Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

INXS: Nej det stämmer det Daniel säger, jag bytte in jaggorna för en tid sedan. Och det har varit värsta rulljansen i karet den senaste tiden... Jag får nog ändå ta till mig Daniels kritik om att jag byter fisk som kalsonger när allt kommer till kritan. ;P

Jag fick tag på ett gäng Vieja bifasciata...

...som var så ovanliga att jag ville prova dem istället för jaggorna. Sedan tappade jag intresset för dem då jag inte lyckades få dem att visa några direkta naturliga beteenden, de betar tydligen av vegetationen i det vilda men i akvarium så sliter de bara upp de nyplanterade växterna och låter dem flyta runt i karet... De plockade iofs i bottensubstratet om man matade med granulat vilket var lite småkul, men jag märkte ganska snabbt att jag inte hade det intresse som behövs för att dedikera ett helt 375liters åt dem, jag satt bara och stirrade på fengäddorna i det andra karet hela dagarna medan Viejorna i 375an bara tittades till vid matning eller fotografering... Kändes lite bakvänt...

Härom dagen så klantade jag mig och rubbade den perfekta balans som fanns i karet, aldrig lär man sig, och då blev det kaos och efter mycket om och med så slutade det med att bifasciatorna fick åka tillbaka till butiken och att en ensammen Vieja zonatan fick gå kvar. Och nu är karet sååååå lugnt. Jaggornas tjafs kunde jag stå ut med eftersom jag är smått besatt av deras jaktbeteende men andra centralare som inte innehar samma beteende får allt visa sig ha något extra om jag ska orka med allt bråk vid lekarna. Enligt min mening så hade inte Bifasciatorna det, men så är jag ju också rovfiskfantast och bifasciatorna var ju renodlade växtätare så utgången var väl egentligen ganska väntad...

Så här ser i alla fall karet ut just nu.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jaha,
      da far vi val utesluta FI fran spalten och kicka ut honom fran jaguarsalskapet

Jag far faktiskt saga att jag har borjat trottna lite pa mina jaggor ocksa och har tankt att salja paret. Dom lekte var tredje vecka i over ett ar och jag lyckades dra up flera stycken yngel till hyffsad storlek - aven salja nagra till Jeff Rapps, det ar troligen dom som Orm fick fran honom.

Just nu har jag tva eller tre som ar drygt ett ar gammla och ca 12-14cm, dessa gar med ett stim av zebraciklider i ett 120 liters en av ynglen fran ca 5 manader tillbaka har vaxt till sig bra och ar med ett stim av vieja argentae men ar valdigt kaxig sa han far nog flytta. Denna sparade jag for att han vaxte snabbt och hade fint monster.
      Sedan har jag ett yngel kvar fran 2 manader sedan som ar 2cm.

Paret har inte lekt pa ett par manader nu - jag tycker att det ar bra att dom tar lite rast. Skall forsoka goda upp dom over sommaren med mycket mask och sedan far jag val se.

Fredrik,
      jag skulle rekommendera ett forsok till med amphilopius labiatus eller citronellum - jag trottnar aldrig pa deras beteende.

Kommentar

• INXS

Daniel,
        varfor har du slutat anvanda "Orm"?

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

kändes bra att ha sitt namn på forumet så folk man träffar IRL på stämmor etc vet vem man är.
          fish r friend

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

INXS: Jag blir alltid avis då du berättar om dina stora yngel, samtliga yngel jag har fött upp har vuxit oerhört sakta och det förtar liksom nöjet med att föda upp dem. Dina verkar ju växa så det knakar. Mitt sista yngel var över ett halvår gammalt men ändå bara 4-5cm, jag flyttade det till 222-litrarn för en tid sedan för att få lite snabbare tillväxt men ynglet har varit borta i ett par dagar nu så jag misstänker att en fengädda tyvärr fick tag på stackaren.
            Det var min sista jagga.

Jag såg dock två större jaggor i butiken då jag var in med bifasciatorna, det är _inte_ vanligt här uppe... Gissa om det kliade i fingrarna då karet nästan stod tomt.
            Men det är roligare att dra upp dem från en mindre storlek så jag avstod, dessutom så skulle jag gärna se att jag hade ett större kar innan jag provar med jaggor igen, jag tror att de kommer mer till sin rätt om karet är lite större då de själva börjar bli stora, jag tyckte mina blev rätt inaktiva mot slutet och de såg även lite klumpiga ut vid jakt.

Citrinellus eller labiatus skulle vara skoj att testa igen, fast i så fall så får det bli som "petfish" för jag är lite less på allt bråk just nu.
            Men Zonatan är rätt ball så tills vidare så får den vara min nya "pet". Kolla in tråden på predatoryfish där jag har samlat ihop lite bilder.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

INXS: Det var ena produktiva rackare som lekte var 3:e vecka i över ett år. Mina lekte för första gången den 16/3 och går fortfarande med ynglen (ca 50 st.). De är nu ca 1,5 cm och har börjat äta räkmix. Innan dess åt de bl.a. av föräldrarnas slemskikt.

Kommentar

• INXS

Lundensis,

jag skulle mycket hellre att dom skulle ta hand om ynglen som dina an att massproducera.Kansket det ar skillnaden mellan amerikanska och europeiska jaguarer

Det maste vara valdigt kul att se dom ta hand om sin avkomma pa sadant satt.

