Låter kalas, precis de jag ville höra =)
Jaguarciklid 2004 - Del 1
Kollaps
X
-
-
Tjenare även jag har jaguarer i den storleken och jag kan hålla med om vad Lundensis säger till 100%. Jag undrar dock
då jag inte har så mycket erfarenhet av arten när dom färgar om? eller ja blir lekmogna, dom jag har är ca 8-13cm och är precis likadant teknade alla sex, det hade ju varit synd om man lyckats få tag i sex st av samma kön..Hej!alla glada människorKommentar
-
Titta efter mönstrade fenor, fläckar på fenorna borde du kunna se vid den storleken, fläckar på buken på hanarna kan komma senare. Honorna kan också ha en del fläckar på fenor och kropp men de är ljusare till färgen.
Det behöver inte vara riktigt så här stor skillnad på dem men här är lite jämförelsebilder på mitt gamla lekpar.
Och då hanen var 12-14cm.
Honan vid 10cm. Romstinn utan dess like.
En annan hane på 8-10cm. Ovanligt tydligt mönstrad.
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
citat:Honan vid 10cm. Romstinn utan dess like.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguar5.jpg
Jag hade dessutom en subdominant hane som färgade som en hona fastän han var över 20 cm.
Jag skrev att mina snart 7 månader gamla yngel är 8-12 cm, men efter att ha mätt det största "ynglet" igår får jag ändra det till 8-14 cm. Jag har fortfarande inte sett några tecken på könsmognad, så man kan inte bara tala om storlek, utan att också lägga in åldersaspekten, när man talar om när könsmognaden infaller. Dock ser det ut som om den största av mina är en hane och den näststörsta och tredjestörsta är honor.
citat:Jag undrar dock då jag inte har så mycket erfarenhet av arten när dom färgar om? eller ja blir lekmogna, dom jag har är ca 8-13cm och är precis likadant teknade alla sex, det hade ju varit synd om man lyckats få tag i sex st av samma kön.
Kommentar
-
-
Jag köpte dem när jag hade APU på simontorp i våras och vad jag vet så kommer dom från nån odlare i tyskland eller nåt sådant men jag är inte säker så det kan bli svårt att få reda på åldern.
Men jag kan kanske höra med simontorp om man har tur så vet dom.
Jaguarerna har växt grymt snabbt under tiden jag haft dom, dom var melln 4-6cm när jag köpte dom, tyvär har det sina nackdelar då jag köpte totalt 8st och 2 st har blivit jaguarföda hittills då storleks skillnaden varit för stor.
Efter vad jag kan se i färtekningar så är den största en hane men dom andra förblir jag osäker på.
Jag ska försöka lägga in bilder på dem så kanske nån kan slänga en kik och säga vad dom tycker,
det hade varit skoj att veta vad man har..Hej!alla glada människorKommentar
-
-
-
-
johanssonsan: Aquatropic zoo i västerås har 2 stora jaggor (uppskattningsvis ca20cm) till salu, var nere senast idag och såg dem. Med den storleken de har så antar jag att de är ett parhttp://hem.bredband.net/aquasceneKommentar
-
Hör med din lokala handlare om han inte kan beställa jag vet att det finns exemplar i Filipstad på Akvarieteknikcitat:Ursprungligen skickat av johanssonsan
Vart köper man jaggor?JimmyKommentar
-
-
Hallå !
Startade ganska nyligen upp ett 720 liters kar där jag bland annat har 4 Jaggor. Den största av dem (8-9 cm) har konstigt nog blivit väldigt mörk (nästan svart) så jag har nyligen bytt foder till dom då jag tror det kan ha varit spirulina pulvret i den tidigare maten som gjort detta.
Övriga fiskar i karet är 5 salvini, 4 Citrinelum, 5 gibbiceps.
För tillfället är den största Citrinelumen boss i karet men jag tror detta kommer ta en vändning när den största jaggen växt till sig ytterligare.
Hos salvisarna har jag redan fått ut ett par som hetskt jagar bort alla som närmar sig deras revir och jag väntar bara på att dom ska leka för första gången.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Vomera
För tillfället är den största Citrinelumen boss i karet men jag tror detta kommer ta en vändning när den största jaggen växt till sig ytterligare.Kommentar
-
håller med hutti här. Citrinellumen är inte att leka med, det är inte så många andra fiskar som rår på dem.
För ett antal år sedan så hade jag själv ett jaggapar under en tid tillsammans med ett labiatumpar (eller mer troligt en korsning labiatum/citrinellum). Fastän labiatumparet var mindre så gjorde de i stort sett som de ville i karet. Tyvärr så dog honan plötsligt efter ett tag så jag sålde hanen senare. Han accepterade aldrig den nya hona som jag introducerade.
Jaggorna var det större paret, hanen var väl runt 25 cm vid den tiden, labiatumhanen som var störst var väl drygt 20 cm.
Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
Kommentar