Tropheus tråd fortsättning

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Yes !!!

Ny lek på Mpimbwena i morses. När jag gick upp så såg jag att de lekte för fullt. Fina stora ägg och honan har nu en imponerande stor hakpåse.

MVH
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• MiDo

En undran:
      Satt i dag och kikade på mina lufubu när en hona tyckte att jag var lite för nyfiken. Följdaktligen började hon plocka in yngel i munnen. Det är ca en vecka sedan hon först släppte ut dom. Det ena ynglet efter det andra försvann in i munnen. Min undran är hur dom vet att det är säkert att simma in i just den munnen. Det går ca 20 vuxna lufubu i karet och hade dom simmat in i en annan mun hade dom troligtvis slutat som mat. Efter en halvtimme började hon släppa ut dom igen.
      Hur som helst är det intressanta fiskar!

Kommentar

• Björn
        Användare
        • April 2002
        • 787

Hej!

Nu i veckan kommer jag förhoppningsvis bli klar med renoveringen av mitt 720L kar. Karet kommer vara inrett med ett antal BTN-moduler, ljus sand, två större vita stenar och ett röse i mitten med "småsten". Troligen blir det lite växter ochså, typ crinum och aponogeton. I karet tänkte jag ha min ikolagrupp och två par hästnosar (eretmodus). jag sitter nu och funderar på om det kanske blir lite lite fisk i karet. Totalt rör det sej nog om ca 30st. Vad tror ni om att kompletera detta med en mindre grupp (ca 20st) körsbärsmoorii? Jag vet att det finns viss risk för korsning och/eller att någon av grupperna inte kommer att leka. men bortsett från det? Jag har ju en hel del andra kar som jag kan flytta dom till om det skulle bli problem, men det vore kul att höra vad ni tror.
        Jag har "alltid" velat ha just körsbär, och nu kanske jag kan få tag på en grupp till bra pris, om jag har tur =)

Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

Jag vill inte påstå att jag tror att det föreligger någon större korsningsrisk men om jag vore du så skulle jag absolut hellre blanda dina "Chaitika" med någon sp. black än att köra två black-grupper i samma.

mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

Kommentar

• Christian Alfredsson
            NCS Medlem

• April 2002
            • 4186

Körsbär och Ikola är inte en bra kombination. Jag har faktiskt sett just denna korsning flera gånger.

Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Björn
              Användare
              • April 2002
              • 787

Någon annan anledning att inte ha dom tillsammans, förutom korsningsrisken? I just detta akvarie kommer inte avel vara huvudsyftet, och den eventuella kosad avkomman kommer givetvis inte föras vidare till folk.

Mvh
              Björn

Kommentar

• Björn
                Användare
                • April 2002
                • 787

Då var det bestämt. Efter hänsynslösa förhandlingar och mycket slit (eller snarare goda kontakter) har jag fått en bra deal. Om 14dagar får jag hem 30st körsbär på mellan 4-6cm, F2r. I vilket kar dom kommer att gå är i nuläget oklart. Antingen tillsammns med ikola-gruppen och två hästnospar i mitt ena 720L eller som ensam grupp i ett annat kar.

Mvh
                Björn

Ps. har fortfarande inte fått någon annan anledning till att inte ha dom i samma kar, förutom korsningsrisken.

Kommentar

• Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

Jag kan inte se att det skulle kunna finnas någon annan anledning. Vad skulle det kunna vara? Tropheus bråkar ju mindre ju fler de är. Jag förstår inte riktigt. Du som har så mycket plats, vad skulle kunna få dig till att vilja riskera den typen av korsningar?

Troffar leker ju överallt när man väl får fart på dem. Jag vet många tillfällen då en andra hane plötsligt kommer in och tar sig ett par rundor med en nyss avlekt hona. Det är ju ganska vanligt att köpare kräver att man håller korsningsbenägna arter separat, det kan nog vara svårt att avyttra yngel bara genom att säga att man är säker på att man inte sett några uppvaktningar mellan de båda.

