Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazinko
    Användare
    • April 2004
    • 111

Satan vad grymma, Är de lättlekta?
    /dan

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Mattias Andersson

FI: Vilken "foderfisk" tycker du har visat sig mest lämplig??
      Det beror på rovfiskens storlek och vad man är ute efter. Då mina jaguarer var små så tyckte jag jättedanior var perfekta, de klarade sig undan de flesta spontana attacker vilket gjorde att jaguarerna tvingades smyga på bytena vilket var precis vad jag ville. De första "foderfiskarna" var dock sajicaciklider och det var då de gick i karet som jag såg de ballaste jakterna, jättedanior snurrar ju främst omkring uppe vid ytan och jakten på dem blir därför lite endimensionell, sajicacikliderna simmade runt precis överallt och då fick man verkligen se varför jaguarcikliden kallas rovfisk. Det var då de började plocka sajicorna som jag fastnade på allvar för jaggorna. Det är synd att det är så svårt att hitta liknande foderfiskar till jaggorna då de blir större, att mata med sajicaciklider blir inte biligt om man inte föder upp dem själv och att föda upp sajicaciklider till en storlek som funkar bra till stora jaggor tar ju ett tag...
      Själv gick jag över till guldfisk då mina jaggor blev större, de gav väl inte upphov till någon intressant smygjakt direkt men jaggorna fick ju i alla fall jaga.

Just nu så har jag skaffat mig natalciklider, Oreochromis mossambicus, en stor afrikansk munruvare som kan leva tätt inpå varandra, som inte är så aggressiv, som är extremt lättlekt och som kan spotta ut ett par hundra 1-1,5cm stora yngel per månad, ynglena ska dessutom växa väldigt snabbt. Kanske den ultimata foderfisken? Vi får se.

Mvh Fredrik
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
        Användare
        • February 2003
        • 180

Uppröra tror jag knappast =). Jag och sambon är ju själva mest intresserade av rovfiskar =). Vi kör själv med foderfisk etc. Så det tror jag knappast =). Trevligt att ha fått malen identifierad också. Tycker helt klart du borde gå med i föreningen. Så får man nån att snacka rovfisk med =).
        720liter Malawi

Mvh /Christian
        http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• Pjotr
          Användare
          • April 2002
          • 129

Här kan ni kika på jaggor o påffar som gräver och förbereder lek.

mvh Pjotr

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
          http://www.cardomain.com/ride/690250

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

chrillo: ingenb
            jaguar, däremot en fet pimeloid!
            fish r friend

Kommentar

• Pjotr
              Användare
              • April 2002
              • 129

Jahaja, då var det premiär för mig med att ha Jaggor som har lagt rom. Och minsann passade de inte på när jag flyttade dem och ett par stora Oscar's till min gamla möbelburk, så det blev lite ordning i 580-burken. När jag kom hem idag så hade Oscar's lagt rom i höger ringhörna, i vänster ringhörna ett par timmar senare, så lägger Jaggorna rom på bakre väggen. Undrar varför när de har röjt hela botten ren från sand o grus... Mittemellan får en Gibbiceps hålla till. Får väl se hur mycket bråk det blir. Oscar's anfaller i alla fall algskrapan hej vilt... Jaja, kul i alla fall.
              mvh Pjotr

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
              http://www.cardomain.com/ride/690250

Kommentar

• INXS

Ojojoj det har varit ett tag sedan sista inlagget har - jag kanske far skicka lite jaguaryngel till Fredrik sa han tar upp den har traden igen

Mina har varit pa gang igen:

Jag fodde upp ca 10st fran olika kullar och salde dom vid ca 10-12cm. En grej jag har markt nar man drar upp sarskillt jaguarer ar att dom sakta eliminerar varandra och man far ofta bara de starkaste kvar (om man inte blandar sig i det for mycket). Nar man gor sa verkar det som att de kvarvarande ar valdigt fina, kraftiga och valmonstrade.

Tyvarr har jag inte tillrackligt med akvarier for att dra upp dom till fullvuxet stand - det skulle verkligen vara interessant.

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

INXS: Oj vilken stor kull! Hur många tror du det är?

Jag lyckades ju aldrig lika bra som dig med yngeluppfödningen men jag känner helt klart igen det där med att ynglena sakta men säkert tog ihjäl varandra. Livet som liten jaguarciklid är tydligen ingen dans på rosor... Ganska precis 10% av de jag flyttade till yngelkaret överlevde till en storlek på 4-5cm, resten försvann spårlöst...
                  En intressant sak jag noterade var att de som visade "framfötterna" redan då de var små ofta var de som klarade sig ända till slutet. Man kan fundera på om det är genetiskt, om de hade blivit precis lika starka om man hade plockat upp endast dessa individer och fött upp dem separat redan då de var typ 1,5-2cm?
                  Eller kan det vara så att de stärks ytterligare av att överleva den hårda konkurrensen?
                  "What doesn't kill you makes you stronger" Typ.

Mvh Fredrik
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Nar dom lade agg sa anvande dom ungefar 2/3-3/4 av krukan som ar ungefar 30cm over toppen - troligen 3000+ agg. Av dessa tror jag minst halften blev frisimmande och nu ar det ungefar 400 i karet med foraldrarna och troligen 300-400 till i 100 liters sumpen dar den stora stygga Escondidon bor - men han verkar inte interesserad av ynglen alls. Det kommer troligen att andras snart. Cichlidscene skall komma upp och ta ett gang av ynglen sa paret sprider sig mer och mer.
                    Ormen har ju nagra av deras avkomma tror jag.

