Kameratips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

citat:Ursprungligen skickat av Micke

Vad blev det för objektiv Christian?
    Tamron SP AF 2,8/90mm macro blev det. Har även beställt ett vanligt objektiv för familjefotona.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Christian Alfredsson
      NCS Medlem

• April 2002
      • 4179

citat:Ursprungligen skickat av Micke

Vad blev det för objektiv Christian?
      Tamron SP AF 2,8/90mm macro blev det. Har även beställt ett vanligt objektiv för familjefotona.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

jag känner inte att jag orkar sätta mig in i all teknik när det gäller system-kameror ala 300D, ja skall slå till på en Sony F828 i vår istället tror ja .... peka klicka liksom. En snubbe (CDM) på predatoryfish.com fotar massor med sin Sony F717 och jag är grymt imponerad på hans stora mängd klockrena akvarie-bilder.
        (hans galleri: http://imageevent.com/codomo?n=0)

Det skall bli väldigt kul att få se hur en 300D presterar akvariebilder efter helgen Christian.

fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

jag känner inte att jag orkar sätta mig in i all teknik när det gäller system-kameror ala 300D, ja skall slå till på en Sony F828 i vår istället tror ja .... peka klicka liksom. En snubbe (CDM) på predatoryfish.com fotar massor med sin Sony F717 och jag är grymt imponerad på hans stora mängd klockrena akvarie-bilder.
          (hans galleri: http://imageevent.com/codomo?n=0)

Det skall bli väldigt kul att få se hur en 300D presterar akvariebilder efter helgen Christian.

fish r friend

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

citat:Ursprungligen skickat av orm

jag känner inte att jag orkar sätta mig in i all teknik när det gäller system-kameror ala 300D, ja skall slå till på en Sony F828 i vår istället tror ja .... peka klicka liksom.
            På alla moderna systemkameror kan man välja full automatik.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

citat:Ursprungligen skickat av orm

jag känner inte att jag orkar sätta mig in i all teknik när det gäller system-kameror ala 300D, ja skall slå till på en Sony F828 i vår istället tror ja .... peka klicka liksom.
              På alla moderna systemkameror kan man välja full automatik.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

jag har precis fått hem min Canon Powershot A70, kan inte så mycket om kameror heller men än så länge verkar den helt ok. Den har möjlighet till en hel del manuella inställingar, det kan väl om jag fattat rätt behövas för att få till bra fiskbilder. Dessutom är den inte dyr heller, jag gav under 3000kr. Jag kollade på Z1 oxå, men tyckte den var lite dyr för mig.
                Kul är det, men det tar nog ett tag innan man lärt sig hur man ska ställa in kameran för att få bra bilder. Jag har inte riktigt fattat hur det funkar med ljus, slutartider och bländare..... Är det så att man för att få riktigt skarpa bilder behöver kort slutartid, slutartiden gör samtidigt att bilden lätt blir mörk om man har dåligt ljus? var passar bländaren in i den ekvationen? Har läst igen de senaste trådarna i ämnet, men fattar inte ändå.....

Mvh
                Mattias
                Mvh
                Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Mattias Nilsson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 467

jag har precis fått hem min Canon Powershot A70, kan inte så mycket om kameror heller men än så länge verkar den helt ok. Den har möjlighet till en hel del manuella inställingar, det kan väl om jag fattat rätt behövas för att få till bra fiskbilder. Dessutom är den inte dyr heller, jag gav under 3000kr. Jag kollade på Z1 oxå, men tyckte den var lite dyr för mig.
                  Kul är det, men det tar nog ett tag innan man lärt sig hur man ska ställa in kameran för att få bra bilder. Jag har inte riktigt fattat hur det funkar med ljus, slutartider och bländare..... Är det så att man för att få riktigt skarpa bilder behöver kort slutartid, slutartiden gör samtidigt att bilden lätt blir mörk om man har dåligt ljus? var passar bländaren in i den ekvationen? Har läst igen de senaste trådarna i ämnet, men fattar inte ändå.....

Mvh
                  Mattias
                  Mvh
                  Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Det är generellt ganska svårt att få riktigt kanonbra bilder med Canons kompaktkameror har jag märkt. Har själv haft samtliga Ixus-modeller och även testat ett antal i powershotserien. Det som funkar bäst enligt mina erfarenheter är att köra full automatik, ställ in vitbalans för lysrör och håll sedan objektivet mot akvarieglaset. Det kan ta ett antal försök att låsa autofokus på ett bra sätt, men när den väl fokuserat är det bara att vänta tills fisken är på rätt avstånd.

Tony Englund

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Det är generellt ganska svårt att få riktigt kanonbra bilder med Canons kompaktkameror har jag märkt. Har själv haft samtliga Ixus-modeller och även testat ett antal i powershotserien. Det som funkar bäst enligt mina erfarenheter är att köra full automatik, ställ in vitbalans för lysrör och håll sedan objektivet mot akvarieglaset. Det kan ta ett antal försök att låsa autofokus på ett bra sätt, men när den väl fokuserat är det bara att vänta tills fisken är på rätt avstånd.

Tony Englund

Kommentar

• Fiskar.nu
                        Användare
                        • September 2003
                        • 442

jag har ingen super mini kamera
                        375 liter till L-malar

Kommentar

• Fiskar.nu
                          Användare
                          • September 2003
                          • 442

jag har ingen super mini kamera
                          375 liter till L-malar

Kommentar

• Fiskar.nu
                            Användare
                            • September 2003
                            • 442

vilken fisk är det här.

båda.
                            375 liter till L-malar

Kommentar

• Fiskar.nu
                              Användare
                              • September 2003
                              • 442

vilken fisk är det här.

båda.
                              375 liter till L-malar

Kommentar

• Ralph
                                Användare
                                • May 2002
                                • 736

Sony F828 har i teorin för hög upplösning och för liten sensor för att få lika brusfria bilder t ex 300D / 10D. Redan F707 och F717 får ordentligt med stryk brusmässigt, men skärpan är det inget fel på (tack vare en riktigt bra optik). Jag har tagit åtskilliga akvariebilder med F707:an jag hade för ett par år sen och många blev rätt bra (då tyckte jag de var hur bra som helst men kraven ökar).

Mitt tips är att köpa en 300D istället för F828:an. 6 eller 8 Mpixel är egentligen skitsamma men renheten i bilderna kan omöjligt bli bättre än på en systemkamera.

Kommentar

Arbetssätt...