Ligger och flämtar på botten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

Tur att jag snubblade over denna traden. Jag fick just ett begagnat 120 liters som var omsilikonerat. Jag satte in nagra stycken guppy for att kora igang det och inom en vecka var dom doda - ingen amonia, nitrit eller annat.
    100% vattenbyte och nu ar det 2 veckor senare och alla guppyn som jag satte in denna gangen mar bra.

Jag skulle aldrig ha gissat att det kunde vara silikonet men jag gjorde alla mojliga tester och fick inget resultat som pekade mot nagra problem.

Da har man ju lart sig att man skall skolja akvarium ordentligt innan man anvander dom.
    Tackar.

Kommentar

• Jonasaik
      Användare
      • October 2002
      • 57

Jag tyckte iaf skämtet var skoj som fn =D

Lycka till med fiskarna!

Kommentar

• Jonasaik
        Användare
        • October 2002
        • 57

Jag tyckte iaf skämtet var skoj som fn =D

Lycka till med fiskarna!

Kommentar

• Bosse.J
          Användare
          • August 2003
          • 205

jonasaik .. dom verkar överleva nu.. har gått några dagar. och ordningen är nästan återställd..
          Bosse.J

Kommentar

• Bosse.J
            Användare
            • August 2003
            • 205

jonasaik .. dom verkar överleva nu.. har gått några dagar. och ordningen är nästan återställd..
            Bosse.J

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Om fiskarna mår bättre nu så är det intressant att veta vad du gjorde...eller inte gjorde.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Om fiskarna mår bättre nu så är det intressant att veta vad du gjorde...eller inte gjorde.

Kommentar

• Bosse.J
                  Användare
                  • August 2003
                  • 205

ja nu verkar alla må bra utom prinsessorna, som ligger å flämtar fortfarande men inte lika mycke som innan. Det var bara prinsessor som dog (ungfiskar). Leleupi (och de tycker jag är konstigt eftersom dom är släktingar) och den blandade nybörjarsoppan mår utmärkt, som det verkar..
                  Det enda jag gjorde var att byta nästan allt vatten.. 90%, samt hade i aqua safe.
                  Vi får se hur det går. Eventuellt så gör jag om samma procedur en gång till.
                  Bosse.J

Kommentar

• Bosse.J
                    Användare
                    • August 2003
                    • 205

ja nu verkar alla må bra utom prinsessorna, som ligger å flämtar fortfarande men inte lika mycke som innan. Det var bara prinsessor som dog (ungfiskar). Leleupi (och de tycker jag är konstigt eftersom dom är släktingar) och den blandade nybörjarsoppan mår utmärkt, som det verkar..
                    Det enda jag gjorde var att byta nästan allt vatten.. 90%, samt hade i aqua safe.
                    Vi får se hur det går. Eventuellt så gör jag om samma procedur en gång till.
                    Bosse.J

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Fredrik: Det jag menar är att orsaken till att fiskarna ligger på bottnen och flämtar kan bero på att bakgrunden (husfix på frigolit utan lack) kanske inte har torkat (brunnit) klart ännu eller att fiskarna har fått en ph-chock av bakgrunden.
                      Mina råd var som följer:
                      1. Ta ur fiskarna igen, till en balja där det gamla vattnet utgör 50% av allt vatten i baljan.
                      2. Tvätta (spola) av husfixen eller låt den bränna klart genom att tillsätta citronsyra (som skyndar på bränningen) i akvariet med bakgrunden i.
                      3. Gör minst 4 vattenbyten (100%-iga)
                      4. Koppa i fiskarna igen tillsammans med det gamla vattnet som fanns i baljan.

Så här gjorde jag (dock ingen citronsyra) och det fungerade alldeles utmärkt för mig. Tycker du något verkar knasigt? Om minsta lilla verkar knasigt så säg, det kommer säkert hjälpa mig och de jag ger mina råd till i framtiden.
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

Fredrik: Det jag menar är att orsaken till att fiskarna ligger på bottnen och flämtar kan bero på att bakgrunden (husfix på frigolit utan lack) kanske inte har torkat (brunnit) klart ännu eller att fiskarna har fått en ph-chock av bakgrunden.
                        Mina råd var som följer:
                        1. Ta ur fiskarna igen, till en balja där det gamla vattnet utgör 50% av allt vatten i baljan.
                        2. Tvätta (spola) av husfixen eller låt den bränna klart genom att tillsätta citronsyra (som skyndar på bränningen) i akvariet med bakgrunden i.
                        3. Gör minst 4 vattenbyten (100%-iga)
                        4. Koppa i fiskarna igen tillsammans med det gamla vattnet som fanns i baljan.

Så här gjorde jag (dock ingen citronsyra) och det fungerade alldeles utmärkt för mig. Tycker du något verkar knasigt? Om minsta lilla verkar knasigt så säg, det kommer säkert hjälpa mig och de jag ger mina råd till i framtiden.
                        Mvh
                        Robin

Kommentar

• Bosse.J
                          Användare
                          • August 2003
                          • 205

ingen frigolit.. nyinköpt bakgrund.. eurodecor. kanske inte tvättade den ordentligt.. men jag tycker nog att jag skrubbade noga..men ingen här verkar ha hört talas om den, så den kan ju vara nått nytt. otestat. Men i mina ögon snygg
                          Bosse.J

Kommentar

• Bosse.J
                            Användare
                            • August 2003
                            • 205

ingen frigolit.. nyinköpt bakgrund.. eurodecor. kanske inte tvättade den ordentligt.. men jag tycker nog att jag skrubbade noga..men ingen här verkar ha hört talas om den, så den kan ju vara nått nytt. otestat. Men i mina ögon snygg
                            Bosse.J

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

Oki, jag förstår.
                              Har du fått i ordning på fiskarna och akvariet än?
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

Oki, jag förstår.
                                Har du fått i ordning på fiskarna och akvariet än?
                                Mvh
                                Robin

Kommentar

Arbetssätt...