Tropheus tråd fortsättning

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Mycket trist. Jag har tyvärr själv varit med om detsamma men tog förgivet att det hade med trängsel att göra. Det var en fullvuxen grupp på 20 i 375 liter. Just nu har jag en stor grupp i ett 540 och hade tänkt prova att låta dem spotta i karet men nu blir man ju tveksam igen.

mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1338

Fredrik:
      Det kan vara lite tidigt att dra slutsatser. Kanske det här beteendet är samma beteende som när man släpper i någon ny fisk. Mido varnade tidigare om att guppy kunde betraktas som mat om dom inte var vana vid dom. Jag själv har tidigare haft samma erfarenhet när jag i någon tidigare grupp släppte i pansarmalar. Det blir kanske så här i början innan dom blir vana vid att det går yngel i karet.

Honan med yngel har fortfarande dessa i munnen men hon går då o då in i en grotta o släpper ut ynglena där. Ibland blir där något yngel som vandrar iväg eller missar att simma tillbaka in i munnen på honan. Och när då de andra fiskarna får syn på ynglet så kastar sig hela gruppen över det stackars ynglet och biter ihjäl det. Grymt som tusan.

Men honan har fortfarande en del yngel kvar i munnen och om jag även i fortsättningen ska låta honor med yngel spotta i huvudkaret hänger på hur det går med dessa.
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Troffeman

Stefan:
        Ge dig inte!! Det funkar. Jag antar att du har ett stort kar och inte allt för mycket fisk. Det kanske tar ett tag med dom vänjer sig att det går yngel i karet. När du bygger så försök tänka som en Tropheus. Funkar det inte så bygg om tills det verkar som om gruppen verkar trivas. Bygg yngelgömslet på höjden så att de vuxna inte kommer åt dom. Lycka till!
        (Ibland tycker jag det går bra att tänka som en Tropheus men en del begriper jag mig inte på!!)

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1338

Jag har ett "stort" kar men ganska mycket fisk...
          Jag har inte byggt så högt men har med stenar i storleken 3-7cm byggt ett långt sammanhängande stenröse. På två ställen har jag med stora stenar gjort små grottor. Dessa är inte tillräckligt stora för hanar att ta revir men tillräckligt för att tuggande honor ska kunna ta sig in o släppa ut sina yngel. Så är iaf min tanke.
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Christian Alfredsson
            NCS Medlem

• April 2002
            • 4186

Jag flyttade mina kejsare igår från ett akvarium längst ner till ett i mitten. Fick då syn på hur en av honorna hade utvecklats. Snacka om brett band. Har ni sett detta hos andra kejsare?
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Oj, vilken snygg!!
              Mvh
              Robin

Kommentar

• Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

Snacka om ett brett band
                Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Christian Alfredsson
                  NCS Medlem

• April 2002
                  • 4186

Jag la upp några till bilder på kejsarna.
                  Christian Alfredsson

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Väldigt fina Ikola, Christian!

Otroligt brett band..om man kan kalla det för band längre. Dock förundras jag över hur stort akvarierum du har egentligen då du "missat" denna utveckling tidigare.
                    Du kanske har några mil snårig akvariedjungel...

Kommentar

• pontus
                      Användare
                      • October 2003
                      • 514

Den ikolan är ju snart hel gul, ända ut i sjärtfenan,nice!!
                      Passenger on Planet Earth:
                      Pet.macro nsumbu
                      Pet.moshi ikola
                      Pet.Trewavasae
                      Pet.Bulu-Point "Red"
                      Pet.orthognathus tricolor mvuna
                      Pet.Longola
                      Tr.Ilangi
                      Tr.Muzi
                      Tr.Katonga
                      Neo.Leleupi

Kommentar

• Christian Alfredsson
                        NCS Medlem

• April 2002
                        • 4186

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Väldigt fina Ikola, Christian!

Otroligt brett band..om man kan kalla det för band längre. Dock förundras jag över hur stort akvarierum du har egentligen då du "missat" denna utveckling tidigare.
                        Du kanske har några mil snårig akvariedjungel...
                        Det är inte stort. De har dock varit i en burk längst ner. Jag flyttade upp dem för jag orkade inte krypa mer. Den honan har utvecklats så under sista månaderna.
                        Christian Alfredsson

Kommentar

• Jonte_Maskin
                          Användare
                          • August 2003
                          • 59

Fina Ikola, Christian!
                          Det här med att förlora yngel... Vet inte hur mycket yngel jag förlorat, trots gott om gömställen. Många är det i alla fall! Jag har väldigt svårt att fånga fisk i mitt nuvarande tropheuskar, (mycket BTN-moduler att gömma sig mellan), så därför låter jag helt enkelt bli.
                          En fråga: Har nån erfarenhet av att ha tropheus med växter? Har själv provat, och det gick bra (med Moliro/Anubias). Nån som har andra erfarenheter?

Kommentar

• Christian Alfredsson
                            NCS Medlem

• April 2002
                            • 4186

Jag har alltid haft Tropheus och javaormbunken och det har funkat fint.

Christian Alfredsson

Kommentar

• stiffe
                              Användare
                              • April 2002
                              • 953

Kanon foto på kanon fiskar
                              mvh Stefan

Kommentar

• stiffe
                                Användare
                                • April 2002
                                • 953

Ang.om man kan ha kvar filtrena eller ej vid medicinering med Flagyl:

citat:Metronidazol som den verksamma substansen i Flagyl heter är ett specifikt medel mot ANaeroba bakterier och vissa protozoer så du behöver inte vidta några extra försiktighetsåtgärder vad gäller dina biologiska filter om du skulle få för dig att medicinera i ditt stora akvarie.

I FASS står att läsa: "Metronidazol är ett nitroimidazolderivat som har hämmande effekt på främst strikt anaeroba bakterier. Effekten orsakas sannolikt genom att medlet efter anaerob reduktion interagerar med DNA och olika metaboliska effekter"

För att minska medicinåtgång och minska risken för resistensutveckling hos bakterier i avloppsnätet rekommenderar jag att du löser medlet 40mg/100liter i ett litet akvarie och håvar ner dina fiskar i detta och låter dem simma där någon timma. Upprepa proceduren efter en vecka. (2*50 liter är ju faktiskt bara 1/15 så mycket som 2*720liter...)

Det bästa vore at få fiskarna att äta medicinen eftersom man vill få ner medicinen i deras tarmsystem. Detta är naturligtvis möjligt men risken är att man skadar de redan nedsatta fiskarna i processen. Skulle i sig vara möjligt att blanda medicinen i fodret men de har väl slutat äta gissar jag. Dosen för reptiler man behandlar för anaeroba tarminfektioner är 150mg per kilo kroppsvikt per oralt två gånger med en veckas mellanrum.

Lycka till med att få dina fiskar friska

MVH Fredrik Holm, leg vet.
                                Taget från en annan tråd här på forumet
                                mvh Stefan

Kommentar

Arbetssätt...