Jag tror att man skulle kunna foda upp mer av dom och fa dom att vaxa battre om man anvande sig av ett storre kar at dom. Tyvarr ar alla mina befolkade dvs befiskade

Jag har alltid lyckats battre nar jag flyttar dom till ett hyffsat stort kar eller lamnar dom i sumpen. Yngel karen jag har ar bar 40 liter sa vaxten verkar avstanna ganska snabbt.

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

INXS: Om det är jaggorna det gäller så har jag 2 av dessa.
                      En är jag säker på att det är en hane men den andra har jag för tillfället ingen aning om. Hade varit intressant att se tydliga detaljerade bilder av deras föräldrar. Den mindre av mina, som förresten oftast är helt svart, har mycket tydligare kindfläck än vad hanen har. Är det något som man också kan skilja föräldrarna på? Möjligtvis är markeringarna på fenorna också annorlunda. Hanen har tydliga markeringar http://medlem.spray.se/jinnarparen/D...5_filtered.jpg medan den mindres markeringar inte är så tydliga. Jag har tyvärr aldrig fått någon bra bild på den.
                      För övrigt är hanen den tuffaste jagga jag stött på. Det krävs mer än lite mod att stå emot en 3 cm större doviihane(24 cm) som nu dessutom försvarar hona och ägg.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Esa_U

Igår fick jag mina jagger och texas ciklider,så jag är nu stolt ägare av 5 av vardera
                        Har ni lagt ner denna tråd? jag har följt den tidigare och läst mycket vettigt.
                        Combinationen av texas och jagger kommer att bli väldigt intressant,säkerligen kommer dom att slåss så inihelvete men hitills har allt gått fint.
                        Dom går nu i ett 700liters tillsammans med en större Uaru(?!?)
                        Jag vet,uarun ska inte vara där men det är högst tillfälligt.
                        Dock är det ganska intressant att se när uarun söker sig till dom nykomna,uarun är som många vet mycket sociala fiskar.
                        Har det hänt nått nytt i era jaguar kar?
                        Mvh/patrik

Kommentar

• INXS

Jinnarparen,
                          din har ju blivit valdigt krallig!
                          Jag har ett yngel fran mars kullen som ar 5-6 cm och valdigt kaxig.

Esa,
                          hur stora ar alla firrar nu?
                          Jag har ju en escondido med mina jaguarer - IOFS sa ligger escondidon i 100 liters sumpen och jaggorna i 300 liters karet sa dom vet ju inte direkt om varanndra. Pa sistone har det varit stora slagsmal i jaguar karet.
                          Gibbicepcen (30+ cm) har jagar runt jaggorna , det var langsammt och sag ut som om det bara var pa skoj. Jaggorna ville ju inte latja sa dom borjade hugga i gibbicepcen och flytta runt den med munnen (jaggorna ar ca 27cm och 24 cm) det hela ledde till en ganska sondertrasad mal och jaggornas munnar helt slitna. Men lyckligtvis sa lugnade det sit till slut.

Efter leken sa forsvann alla yngel ganska snabbt - dom skoldes ner till sumpen hos escondidon. Kan ni tanka er att escondidon har tagit hand om ynglen och ar en ganska bra sladd farsa. Uppe i karet sa forsvann alla yngel och honan blev stortforbannad pa hanen. Det var ett par dagars fribrottning och thaiboxning hon jagade runt hanen och det hjalpte inte att jag bankade pa rutan - hon var helt koncentrerad pa att spoa upp honom ordentligt. Hanen forsokte undvika henne sa mycket sa mojligt sa han simmade ivag och gomde sig men hon gav inte upp. Till slut hade han haft nog och borjade forsvara sig. Fjallen flog och fenorna rok dom hogg varandra overallt. Jag trodde slutet var nara men gjorde ett stort vattenbyte med kallare vatten och dom lugnade ner sig. Lite arrigare, trasigare och knasigare men efter ett par dagar har saren borjat forsvinna och allt ar battre.

Kommentar

• Esa_U

Texas cikliderna ligger på 3,5cm till drygt 6,5 cm och Jaggorna ligger på 5cm till 8cm ungefär.
                            Vid vilken storlek brukar Jaggorna respektive texas bilda par?
                            INXS= hur stora är dina nu då?och när hade du tänkt introducera dom med varandra då?
                            2 jaguarer har visat potential att bli riktigt fin redan nu,en av dom är med säkerhet en dominant hanne,den andre är jag osäker på.
                            Jag Undrar bara när dom kommer att ryka ihop bara,texas ciklider är inte direkt kända för att vara kelgrisar.

Men men,hitills är det fortfarande Uarun som har kontrollen över karet vilket denne styr över vänligt men bestämt.

Kommentar

• INXS

Esa - nar hade jag tankt att introducer dom med vad?
                              Jag gav ung matt pa allt utom Escondidon (ca 15cm).

Har inte hafft par av texas eller escondidon men hadde nagra escondidon som borjade farga upp sig vid 6-8 cm. Med jaggorna ar det oftast i 10-15 cm laget.

Kommentar

• Ricard
                                Användare
                                • August 2003
                                • 476

HEJ VÄNNER!

Jag har en god vän i föreningen här i stan som har ett 600 som han vill ha lite drag i... Skickade bilder på Fredriks sköningar från hans hemsida. Så, nu undrar Jönköping om det finns Jaggeungar i närheten som man kan komma och hämta... (10 mil...)

Hör av dig här elle rmed mail om vad du har, vad det kostar och var du bor...

F'låt att jag upptog plats på forumet för denna "Köpesannons"...

Mvh.

Ricard
                                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...