Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

INXS: Jo att plocka upp dem och köra dem i ett yngelkar går ju förstås men vore det inte roligare om de skötte om ynglena själva? Det är detta jag är ute efter. Jag såg en bild på predatoryfish.net för länge sedan där en snubbe hade ett mindre jaguarpar i typ ett 200-liters med yngel som var ca 3cm... De hade skött om ynglena i flera månader. Jonne här på forumet har i princip lyckats lika bra, sist han skrev så var ynglena 2 månader gamla och gick fortfarande med föräldrarna. Mina ger _alltid_ upp efter 3-5 veckor, ett fåtal gånger har de skött om ca ett tiotal ända tills nästa yngelkull kröp ut ur äggen... men eftersom de leker så regelbundet så var dessa yngel ändå bara ca 5 veckor gamla.
    Sebraciklidparet jag hade tidigare lekte också väldigt ofta men de åt inte upp de gamla ynglena, jag lyckades driva upp ett 50tal till ca 2cm, ynglena levde till en stor del på sina yngre syskon som de tog så fort äggen kläcktes... Märkligt nog så accepterade föräldrarna detta och stod bara och tittade på. Vansinnigt grymt men samtidigt praktiskt då jag själv inte behövde bry mig ett dyft om ynglena.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
      Användare
      • February 2003
      • 180

Tog precis 2 nya kort på våran jaguar hane

720liter Malawi

Mvh /Christian
      http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• chrillo
        Användare
        • February 2003
        • 180

och 2 till =)

720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• Jonne
          Användare
          • April 2003
          • 120

Jag skall också fixa lite foto på mina. Ska se om jag får till några till på söndag kväll.
          www.discusklubben.se

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

chrillo: Grymt vad lila han var! Luras fotot eller är han så där lila i verkligheten också? Vad kör ni med för huvudfoder?

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
              Användare
              • February 2003
              • 180

Vi kör med räkmix som huvudfoder blandat med skalade räkor och pellets. Han är ganska lila i verkligheten faktist fast kanske inte så extremt som fotot visar det ändras lite då och då beroende på vilket humör han är på =).
              720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• chrillo
                Användare
                • February 2003
                • 180

Filmade vårat jaguarpar lite idag. Honan har ynglen under roten och vaktar duktigt. Det roliga är att honan är tokaggressiv medans hanen är lugnare, går inte att slamsuga i närheten av honan utan då tar hon fart och dundrar rätt in i slamsugen hela tiden. Hon är jävligt bestämd med hanen också och backar inte en tum för honom, vilket syns tydligt på filmen =). Rätt roligt ändå då hon ju trotts allt är mycket mindre.
                720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Hehe jo honan verkar vara en riktig argpigga. Kul att se att de mår bra, båda är jättefina och ser riktigt pigga ut med sina utspända fenor och vackra färger.

Kalejdoskop skrev tidigare att ni hade lite problem med att få ynglena att klara sig, har det blivit någon ändring på detta?
                  Hanen såg inte ut att vara så delaktig i yngelvården som det såg ut på filmen, han hade dessutom den normala färgteckningen, kan det vara så att hanen är och norpar ynglena och att det är därför som ynglena inte är kvar så länge??

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
                    Användare
                    • February 2003
                    • 180

Njea hanen brukar vara med fast mest då yngel blivit frisimmade. Vet egentligen inte varför de inte överlever. Vi sparade en massa yngel senast och hade dem i ett yngelkar. Dumma som vi var så flyttade vi temporärt en chockladmal dit och vips så var alla yngel borta . Vi har tänkt spara yngel den här gången också eftersom flera bekanta till oss är intresserade av Jaguarer och vill ha lite yngel. Så vi får se om det går bättre den här gången =).
                    720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• chrillo
                      Användare
                      • February 2003
                      • 180

Kan iofs mycket väl vara som du säger också FI. Hur som helst hur gör man egentligen med slamsugningen då man har sand? problemet ligger i att Jaggarna gräver så mycket och troligen gräver över väldigt mycket bajs. Sedan då vi slamsuger så ser man ju oftast inte allt eftersom det ligger under sanden. Vilket kommer fram direkt sedan då man fyllt på karet igen. Sedan är det väll inte bra att det ligger under sanden? Är väldigt svårt att faraomkring och slamsuga igenom hela sanden också. Hur slamsuger man ett akvarium med sand bäst egentligen?
                      720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Egentligen så behöver man inte slamsuga så mycket och jag slamsuger faktiskt väldigt sällan nu för tiden, jag brukar bara krafsa runt lite med händerna och sedan punktsuga med slangen där skiten samlar sig, det funkar rätt bra, tre hinkar så är all synlig skit borta. Resten tömmer jag med slang och då tar jag endast vatten.

Men tidigare så slamsög jag rätt rejält och fick då känna på svårigheterna med fin sand och slamsugning. Jag fick dock ett tips att man skulle hålla slamsugen lite vinklad och att sanden då skulle stanna kvar i karet, det visade sig funka rätt bra även om en liten del sand ändå kan följa med. Men tar du slamsugningen med hink så kan du hälla tillbaka sanden efteråt, tar du det försiktigt så åker skiten ner i toan före sanden.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• chh

Hej !
                          Inspirerad som man blir av ert snack om denna fisk, så var man tvungen att skaffa 3st. Nu har den ena Jaguaren lagt beslag på akvariets mitt, grävt till botten och skrämt dom andra Jaguarerna åt /&¤/&¤/¤#!¤#”. Kan det vara så att jag har oturen att jag bara har 3 hanar, eller ratatar dom honor också? Dom andra 2 är nästan helt svarta. Tar man ut ”galningen” så får dom andra normal färg. Hur kan jag lättast se vilken som är hane eller hona ? Tacksam för svar. Mina måste vara bland dom vildast iaf. Har köpt massor av olika ”target” fiskar, men alla har blivit uppätna inom ett par timmar. (Oavsett storlek) Funderar nästan på att skicka i ett par Pirayor för att se vad som händer… /Christer

En bild på vilden http://www.johansson-hultberg.se/images/jaguar.JPG

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

chh: Brutalt snygg jagga! En rejält dominant hane av mönstret att döma. Gratulerar!
                            Enklaste sättet att könsbestämma dem på är att titta på mönstret på fenorna samt prickarna på buken och de stora fläckarna på sidorna. Har de så där tydligt mönster som den där hanen så är de enkla att könsbestämma, hanarna har prickar på buken och mönstrade fenor, honorna har inga eller väldigt svaga prickar på buken och ett svagt mönster på fenorna samt stora tydliga fläckar på sidorna.
                            Det finns dock fiskar som är väldigt kluriga att könsbestämma så det bästa vore om du kunde posta bilder på de andra firrarna också så att vi kan hjälpas åt att könsbestämma dem.
                            Aggressionen bör man dock inte gå efter, mina honor bråkade en del innan hanen och honan parade ut och hanen och honan kan ju också bråka en del. Men är det riktigt allvarligt så skulle nog jag också misstänka att det bara var hanar. Man brukar kunna se om det rör sig om uppvaktningsaggression eller bara bråk genom att titta på hur de slåss... Cirkulerar den ena runt den andra och försöker spänna sig så är det troligtvis en hane och hona, går de direkt till munkamp och slåss om revirgränserna så är det troligtvis två hanar.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Fabbo
                              Användare
                              • September 2003
                              • 210

Hittade idag en affär som säljer [u]nandopsis</u> managuense. I mina ögon såg det ut som jaguarer. Har försäljaren fel eller finns det en sådan art?

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

gammal synonym till parachromis.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...