Jag förstår att du inte tänker odla specifikt på det karet men varför inte odla på just "Ikola" och "bulu" som är storfavoriter? Och vad är det för roligt med att se en massa blandyngel kring stenrösen även om man inte tänker föra dem vidare?

mvh,
                  Fredrik H.
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

Kommentar

• Björn
                    Användare
                    • April 2002
                    • 787

Mycket tänkvärd läsning Fredrik!
                    Jag förstår precis hur du menar, och jag kan verkligen hålla med, varför inte avla på dessa grupper. Grejen är ju att iochmed den plats jag har så finns ju alltid möjligheten att flytta en av grupperna när båda blivit könsmogna. Jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra. Ikolagruppen flyttar förhoppningsvis in i det "nya" karet nu till helgen. Sen dröjer det ju ytterligare en och en halv vecka innan jag får mina körsbär. Under den tiden kommer jag att utvärdera om det behövs mer fisk i karet eller inte. Ett (i mina ögon mer riskfyllt) alternativ är ju att utöka ikolagruppen med ett 20-tal djur. Men det kan ju som sagt gå precis hur som hellst.

Mvh
                    Björn

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Personligen tycker jag att korsningsrisken är orsak nog till att inte ha dom i samma akvarium.

Kommentar

• Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

Mycket beror på hur många honor det finns av varje sort .. har körsbärs hanarna tillräckligt med honor att leka med finns det ingen anledning för dem att leka med ikolana, eller ??
                        Carl

Kommentar

• Björn
                          Användare
                          • April 2002
                          • 787

Men om man ändå inte ska ta vara på eventuella yngel så är ju korsningsrisken inget hinder, ellerhur. Jag får ta mej en riktig funderare här, det tar ju ändå ett tag innan körsbären är könsmogna...

Mvh
                          Björn

Kommentar

• peter
                            Användare
                            • August 2002
                            • 161

en fiskhane försöker leka av med alla honor han kan sen spelar det ingen roll om det är en annan sort spelar ingen roll om det är 1 hona eller 40 honor den dominanta leker av det han kan. leker två honor samtidigt då kan en annan hane få leka.peter

Kommentar

• Cutekid
                              Användare
                              • January 2003
                              • 3368

Jag har svårt att hålla med dig om det Peter. Menar du då att det är inavel bland alla ciklider , även i sjöarna?
                              Carl

Kommentar

• Fredrik H.
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1884

Risken för att olika Tropheus blandar sig med varandra har absolut mycket med antalet tillgängliga honor av samma art att göra. Det finns trots detta alltid en risk för korsning då man blandar.

Vad Peter menar med en "fiskhane" vet jag inte men det är ju ganska olika beroende på vilken fisk vi talar om. Om vi nu förutsätter att vi talar om Tropheus eftersom vi befinner oss i "Tropheustråden" så är nog min mening att det är väldigt stor skillnad på 1 hona och 40 honor. Jag håller med om att han leker av vad han KAN. Men han KAN inte leka av 40 honor, och har han 20 honor av sina egna så orkar han max leka av 5 och kanske jaga de andra 15 men ytterligare 20 som dessutom har annan färg? Knappast.

Men om vi återgår till Björns situation. Du säger att du inte vill odla på det karet. Odling är ju inte allt även om det för oss med 20 kar och uppåt är en nödvändighet för att finansiera hobbyn. Så om du inte ska odla på det så ska du alltså enbart njuta av det och du är beredd att låta arterna korsa sig. Är det njutbart? Jag tycker att hela nöjet i att se ett yngel titta fram mellan stenarna är att drömma sig bort till sjön och inbilla sig att man ser någon som liknar vad som sker i naturen. Om det där ynglet är lite av varje och något som du vet att du måste döda så går en hel del av njutningen förlorad enligt mig.

Nu låter det lite som att jag talar mot mig själv och de må vara så. Jag skulle aldrig tvinga på någon uppfattningen att man inte får blanda sjöarna men eftersom jag känner Björn och hanns stora intresse för Tropheus och ambition att hålla riktigt många grupper, så formas resonemanget därefter.

mvh,
                                Fredrik H.
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

Kommentar

Arbetssätt...