Chanchito?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • July 2002
    • 494

    #16
    Ok då tar vi min Saab och bilar ner till tyskland
    Jag fick svar från den affären du menar och han tar tyvärr bara beställningar inom egna landet så man får masa sig dit ifall man vill ha nåt.

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #17
      cool, ja har en till polare som garanterat hakar bara för skojjs skull så då blir vi tre som delar bensin å grejjer, värsta tyskland akvarie roadtrippen

      fish r friend

      Kommentar

      • cremedaz
        Användare
        • December 2003
        • 144

        #18
        orm: hur får man tag på en lagerlista från butiken i Tyskland?
        Vi kanske får hyra en minibuss och dra till Tyskland? =)

        Jag ska åka till akvarieteknik i Filipstad i eftermiddag och kika lite,jag vet att dom har haft chanchito vid tidigare tillfälle.

        Hur funkar det med att beställa fisk från andra länder? Klarar dom sig länge i förpackningarna? Jag har hört att det finns påsar som kan "andas" ??
        Får man importera fisk inom EU?,jag vet iaf att det kan vara problem med reptiler pga salmonella osv.

        Mvh Erik

        Min zoon.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

          #19
          cremedaz: man kollar deras hemsida, i detta fall http://www.zentrale-du.de/hobbyzoo-tillmann/index.htm

          Bra förpackade med syrgas klarar de sig ett par dygn om temperaturen hålls. Inom EU är det såvitt jag vet inga problem att skicka runt fisk.
          fish r friend

          Kommentar

          • lutkeni
            Användare
            • October 2003
            • 78

            #20
            Jag såg exemplar av Cichlasoma Facetum eller Chanchito på akvarieteknik i filipstad. En grupp på ca 40 st, könsmogna individer, så visst finns de i Sverige, även om det inte är regelbundet förekommande.

            citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

            Jag har försökt få tag på Cichlasoma Facetum hur länge som helst utan framgång.
            Jag tror ingen håller den i Sverige om så är fallet är jag intresserad att veta:-)

            >Mike_Noren
            Visst är det en sebraciklid på bilden och det är inte första gången det händer.Jag tror att jänkarna ibland kallar sebracikliden för chanchito och därför blir det sådär.Én chanchito ska vara brun/gul/grönaktig och aldrig silversvart.

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • lutkeni
              Användare
              • October 2003
              • 78

              #21
              Nu finns de dock inte kvar, eftersom jag nyligen var där och tittade...
              Men akvarieteknik tar säkert in om det finns efterfrågan på dem!

              Kommentar

              • cremedaz
                Användare
                • December 2003
                • 144

                #22
                Den tyska firman hade väldigt mycket intressant på lager. http://www.zentrale-du.de/hobbyzoo-tillmann/index.htm
                Det är ju en lösning på att få tag i dom annars så går det kanske som sagt att beställa på akvarieteknik,jag ska dit och fråga i kväll.
                Man kan kanske får reda på vart de 40st har tagit vägen? =)

                I värsta fall! mrgreed......håller din Saab till Portugal tro? =)
                Min zoon.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #23
                  citat:namnet Cichlasoma är helt felaktigt
                  Ska man vara petig så är namnet 'Cichlasoma' helt korrekt och Cichlasoma "bara" det giltiga namnet. Däremot så lär den heta något annat inom ett decenium (och jag begriper att det nog var det Olof menade).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • July 2002
                    • 494

                    #24
                    >cremedaz

                    Jag ringde till akvarieteknik och frågade och han kom mycket väl ihåg att han hade haft dem inne.
                    Jag frågade om han slulle ta in dem igen och han sa kanske om det fanns efterfrågan.
                    Så jag antar att man måste vara ett gäng som vill ha fisken om han ska ta in den.
                    Men gå gärna dit och tjata på dem så kanske han ändrar sig:-)
                    Bilen håller nog inte ens till Tyskland så det blir nog ingen bilfärd med den bilen tyvärr..

                    Mvh
                    Danne

                    Kommentar

                    • mrgreed
                      Användare
                      • July 2002
                      • 494

                      #25
                      >cremedaz

                      Nå?
                      Var du där?

                      Mvh
                      Danne

                      Kommentar

                      • cremedaz
                        Användare
                        • December 2003
                        • 144

                        #26
                        Japp.
                        Jag var där och han hade inga kvar,han mindes inte heller vart han hade skickat dom han hade.
                        Just nu så har dom fullt upp med att flytta till sina nya lokaler så det är kanske inte läge nu att tjata på honom att ta hem nya.
                        Jag frågade också om han kunde ta hem vildfångad sebraciklid,men då skulle frakten kosta 80kr per fisk,så då har han svårt att bli av med dom,pga priset han måste ta ut.
                        Det blev en påse med levande sten till mitt saltkar i stället den här gången =)

                        Finns det någon här som har importerat själv fån usa?
                        Vi kanske kunde gå ihop några stycken och göra en beställning tillsammans och dela på frakten?

                        Min zoon.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

                          #27
                          jag å jinnarparen har importerat, vi skall eventuellt beställa igen i vår.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • cremedaz
                            Användare
                            • December 2003
                            • 144

                            #28
                            orm:
                            Det kommer alltså en låda till Arlanda med fisk i då?
                            Minns du vad frakten kostar för en sändning och kan det bli något problem med tullen?
                            Man kanske kunde haka på till våren med en beställning?

                            Känner du till några exportörer som har sina listor ute på nätet?

                            Mvh Erik
                            Min zoon.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

                              #29
                              vi beställde till Kastrup (och ja det kom ett par lådor), då Jeff inte kunde skicka direkt till ARN.

                              frakt + avgifter gick på ca 6000:-

                              Det är inga problem med tullen så länge du har fyllt i och håller dig till din tullförsäkran.

                              Det vore bra om du hakade på till våren så blir det inte så dyrt per skalle.

                              JAg har inte sett några exportörers listor, bara importörers.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              • cremedaz
                                Användare
                                • December 2003
                                • 144

                                #30
                                Det verkar ju inte vara några problem att importera fisk från usa om man bara har alla papper iordning?,då kanske det är ännu smidigare att importera från något eu land?
                                Finns det någon som känner till några importörer från usa samt europa
                                som har fisklistor ute på nätet?

                                Visst är jag intresserad av att gå ihop och beställa.....kanske lämpligast till våren? Trots att det är nu jag vill ha fisk =)
                                Min zoon.
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                                Kommentar

                                Arbetssätt...