Chanchito?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • felipe cantera
    Användare
    • November 2003
    • 12

    #46
    Hej!
    Tonny Brandt har sakert...jag har for mig att han fick nagra "cichlasoma" i min sista sandning till Danmark (ihop med en hel del andra ciklider).
    Om det nu ar facetum eller andra kommer jag inte riktigt ihag och det beror pa att inga "cichlasoma" ar med i deras bestallninglista...men jag tror att jag sande nagra exemplar bland "gratisfisk" man sander i varje sandning, dock inga anteckningar over dessa vilket motsvarar 10% vid varje sandning.
    Han kan annars ha nagra fran sin resa till mig i Uruguay...men det ar nagra ar sedan.

    En bra losning ar annars att gora som de flesta akvarister som har svart att hitta sydliga ciklider i marknaden; manga kommer hit och var och en tar med sig "egna fangade" fiskar tillbaks till sina lander.
    Detta ar en bra losning och dessutom upplever man nagot som valdigt fa akvarister upplever; ciklider i sin ratta miljo och mycket annat skoj som man inte glommer i forsta taget!
    Resorna ar det som jag mest rekommenderar i och med att alla som kommer tycker att det ar nagot utover det vanliga och nagra har till och med atervant flera ganger.....tank pa det!!

    HALSNINGAR,
    FELIPE
    Felipe

    Kommentar

    • cremedaz
      Användare
      • December 2003
      • 144

      #47
      Hej Filipe.
      Jag kollade på fisklistan hos Akvarium West,men där fanns det inga med.
      Jag ska prova och skicka ett mail istället,för han kanske har fisk som inte står med på listan?
      Hur stora kan de "facetum" som finns i Uruguay bli?
      Jag har sett siffror på upp till 70cm?

      Ja,det vore väldigt roligt att få fånga sina egna ciklider i deras hemmiljö.
      Finns det många som anordnar dessa typer av resor?
      Jag hade själv tänkt att resa till Portugal i sommar och meta upp "facetum" ....om det nu blir av? =)

      Mvh Erik
      Min zoon.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

      Kommentar

      • felipe cantera
        Användare
        • November 2003
        • 12

        #48
        Hej Erik!
        70cm????....nja....inte dessa har i alla fall!
        Jag har en bekant som arbetar pa Fiskdepartmentet och de har nagon enstaka exemplar pa runt 30cm., men jag har i alla fall aldrig fangat nagon pa mer an 25cm.

        Vi arrangerar resor, om du gar in pa var hemsida (engelska varianten) och gar till "resor" sa finns det en del info om dessa.
        Resorna arrangeras mellan oktober och maj varje ar och vi satsar pa alla intresse....det beror pa vem eller vilka som kommer ner till oss...men det kan handla om fisk, faglar, reptiler, hastar....allt moljligt.
        En del vill bara fanga fisk, medan andra vill hellre matcha detta med annat, typ "Gauchoridning" eller annat skoj...
        Ar du intresserade sa ar det bara att maila till mig sa att vi inte trakar ut dem andra med detta...hahaha.

        Felipe
        Felipe

        Kommentar

        • cremedaz
          Användare
          • December 2003
          • 144

          #49
          Hej Filipe.
          Det kanske är lokala stammar från större flodsystem som växer till sig upp till 70cm,eller så är det kanske någon som har modifierat sanningen? =)
          Facetum i Portugal verkar inte bli större än ca 15-18cm.

          Brukar du fiska upp några roliga L-malar i Uruguay?

          Jag ska läsa igenom din sida ang. dessa resor.
          Det skulle vara intressant att fiska och leta efter reptiler i sin hem miljö.

          Nej,jag tror inte att några andra skulle bli uttråkade av att få läsa om dina resor här.
          Det finns säkert fler som är intresserade. =)

          /Erik
          Min zoon.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

          Kommentar

          • felipe cantera
            Användare
            • November 2003
            • 12

            #50
            Hej Erik!
            En artikel kommer inom kort i C.B.(tack vare Kjell som orkade "tjata" om detta i manader!!..hahaha)
            Annars skulle jag kunna skriva och beratta en hel del...men arligt talat sa ogillar jag att gora reklam for mina aktiviteter via forumet.
            Det star en del om resorna pa var hemsida och dar forklarar vi att alla som ar intresserade kan hora av sig via mail.
            Personligen tycker jag att resorna ar ett perfekt val for alla dem som ar intresserade av vara ciklider....det forvannar mig valdigt mycket hur manga det finns som gillar dessa arter och hur fa det finns som reser till dessa breddgrader...(??).

            Halsningar!
            Felipe
            Felipe

            Kommentar

            • cremedaz
              Användare
              • December 2003
              • 144

              #51
              Hej igen.
              Ja,vi får tacka Kjell,för att han orkade tjata på dig,angående artikeln i CB =)
              Nej,det är väl sagt som så att man inte ska göra reklam på sådana här forum,så det blir väl till att skicka mail.
              Ni har en väldigt vacker natur i Uruguay,men det är nog så att många drar sig för att resa dit pga, att det verkar krångligt mm..??
              (det är kanske enklare att resa på charterresor?)

