Fakta om Paraottocincus (Mal)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Fakta om Paraottocincus (Mal)

Hej,

Har köpte Paraottocincus som "bulldogmal" visste att det inte var bulldog mal och sade det till affären, fick senare reda på i en annan Zooaffär att malen jag köpt var en Paraottocincus. Är det någon som har fakta/egna erfarenheter om denna malen, gärna dens L-nr också.
    Jag har tyvärr inte tillgång till Planetcatfish (någon konstig uppdatering, tror det är ett program som jag inte har) så ni kan kopierar därifrån till mig om ni har lust för den lär väl finnas där?

Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Hej,

Har köpte Paraottocincus som "bulldogmal" visste att det inte var bulldog mal och sade det till affären, fick senare reda på i en annan Zooaffär att malen jag köpt var en Paraottocincus.
    Parotocinclus är otocinclus-lika, fast har en fettfena. Det finns nånstans 10 - 15 arter i släktet.

Här är planetcatfish info om Parotocinclus maculicauda (jag greppade en art på måfå bara):

Southern Brazil
    Temperature
    20 - 28°C

pH
    6.5 - 7.5

Other Water Parameters Clean, cool water is preferred.
    "Furniture" The fish prefers a heavily planted tank, but will also thrive in a rock and driftwood environment.
    Husbandry
    Feeding Omnivore. Feed flake food supplemented by lettuce, cucumber, zucchini, baby brine shrimp or bloodworm. May eat algae if hungry and has no other food available, but is not really an "algae eater".
    Compatibility A hardy but peaceful little fish that does well with other peaceful fish. Enjoys the company of its own kind. Will do some light damage to plants.

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Hej,

Har köpte Paraottocincus som "bulldogmal" visste att det inte var bulldog mal och sade det till affären, fick senare reda på i en annan Zooaffär att malen jag köpt var en Paraottocincus.
      Parotocinclus är otocinclus-lika, fast har en fettfena. Det finns nånstans 10 - 15 arter i släktet.

Här är planetcatfish info om Parotocinclus maculicauda (jag greppade en art på måfå bara):

Southern Brazil
      Temperature
      20 - 28°C

pH
      6.5 - 7.5

Other Water Parameters Clean, cool water is preferred.
      "Furniture" The fish prefers a heavily planted tank, but will also thrive in a rock and driftwood environment.
      Husbandry
      Feeding Omnivore. Feed flake food supplemented by lettuce, cucumber, zucchini, baby brine shrimp or bloodworm. May eat algae if hungry and has no other food available, but is not really an "algae eater".
      Compatibility A hardy but peaceful little fish that does well with other peaceful fish. Enjoys the company of its own kind. Will do some light damage to plants.

Kommentar

Arbetssätt...