Good speach
Tropheus tråd fortsättning
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Fredrik skriver: "leka av max 5 och jaga dom andra femton". Det vore intressant om du vill utveckla det.
Det är definitivt inte min erfarenhet.
Jag håller med Fredrik om att det inte är "njutbart" att dra fram yngel som man måste avliva senare.
Just det Fredrik beskriver att mycket av njutningen består i att se yngel kila runt mellan stenarna håller jag också med om. Men helst då tillsammans med föräldrarna!!!Kommentar
-
Vad jag menar är att det är ovanligt att mer än 4-5 olika honor i en grupp (som brukar bestå av mellan 15 och 30 individer)tillåts producera yngel.
De, av den dominante hanen favoriserade honorna brukar se till att hålla lågt stående honor på avstånd.
mvh,Kommentar
-
citate, av den dominante hanen favoriserade honorna brukar se till att hålla lågt stående honor på avstånd.
Av de arter jag haft (Duboisi, Kachese, Pemba) och av de som lekt så har endast ett fåtal honor lekt med hanen medan andra jagats bort av t ex hanen eller honor av högre rang.Kommentar
-
Hej roligt att det är lite fart i tråden.
jag håller med fredrik o peter det finns ju andra tropheus man kan mixa, det känns som en onödig risk. Det är inte ovanligt att just dessa två varianter KORSAR sig ,det finns mycket konstigare korsningar. Harman Plats(lyckans ost som har)håll inte bulu-point med ikola, ta en red lr en rengnbåge. Angående antal honor på en hane jag har hört någon tokdåre som haft typ 1+40 det är ju bara coco []var för tror ni att seriösa firmor säljer 1+2 lr 1+3 och varför skulle konings skriva att man håller med fördel t.brichardi 1+1?? för att retas, tror inte det va. Precis som fredrik skrev klarar inte en hane leka av 20-40 honor mvh/pontus
cutekid: menar du inavel lr korsning? tips:det finns en bok som heter "Om arternas uppkomst" av Charles Darwin Bara skoja.Passenger on Planet Earth:
Pet.macro nsumbu
Pet.moshi ikola
Pet.Trewavasae
Pet.Bulu-Point "Red"
Pet.orthognathus tricolor mvuna
Pet.Longola
Tr.Ilangi
Tr.Muzi
Tr.Katonga
Neo.LeleupiKommentar
-
Om jag får våga mig på ett lite fult resonemang här så skulle jag vilja påstå att det inte är så många Tropheusägare som med säkerhet känner till könsfördelningen i sina egna kar. Som ren självbevarelsedrift kämpar man ofta oändligt länge emot det faktum att den man köpt av faktiskt bara gissade. Detta gör i sin tur att många antaganden om gruppmedlemmarnas beteenden vid närmare granskning inte stämmer överens med verkligheten.
Vi Tropheusägare, inte minst jag själv, blir allt för ofta så brinnande inspirerade av våra små upptäckter att vi allt för snabbt vidareförmedlar dem som vedertagen fakta.
mvh,Kommentar
-
Om man nu inte vänt fiskarna upp och ned och lagt dom i varsin hink som jag gjorde för att bestämma könsfördelningen.
Lite överarbetat kanske...men är man nyfiken så är man!Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av pontus
cutekid: menar du inavel lr korsning? tips:det finns en bok som heter "Om arternas uppkomst" av Charles Darwin Bara skoja.Kommentar
-
Tricella: Jag förutsätter att alla som uttalar sig om könsfördelning, vid flera tillfällen kontrollerar denna på just det viset.
Just det jag menar är att väldigt få verkligen har förmågan att bedöma könsöppningar särskilt hos yngre Tropheus, då menar jag inte yngel utan djur som kan tänkas vara stora nog för att kunna skiljas åt på detta vis. Jag har själv inspekterat mina vid flera tillfällen och kommit fram till olika slutsatser. Jag har också upplevt handlare som hållit fram två fiskar till mig och sagt att detta är en hane och detta en hona, varpå jag nickat som en idiot och först efteråt kommit på att jag nog inte minns riktigt hur det såg ut.
mvh,Kommentar
-
Cutekid, Vad måste vara korsningar i sjön?
Jag är nog lite trög[]
Mvh/PontusPassenger on Planet Earth:
Pet.macro nsumbu
Pet.moshi ikola
Pet.Trewavasae
Pet.Bulu-Point "Red"
Pet.Longola
Tr.Ilangi
Tr.Muzi
Tr.Katonga
Neo.LeleupiKommentar
-
Cutekid, Vad måste vara korsningar i sjön?
Jag är nog lite trög[]
Mvh/Pontus
Det skulle ju i så fall finnas korsningar av tropheus i Tanganyikasjön.Kommentar
-
Ok nu förstår jag vad du menade cutekid, men det finns väl ingen lokal där det lever olika tropheus moorii varianter ihop, vart och vilka isåfall?, och brichardi och moorii korsar sig ju inte,jag förstår nog inte vad du menar,men om jag förstår dig rätt så tror du att tex kejsare och körsbär lever sida vid sida men det är fel. Mvh/Pontus
ps.Du behöver inte bli så arg jag trodde att du viste va du höll på med ds.Passenger on Planet Earth:
Pet.macro nsumbu
Pet.moshi ikola
Pet.Trewavasae
Pet.Bulu-Point "Red"
Pet.Longola
Tr.Ilangi
Tr.Muzi
Tr.Katonga
Neo.LeleupiKommentar
-
citat:Jag har också upplevt handlare som hållit fram två fiskar till mig och sagt att detta är en hane och detta en hona, varpå jag nickat som en idiot och först efteråt kommit på att jag nog inte minns riktigt hur det såg ut.mvh StefanKommentar
-
Ok nu förstår jag vad du menade cutekid, men det finns väl ingen lokal där det lever olika tropheus moorii varianter ihop, vart och vilka isåfall?, och brichardi och moorii korsar sig ju inte,jag förstår nog inte vad du menar,men om jag förstår dig rätt så tror du att tex kejsare och körsbär lever sida vid sida men det är fel. Mvh/Pontus
ps.Du behöver inte bli så arg jag trodde att du viste va du höll på med ds.
Vad jag menar Pontus, är att eftersom du nu säger att en tropheus hane leker med allt som kommer i närheten, så måste det ju finnas korsningar, även i sjön. Enligt Ad Konings så har han sett flera varianter av just black och red leva tillsammans i sjön. Märkligt !!
Hoppas du förstår vad jag menar nu, börjar bli lite trött på att förklara samma svar för tredje gången.
MVHKommentar
-
nej men i kiku, red och moorii"chaitika"
black varianten i norra delen av sjön.
red och moorii i södra
black och red i sjön, Vart har du läst det cutekid?Passenger on Planet Earth:
Pet.macro nsumbu
Pet.moshi ikola
Pet.Trewavasae
Pet.Bulu-Point "Red"
Pet.Longola