              Mvh/Erik
              Min zoon.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

              Kommentar

              • felipe cantera
                Användare
                • November 2003
                • 12

                #52
                Hej Erik!
                Krangligt att resa hit??....nej, inte alls!!
                Flygresan ar kanske lite val lang (18 timmar fran Kopenhamn till Montevideo) men man flyger over Atlanten pa natten och det kanns knappt.
                Antagligen ar du inte ensam om att tro att det ar krangligt och svart att ta sig hit....det ar nog samma sak dar som nar det galler SA och CA ciklider; dalig info och dalig marknadsforing gor att valdigt fa manniskor vet hur det verkligen fungerar!!
                Jag har tagit emot runt 45 resenarer bland akvarister, ornitologer och herpetologer och arligt talat har ingen upplevt resan som kranglig., tvartom; en del har valt att komma hit mer an en gang vilket sager en hel del....
                I och for sig sa har Uruguay mindre ciklidarter an t.ex. Brasilien...men a andra sidan ar det ett litet land och just det gor att man latt kan hitta alla arter...det tar bara nagra fa timmar att aka fran soder till norr och fran vast till ost och detta tycker dem flesta att det ar ett stort plus med att komma hit.
                Vi pratar om 20 olika ciklidarter, en hel del tetror och malar (de flesta finns inte ute i marknaden).
                En annan fordel med att komma hit;
                1) inga tropiska sjukdommar, vilket gor att det inte kravs nagra vacciner infor resan
                2) relativt bra motovagar vilket gor att man latt kommer fram till fangstplatserna (nagra fa kilometer i grusvag fa man anda rackna med)
                3) valdigt lagt kriminalitet (klart lagsta i Sydamerika !!)
                4) inga krangel med att fa utforseltillstand for fiskarna nar man aker hem (alla far lov att anvanda mitt exorttillstand)
                5) stor skillnad att ensamt eller i grupp aka till ett okant land, dar valdigt fa manniskor kanske kan hjalpa en (och dem som kanske vill inte vet vad det handlar om...) eller att aka hit dar det finns folk som arbetar med detta och som kan spraket...arligt talat sa ar det otroligt mycket tid och pengar man tjannar pa detta!!

                Som sagt; alla som har kommit hit och upplevt Uruguay som ett bekvamt men anda exotikst land och alla har blivit (glad) overraskade med vistelsen.....ett gott exempel; 4 av dem amerikanska akvarister som forst kom hit 1999 har valt att atervanda hit 3 ar i rad....(detta trots att dem har akt till ett tjugotal olika lander sedan 1994 och Uruguay ar det enda landet dem har atervant till).

                Halsningar!
                Felipe

                Pd; jag ogillar som sagt att gora reklam for vara exportsandningar har pa forumet, men tycker att det ar helt Ok. att gora reklam for resorna i och med att da handlar det inte enbart om mig utan om sa pass manga andra manniskor och till och med ett land..
                Felipe

                Kommentar

                • felipe cantera
                  Användare
                  • November 2003
                  • 12

                  #53
                  Glomde saga en sak; det har handlar ju inte langre om "cichlasoma" facetum....(sorry!!)...sa kolla garna pa var hemsida; resor, sa slipper vi prata om nagot helt annat pa detta trad


                  Ha det!
                  Felipe
                  Felipe

                  Kommentar

                  • cremedaz
                    Användare
                    • December 2003
                    • 144

                    #54
                    Japp,precis....den här tråden spårade ur lite =)
                    Jag ska kolla sidan....

                    Mvh Erik
                    Min zoon.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                    Kommentar

                    • cremedaz
                      Användare
                      • December 2003
                      • 144

                      #55
                      Idag kom postkillen och ringde på,med sig hade han ett litet paket från Portugal innehållande vildfångade Cichlasoma Facetum.
                      I min iver rev jag upp paketet och vilken tur.....de levde och var i god kondition.
                      Nu har jag en ciklidart som jag har velat hålla sedan jag var en liten grabb....
                      Jag skopade in dom på ca 45 min och efter ca 3min i karet var det en som högg efter en guppy,så de var alerta och har klarat resan bra, ca 50 timmar!!! i påsar varav den ena hade läckt ut en massa vatten.
                      Vilka tuffigar!

                      Mvh Erik
                      Min zoon.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

                        #56
                        cool, från portugal?

                        berätta mer hur du löste det hela.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • cremedaz
                          Användare
                          • December 2003
                          • 144

                          #57
                          Japp, jag har länge vetat att C.Facetum har varit etablerad i Portugal och numera även spridd till sydvästra Spanien.
                          För ca 60 år sedan planterades arten in för moskitbekämpning, så den här "stammen" är mera köldhärdig än de i sydamerika.
                          Jag ska fixa till en trädgårdsdamm att ha dom i över sommaren....
                          Helcoolt tycker jag!

                          Jag mailade till några föreningar och fick kontakt med en snubbe som skickade mig dessa fiskar.

                          Mvh Erik
                          Min zoon.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                          Kommentar

                          • mrgreed
                            Användare
                            • July 2002
                            • 494

                            #58
                            Vad tufft!
                            Det är en firre jag letat efter hur länge som helst jag också.
                            Hur många fick du hem samt hur stora är dem?
                            Har du inga bilder att visa ?

                            Mvh
                            Danne

                            Kommentar

                            • cremedaz
                              Användare
                              • December 2003
                              • 144

                              #59
                              I dag fick jag bara hem 4st,men jag kommer att få fler.
                              Portugisen har "fiskat" men han får bara tag på ganska stora fiskar.
                              De små klarar transporten lättare och dom jag har är mellan 5-7cm, det verkar vara ungar från förra året som har växt till sig? ,för han
                              får inte tag på några som är speciellt mycket mindre, men han ska prova nu till helgen igen.
                              Jag har tyvärr inga bilder....måste skaffa en digitalkamera!

                              Mvh Erik
                              Min zoon.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                              Kommentar

                              • mrgreed
                                Användare
                                • July 2002
                                • 494

                                #60
                                Kan man köpa in sig på några?
                                Hur många kommer du få hem?

                                Mvh
                                Danne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...