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

INXS: Leken gick smärtfriare än jag trodde. Jag trodde att lekparet skulle slakta de andra cikliderna, men så har det inte varit. Å andra sidan, så hade hanen redan dikterat villkoren för de andra innan han och honan bildade par.

Kommentar

• walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

Daniel:
                    Vissa har tur . Närå men du har säkert mindre ljus än vad jag har och har man en gång fått alger så är det svårt att få bort dom. Dessutom tror jag att jag matar mer än dig för min nitrat ligger runt 25, om jag inte minns helt fel så ligger du på 5 eller något sånt.

FI:
                    Visst kan det vara snyggt med lite grönalger på inredningen men när det blir en matta med blågröna bakterier på gruset och små gröna penslar fulla frontrutan som vajar i strömmen så är det inte vackert längre.

Förresten så vägde jag jaguaren när jag håvade upp honom. Han vägde 4,3 hg och var ca 27-28 cm lång. Dom sa på zoo att dom troligen inte skulle få den såld, utan det var en kille som brukade vara in och hämta stora ciklider och mata sin kajman med. Så om ingen köper min jagga ganska snart så hamnar han mellan käkarna på en krokodil.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

FI:
                      Visst kan det vara snyggt med lite grönalger på inredningen men när det blir en matta med blågröna bakterier på gruset och små gröna penslar fulla frontrutan som vajar i strömmen så är det inte vackert längre.
                      Jasså det var så illa, jag trodde du bara hade lite vacker grönska. Hur många algätande malar har du i karet? Har du några andra bottenstädare som tar reda på foderresterna?
                      Jag har två fullvuxna ancistrus och en 20cm stor gibbiceps som käkar alger hela dagarna, sedan har jag även en del andra bottenlevande fiskar som håller karet rent från foderrester. Så om det blir alger här hos mig så blir det grönalger och det gör inte så mycket så länge det inte går till överdrift. Men på framrutan får det absolut inte växa alger, där går min gräns.

Ruskigt tråkigt om jaggan skulle bli krokodilmat, iofs så är det ju bättre än att han går i ett butikskar, men ändå. Tyvärr så är det väl så det kan sluta för den här typen av fiskar, inte just att de blir krokodilmat kanske men att de till slut avlivas. Tyvärr så är vi lite för få här i sverige som håller på med stora ciklider. Innan jag sålde mina jaggor så fick jag ett tips om en person som bodde i Arvidsjaur eller nåt sånt, han köpte tydligen upp stora ciklider och antingen hade dem själv eller sålde vidare dom till Norge där marknaden för stora ciklider var betydligt bättre.

Fördelen för oss som håller på med stora fiskar är väl att det bristande intresset hos övriga akvarister gör att priserna går ner för oss som verkligen är intresserad. Mina 3st bifasciata fick jag för 300 spänn, Zonatan för en hundring, jaguarparet fick jag 500 spänn för i inbyte. Så det är ju inga stora pengar jämfört med om man skulle hålla på med diskus, L-malar eller andra på marknaden mer eftertraktade arter.

Ni som bor i södra sverige, är det samma hos er eller får ni betala mer för stora ciklider än vi här uppe i norr?

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

FI: Ja, vi i södra Sverige får betala mer för stora ciklider än för små av samma art (oftast). Jag fick dock tag på nästan fullvuxna rödbukade salvini för 50 kr/st förra våren. Det berodde på att en kund hade skänkt dem till affären, därav det låga priset. Man kan ju fynda ibland.

Till er som vill hålla algerna i schack. Jag har pearsi-ciklider och de betar av alger som är längre än 0,5-1,0 cm. Den effektivaste algätaren jag varit med om är Panaque nigrolineatus. Jag hade alger på mina mangroverötter som var 3-4 cm tjock. Efter ca 2 månader var rötterna blankpolerde.

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

Lundensis:
                          Jag funderar på att skaffa en royal pleco nåt tag men inte än på ett tag. Men jag har hört precis som du säger att dom ska vara grymma på att käka alger, dom käkar även rötterna om jag inte minns fel.

FI:
                          Oj, fick du 500 för jaggparet. Det var ju grymt mycket tycker jag. Jag fick 200 spänn för gäddan, jaggan och ormhuvvet tillsammans. Och jag hade inte väntat mig mycket mer heller.

MVH Martin

Kommentar

• chrillo
                            Användare
                            • February 2003
                            • 180

Vi fick 300 för vårat jaggpar. De var ju dock mindre än ditt par FI. Hur som helst har vi införskaffat 4st små jaggar igen . Kan inte vara utan jagga. Bästa fisken .
                            720liter Malawi

Mvh /Christian
                            http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

walle 1: Jag har också hört att de äter av rötterna, men jag märkte inte något svinn på mina rötter. Det tar nog ganska lång tid för dem att äta upp rötterna, de äter ju vanligt foder också.

Kommentar

• walle_1
                                Användare
                                • February 2003
                                • 708

Lundensis:
                                Det låter som en perfekt mal till mitt kar. Men ormhuvvet är fortfarande så litet i alla fall så det blir inte mycket mat i karet. men till sommaren kanske.

MVH Martin
                                MVH Martin

Kommentar

Arbetssätt...