Pirayor i 200l!!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Pirayor i 200l!!!!!

Hej läste på zoonen att man kunde ha rödpirayor i ett 200 l kar:
    citat:Ett pirayaakvarium kan inredas med några rejäla stenar, ett par mangroverötter och några typiska växter, t ex amazonsvärdplanta. Ett ordentligt filter rekommenderas också. Givetvis måste akvariet vara stort. En behållare på minst 200 liter rekommenderas, för det handlar som sagt om stora fiskar.
    Källa:http://zoonen.com/artikel.asp?oid=5421
    Då undrar jag att hur många kan man ha?? Jag såg i akvarieaffären att dom sålde 5cm rödpirayor i ett paketpris!!
    Jag har en väldigt kraftig pump till karet så det ska väl gå [?]
    Mvh Alex
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Men i den där artikeln så låter det som att de syftar på att du ska odla pirayor, alltså börja med ett gäng ungfiskar och sedan få ut ett avelspar...
    På zoopet så rekommenderar de ett kar på 700 liter och då syftar de förmodligen på att du ska ha ett rejält stim så att de kommer till sin rätt och inte blir så skygga.
    Läs Garpens kommentar nedanför zoopets artbeskrivning, det är nog så det kan bli om karet är för litet och 200 liter låter verkligen i minsta laget för en stimfisk som blir 35cm...

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Men i den där artikeln så låter det som att de syftar på att du ska odla pirayor, alltså börja med ett gäng ungfiskar och sedan få ut ett avelspar...
      På zoopet så rekommenderar de ett kar på 700 liter och då syftar de förmodligen på att du ska ha ett rejält stim så att de kommer till sin rätt och inte blir så skygga.
      Läs Garpens kommentar nedanför zoopets artbeskrivning, det är nog så det kan bli om karet är för litet och 200 liter låter verkligen i minsta laget för en stimfisk som blir 35cm...

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
        Användare
        • February 2003
        • 708

Skaffa inte pirayor till det karet. Jag hade själv 8 st stycken i ett 160 liters och dom är inte roliga då. Fixa ett större kar och jag är ganska säker på att man kan få fram ett naturligare beteende. Gärna uppåt 800-1000 liter och ett stim på uppåt 15 individer.

Skaffar man pirayor till ett litet kar så kan jag lova att du tröttnat inom någon månad. Dom blir skitfega och hoppar nästan ur karet vid varje rengöring. Vid matning får man sitta riktigt stilla för att dom ska våga sig på maten.

Men som sagt, med ett stort stim och ett rejält kar och en bra inredning så blir det nog andra bullar=)
        MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

Skaffa inte pirayor till det karet. Jag hade själv 8 st stycken i ett 160 liters och dom är inte roliga då. Fixa ett större kar och jag är ganska säker på att man kan få fram ett naturligare beteende. Gärna uppåt 800-1000 liter och ett stim på uppåt 15 individer.

Skaffar man pirayor till ett litet kar så kan jag lova att du tröttnat inom någon månad. Dom blir skitfega och hoppar nästan ur karet vid varje rengöring. Vid matning får man sitta riktigt stilla för att dom ska våga sig på maten.

Men som sagt, med ett stort stim och ett rejält kar och en bra inredning så blir det nog andra bullar=)
          MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Fenrir
            Användare
            • April 2005
            • 35

om man bara vill ha något litet typ 160L
            och satsa på amazonas-inredning. Kan man köra 2-3 pirayor i det rent humant? Om man inte bryr sig om att de kanske är så roliga eller det där "naturliga beteendet". Är man taskig om man skulle ha en mindre balja då?

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Fenrir

om man bara vill ha något litet typ 160L
              och satsa på amazonas-inredning. Kan man köra 2-3 pirayor i det rent humant? Om man inte bryr sig om att de kanske är så roliga eller det där "naturliga beteendet". Är man taskig om man skulle ha en mindre balja då?
              Ja, det är taskigt!

Mvh Jari

Kommentar

• dontcare

Dom växer väldigt snabbt

Gärna uppåt 800-1000 liter och ett stim på uppåt 15 individer.

15st fullvuxna eller 20cm blir ju rätt så trångt

Kommentar

• Chicke
                  Användare
                  • May 2004
                  • 497

Jag tror nästan risken finns att han skrivit fel å att det ska vara 2000 liter istället för 200, för det låter som dom i hans beskriving kräver ett stort kar, å sen slår han till med ett 200 liters, som e ett litet kar. Verkar skumt...

Kommentar

• wenger
                    Användare
                    • February 2003
                    • 233

I ett 200L?? Ja till ynglena går det väl bra men tycker mitt 720 är för litet för dom så dom tankarna skulle jag glömma illa kvickt.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

citat:Ursprungligen skickat av wenger

I ett 200L?? Ja till ynglena går det väl bra men tycker mitt 720 är för litet för dom så dom tankarna skulle jag glömma illa kvickt.
                      Jupp, de är glömda sen 2 år tillbaka
                      Mvh Alex

Kommentar

• Midas_Tom
                        Användare
                        • March 2005
                        • 809

ojj.. 2003/12/26..

//tom
                        //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• wenger
                          Användare
                          • February 2003
                          • 233

*s* man kanske skulle läst tråden mer nogrannt skyller på att det är fredag.

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom

ojj.. 2003/12/26..

//tom
                            Ja, det är sant, tänkte jag inte på. Mycket föredömligt av fenrir att plocka opp en så gammal tråd för att ställa en fråga i samma ämne istället för att starta en ny tråd!!

Joo, jag gillar ämneskonsekventa trådar som bara fortlöper i all evighet. Som man bara bygger på o på o på .

Mvh Jari

Kommentar

• Nilssonnet
                              Användare
                              • March 2005
                              • 102

Fast helt ärligt, dom har inte många rätt på Zoonen:

Karet bör vara minst 1*.5*.5m för att hålla en arowana... jojo.

Kommentar

Arbetssätt...