Kameratips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    Kameratips!

    Hej på er!

    Ni som tycker det är kul att fota fiskar men inte vill lägga ut läskigt mycket pengar; Minolta Z1! (observera att jag är så långt från fotograf man kan komma, så jag beskriver utifrån mina behov)

    Jag bytte ut min Canon Ixus V3, som jag tidigare tyckt vart helt okej, mot Minolta Z1 och har redan fått (i mina ögon) ruskigt bra snits på bilderna. Då jag inte ens har hunnit lära mig de avancerade inställningarna är jag övertygad om att det går att få ännu bättre bilder.

    Några specifika fördelar:

    - "Pop-up"-blixt - Vid macrofoto behöver man inte hålla objektivet mot glaset då blixtens avstånd från linsen gör att inga motljus från blixten syns på bilderna.

    - Grymt snabb autofokus, även i "supermacro" (min avstånd 4 cm)

    - Grymt snabb tid från avtryck till foto

    - Lättanvänd manuell fokus och bländarjustering

    - Funktion för seriebildstagning, perfekt när man skall fota lek etc. Kameran sparar de 10 sista bilderna ända tills du släpper knappen.

    Några exempelbilder (beskurna och sänkt upplösning. Inga andra photoshopförbättringar):






    Är det någon som vill se bilderna i full upplösning kan jag maila över dem.

    Hoppas detta kan vara till nytta för någon. Det är bannemig inte lätt att hitta rätt kamera för fisk-foto har jag märkt. Detta är nog digitalkamera nummer 5 i min ägo och först nu känns det som att det närmar sig =)

    Tony Englund
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #2
    Ruskigt bra bilder!

    Har funderingar på att byta ut min "gamla" Fujifilm FinePix 4900Z som jag köpte till det facila priset av ca 8.500:- under under en tjänsteresa till HongKong...detta var snart 3 år sedan...och nu har kameran börjat få fnatt, den kan flippa ur totalt och bläddra mellan olika inställningar, slå på sig själv och stänga av sig lika fort...ganska så irriterande faktiskt.

    Just Minolta Z1 har jag också kollat på, vet också några som använder den sedan tidigare och är nöjda. Vad jag förstått så drar den mycket batterier, är det din uppfattning också?

    /Hasse

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      Ruskigt bra bilder!

      Har funderingar på att byta ut min "gamla" Fujifilm FinePix 4900Z som jag köpte till det facila priset av ca 8.500:- under under en tjänsteresa till HongKong...detta var snart 3 år sedan...och nu har kameran börjat få fnatt, den kan flippa ur totalt och bläddra mellan olika inställningar, slå på sig själv och stänga av sig lika fort...ganska så irriterande faktiskt.

      Just Minolta Z1 har jag också kollat på, vet också några som använder den sedan tidigare och är nöjda. Vad jag förstått så drar den mycket batterier, är det din uppfattning också?

      /Hasse

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Hasse, njae, batterierna räcker väl hyffsat jämfört med mina tidigare kameror. Jag tog ungefär 300 bilder med blixt på 4 vanliga alkaliska AA-batterier vilket man får se som bra.

        Jag har nu vart och skaffat 8 laddningsbara GP-batterier på 1200mAh och skall se vad de går för.

        Just batteridelen är väl annars det enda att klaga på. Att laddare och laddbara batterier inte ingår känns lite snålt, men å andra sidan har jag vart på semester med canons kameror och batteriet dött. Då har man inte många alternativ.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Hasse, njae, batterierna räcker väl hyffsat jämfört med mina tidigare kameror. Jag tog ungefär 300 bilder med blixt på 4 vanliga alkaliska AA-batterier vilket man får se som bra.

          Jag har nu vart och skaffat 8 laddningsbara GP-batterier på 1200mAh och skall se vad de går för.

          Just batteridelen är väl annars det enda att klaga på. Att laddare och laddbara batterier inte ingår känns lite snålt, men å andra sidan har jag vart på semester med canons kameror och batteriet dött. Då har man inte många alternativ.

          Tony Englund

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Både Canon och Nikon(kommer i Mars) har nu digitala systemkameror för överkomligt pris, dvs under 10 000:-.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              Både Canon och Nikon(kommer i Mars) har nu digitala systemkameror för överkomligt pris, dvs under 10 000:-.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • So
                NCS Medlem
                • August 2003
                • 177

                #8
                Mycket snygga bilder Tony! Roligt att se!

                För ingående tester och färska nyheter om digitalkameror rekomenderar jag denna site: http://www.dpreview.com/

                Kommentar

                • So
                  NCS Medlem
                  • August 2003
                  • 177

                  #9
                  Mycket snygga bilder Tony! Roligt att se!

                  För ingående tester och färska nyheter om digitalkameror rekomenderar jag denna site: http://www.dpreview.com/

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1081

                    #10
                    300 bilder med blixt...ok, det är en HELT annan division än vad jag klarar med min nuvarande kamera...max 30 med blixt... :-/
                    /Hasse

                    Kommentar

                    • Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

                      #11
                      300 bilder med blixt...ok, det är en HELT annan division än vad jag klarar med min nuvarande kamera...max 30 med blixt... :-/
                      /Hasse

                      Kommentar

                      • Jonte_Maskin
                        Användare
                        • August 2003
                        • 59

                        #12
                        Vad kostar den omtalade kameran Minolta Z1? Har provat att fota mina fiskar med en Canon Ixus-nånting, men det har bara blivit skräp.

                        Kommentar

                        • Jonte_Maskin
                          Användare
                          • August 2003
                          • 59

                          #13
                          Vad kostar den omtalade kameran Minolta Z1? Har provat att fota mina fiskar med en Canon Ixus-nånting, men det har bara blivit skräp.

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1081

                            #14
                            Har sett den i reklamerbjudanden för under 4.500:-
                            /Hasse

                            Kommentar

                            • Hasse_H
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1081

                              #15
                              Har sett den i reklamerbjudanden för under 4.500:-
                              /Hasse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...