nu för tiden. Men "massor av medlemsförmåner" låter ju lockande.

Mvh Fredrik
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                                Användare
                                • September 2003
                                • 788

FI: Vilken "foderfisk" tycker du har visat sig mest lämplig??

Kommentar

Arbetssätt...