Tropheus tråd fortsättning

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • February 2003
    • 527

Tycker oxå det låter märligt att Ad Koning skulle ha sett red och black sida vid sida,i sjön.Om man tittar på kartan på http://www.cichlidae.com/tropheus/di...n/default.html så lever dom väldigt långt ifrån varandra.

Tycker att ni,Pontus och Cutekid,har en lite för tuff stil mot varandra.Tycker att ni kan vara lite mer ödmjuka mot varandra istället och lära av varandra,istället för att bara hacka på varandra hela tiden.

Kommentar

• Robbe
      Användare
      • February 2003
      • 527

När jag var inne på http://www.cichlidae.com/tropheus/di...n/default.html så såg jag en Tropheus Duboisi som jag inta har sett någon gång den hette Bemba.Någon som vet om den finns att få tag på i Sverige??

Kommentar

• pontus
        Användare
        • October 2003
        • 514

Ok sorry jag skall ,försöka vara lite mer ödmjuk i fortsättningen
        Cutekid Peace[:x]
        Mvh / Pontus
        ps har någon sett bulu-point red belly eller new kirch in real life?ds.
        Passenger on Planet Earth:
        Pet.macro nsumbu
        Pet.moshi ikola
        Pet.Trewavasae
        Pet.Bulu-Point "Red"
        Pet.orthognathus tricolor mvuna
        Pet.Longola
        Tr.Ilangi
        Tr.Muzi
        Tr.Katonga
        Neo.Leleupi

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Taken !
          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• maswa
            Användare
            • June 2003
            • 52

angående att ha växter i troffe kar...har haft både lökar javaormbunke och mindre botten växter i mina troffe kar. utan några problem! med black maswa red varianter

Kommentar

• odilou
              Användare
              • April 2002
              • 308

"Enligt Ad Konings så har han sett flera varianter av just black och red leva tillsammans i sjön. Märkligt !!"

Var har du läst det?

Kommentar

• Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

Jag snappade upp det på en tråd på en annan hemsida.. det är mkt möjligt att det inte stämmer.
                Carl

Kommentar

• robber
                  Användare
                  • September 2002
                  • 87

Hur uppstår en naturlig färgvariant? jo genom korsning? hur uppstår variationer inom arten, genom korsning. Vilka korsningar är okej? jo dom som uppstår i sjön!

Nu fick jag säkert massa ovänner speciellt eftersom jag är totalt troffe-lös
                  http://simon.holmbring.se

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Intressant men tung läsning för den Tropheus-galne:

Den handlar om Tropheus artrikedom och evolution. Studier visar via DNA (såvitt jag förstått av forskningsrapporten) fiskens artrikedom.
                    Jag är INTE haj på detta ämne, men jag ville veta av mer insatta vad som egentligen menas. Den tolkning jag gjort är att Tropheus har en artrikedom som via DNA visar att arterna inte är korsade. Nu är jag en ohjälplig lekman på detta område så om jag har fel får någon hemskt gärna tala om det...

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Jag fattar inget... Vad handlar det om?
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• peter
                        Användare
                        • August 2002
                        • 161

fredrik det är inga problem för en tropheushane att leka av 20 honor
                        jag menar inte att han skall göra samma dag.vissa grupper har jag bara en hane och det är inget ovanligt att det går 6 -10 honor och tuggar samtidigt.peter

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

Om jag kan snabbt gå tillbaka till Björns fråga om vad ni tyckte om blandningen så skulle jag vilja säga att det troligen kommer att bli grymt snyggt, jag hoppas att du vågar gå vidare med detta. Eftersom jag känner dig ganska bra så kommer du ju naturligtvis inte behålla ett endaste yngel från denna burk. Det kommer lugnt bli ett RIKTIGT snyggt show-akvarium!

Angående black och red-varianter så vet jag inget om det men vid Namansi reef finns det både Brichardi och sp.red. Brichardin e den som kallas för fiery fry och enligt vad jag läst skall den vara undertryckt av sp.red varianten som skall vara mer dominant i området och därför är också fiery fry sällsyntare. Detta kan också vara ett av skälen till de höga priserna på Vf fiery fry.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Björn
                            Användare
                            • April 2002
                            • 787

Äntligen!

Nu är BTN-modulerna på plats och karet fyllt. Fick fylla hela alltet med en spann, (tack Simon!), men efter mycket slit är allt på sin plats. Pumpen var lite kruxig att få att funa som den skulle. Det är ju inte det lättaste att borra i exakt rätt utbåsriktning i en modul, och med en pump på 3000L/h vill man inte ha den felriktad. Det löste sej iallafall till sist med ett söndersågat utsugningsrör från ett ytterfilter. Nu är det bara fiskar och lite växter som saknas.
                            Jag orkade inte åka till stranden för att leta lämpliga stenar till ett stenröse, så mitt "stenröse" består istället av 120st snäckskal. Blev rätt snyggt faktiskt =)

Nu ska jag vila ryggen i fåtöljen framför akvariet, för somliga måste ju jobba även på lördagar. =( (Fast man hinner kanske med en liiiten whiskey innan det är dax att nanna...)

Mvh
                            Björn, nöjd!

Ps. Om ni undrar så har jag fortfarande inte bestämt mej om det vblir både körsbär, ikola och hästnosar i karet, eller bara ikola och hästnosar.
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• robber
                              Användare
                              • September 2002
                              • 87

meeeeen, jag sa ju förlåt! du ska få slangkopplingen imorron björn,.. hoppas man får komma upp o smygkika lite på ditt akvarie då, låter ju som det blev riktigt fint.

Btw. Sagan om Konungens Återkomst var bra .

/Simon
                              http://simon.holmbring.se

Kommentar

• Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

Sitter precis och kollar när mina Canary Cheeks leker och la märke till att honan har varit och lekt med de 3 hanar som är mest dominanta och lockar honor. Är det för att öka chanserna att äggen ska bli befruktade eller varför gör hon så?
                                Carl

Kommentar

Arbetssätt...