If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nja, smärre förmögenhet är det väl inte. Snarare större förmögenhet =)
Nädå, har man bara dom rätta kontakterna så kan man komma ganska "billigt" undan. Men visst ca 180st troffar kostar ju en del i inköp. Om man som jag, bara har djur som intresse så behöver man ju inte lägga en massa pengar på annat. Kläder, mat och hyra betalas med dom slantar som blir över när resten är betalt =)
Inget speciellt nytt i mitt tropheuskar. Jo kanske förresten. En mindre hane har börjat locka på en del av honorna. Detta glädjer mig speciellt mycket för just denna hane är otroligt vacker i mina ögon. Den hane som tidigare lekte av en av honorna var inte ett praktexemplar. Den nya aktören har däremot alla utseendemässiga förutsättningar till att bli avelhane nr1.
Björn ,såg pris på katonga på en dansk sida 10st 800dk f1r bra pris tycker jag. Har lite funderingar på spöken jag med, en kompis har 18 VF och har just fått fram 40 småttingar, jag tycker det är klart den snyggaste bichardin. men det kostar! har just bokat upp mig på 24 VF Körsbär, det svider i spargrisen! men JAG äter gärna havregryns gröt 4 veckor,få se va regeringen säger
MVH / Pontus
Just den sajten som Robbe hänvisar till verkar ha "dubblat" namnen. Det finns t ex två olika namn på samma art, "sp. Mabilibili" är t ex samma som "sp. Bulu Point". Blev förvånad av denna artrikedom på sajten...flertalet namn jag aldrig hört...men samtidigt flertalet olika arter som jag heller aldrig sett tidigare.
Det blir ett hårt jobb för den Tropheus-käre som "måste" ha alla...
Det verkar vara en enda röra minst sagt på den sajten. Just den du påtalar (Ujiji) heter även "Katonga" enligt texten under Ujiji artens bild. Så då skulle t ex Ujiji, Katonga och Kigoma kunna vara samma fisk eller?
Snart får vi väl se miljoner olika Tropheus namn...nya för varje hundra meter i sjön.
Läget på troffefronten?!
Ja, här är läget under all kritik... har inga kvar. Pga flytt och andra omständigheter har jag blivit tvungen att göra mig av med både akvarium och fisk. Men tanken är att jag inom kort ska starta upp ett par kar igen. Och det Tropheus igen! Men vilken sort vet jag inte än. Vill gärna ha nåt som jag inte haft förut. Har funderat lite på Kasanga och Kachese. Nån som vet var man kan få tag på ungdjur/yngel av dessa?
Det är olika fångst platser på körsbär som du nämnde tricella, det finns fyra med olika namn .Kibwesa Nord.Mabilibili.Siyeswe.Bulu Point
kollar man på karta ligger dom på linje efter kusten. är nog lika med ujiji och katonga, men det är mer gult i katongan. kigoman är nog kanske från samma kust stäcka den med!?
Då borde de ha ett samlingsnamn utöver släkt- och artnamn tycker jag. Det blir väldigt diffust med alla dessa härkomstplatser och fiskar som nästan ser identiska ut. Sedan är det ju bra om det fanns en rejält uppdaterad sajt med namnfakta och inte en massa "konstruerade namn" som kan missuppfattas som gällande.
Eller heter arten egentligen t ex "Tropheus Cherry "Bulu Point"?
Håller med dig tricella. det blir jobbigt med alla olika namn, det jobbigaste är när grossister o försäljare har olika namn på samma art!
tex sp.Linangu , som också kallas Golde rainbow nkonde bright yellow!
Kommentar