INXS: Jo att plocka upp dem och köra dem i ett yngelkar går ju förstås men vore det inte roligare om de skötte om ynglena själva? Det är detta jag är ute efter. Jag såg en bild på predatoryfish.net för länge sedan där en snubbe hade ett mindre jaguarpar i typ ett 200-liters med yngel som var ca 3cm... De hade skött om ynglena i flera månader. Jonne här på forumet har i princip lyckats lika bra, sist han skrev så var ynglena 2 månader gamla och gick fortfarande med föräldrarna. Mina ger _alltid_ upp efter 3-5 veckor, ett fåtal gånger har de skött om ca ett tiotal ända tills nästa yngelkull kröp ut ur äggen... men eftersom de leker så regelbundet så var dessa yngel ändå bara ca 5 veckor gamla.
Sebraciklidparet jag hade tidigare lekte också väldigt ofta men de åt inte upp de gamla ynglena, jag lyckades driva upp ett 50tal till ca 2cm, ynglena levde till en stor del på sina yngre syskon som de tog så fort äggen kläcktes... Märkligt nog så accepterade föräldrarna detta och stod bara och tittade på. Vansinnigt grymt men samtidigt praktiskt då jag själv inte behövde bry mig ett dyft om ynglena.
Mvh Fredrik Isaksson
Sebraciklidparet jag hade tidigare lekte också väldigt ofta men de åt inte upp de gamla ynglena, jag lyckades driva upp ett 50tal till ca 2cm, ynglena levde till en stor del på sina yngre syskon som de tog så fort äggen kläcktes... Märkligt nog så accepterade föräldrarna detta och stod bara och tittade på. Vansinnigt grymt men samtidigt praktiskt då jag själv inte behövde bry mig ett dyft om ynglena.
Mvh Fredrik Isaksson
Kommentar