Vad är det för småkryp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofia

    Vad är det för småkryp?

    Hej! Detta är kopierat från mitt inlägg på zoopet, har frågat ett par gånger där men har ännu ej fått hjälp, så jag provar här. Om ni undrar vad detta har med ciklider att göra, så ska jag sätta upp mitt 375-liters efter jul, när bänken är klar. Då ska malarna flytta in där, och med tiden få sällskap av chokladciklider. Jag är därför angelägen om att få klarhet i vad mina objudna gäster är för något. Läs, och hjälp mig om ni kan!/Sofia.

    "Det är så att jag har fått massor av småkryp i mitt 100-liters akvarium. De är knappt en millimeter långa, och är ovala, och mönstrade i grått. De "svävar" runt i vattnet och samlas på resterna av malarnas brysselkål. De är så många att jag börjar bli orolig för att de ska kunna göra någon skada.

    Akvariet är inrett med engelsk sjösten och en rot, båda använda tidigare, men väl rengjorda, samt några stenar. I akvariet finns 3 ancistrus och ett guppy-yngel. Malarna fick först zucchini, men det skräpade så mycket att jag bytte till brysselkål. I samband med detta la jag märke till krypen. Kan de ha följt med zuccinin och börjat föröka sig när de fick brysselkål? Det verkar konstigt att de skulle ha kunnat komma med den frysta kålen, men inget är väl uteslutet... Om någon vet vad det kan vara för kryp är jag tacksam!"
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Du får nog förklara lite bättre hur de ser ut och beter sig. Vad betyder "svävar runt"? Jag antar att det inte bara är smuts. Har de någon "riktning" i sitt simmande? Jag tycker som att det låter som ett litet kräftdjur. Om de simmar ryckigt så lär det vara någon hoppkräfta alt. hinnkräfta. "Oval" är en väldigt luddig beskrivning. Kan du inte fånga och titta på dem nogrannare i lupp el dyl. Om det rör sig om ett djur så är de perfekt fiskmat och knappast farliga. Man kan ofta få rätt mycket hoppkräftor av Cyklopstyp om man inte har fisk i akvariet.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Du får nog förklara lite bättre hur de ser ut och beter sig. Vad betyder "svävar runt"? Jag antar att det inte bara är smuts. Har de någon "riktning" i sitt simmande? Jag tycker som att det låter som ett litet kräftdjur. Om de simmar ryckigt så lär det vara någon hoppkräfta alt. hinnkräfta. "Oval" är en väldigt luddig beskrivning. Kan du inte fånga och titta på dem nogrannare i lupp el dyl. Om det rör sig om ett djur så är de perfekt fiskmat och knappast farliga. Man kan ofta få rätt mycket hoppkräftor av Cyklopstyp om man inte har fisk i akvariet.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Sofia

        #4
        Absolut ett djur, Ola! De rör sig med jämn hastighet, ofta i riktning mot brysselkålen! Tyvärr har jag ingen lupp, men har själv funderat på om de kan vara hoppkräftor eller något. De landar ibland på en av malarna, men de inser misstaget och dalar vidare mot någon grönsak. Synd att jag bara har vegetarianer i akvariet, de vill inte äta upp krypen! Tror du jag kan låta det bero så länge?/Sofia.

        Kommentar

        • Sofia

          #5
          Absolut ett djur, Ola! De rör sig med jämn hastighet, ofta i riktning mot brysselkålen! Tyvärr har jag ingen lupp, men har själv funderat på om de kan vara hoppkräftor eller något. De landar ibland på en av malarna, men de inser misstaget och dalar vidare mot någon grönsak. Synd att jag bara har vegetarianer i akvariet, de vill inte äta upp krypen! Tror du jag kan låta det bero så länge?/Sofia.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            citat:att jag bara har vegetarianer i akvariet
            Nja, jag hade nog tyckt att det var trevligt med annorlunda invånare. De lär knappast skada fiskarna, men om de gillar brysselkålen så får kanske växterna se upp men de bör kanske se upp med dina fiskar också . Det finns massor av små festliga djur som man kan få in som Diaphanosoma och musselkräftor.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              citat:att jag bara har vegetarianer i akvariet
              Nja, jag hade nog tyckt att det var trevligt med annorlunda invånare. De lär knappast skada fiskarna, men om de gillar brysselkålen så får kanske växterna se upp men de bör kanske se upp med dina fiskar också . Det finns massor av små festliga djur som man kan få in som Diaphanosoma och musselkräftor.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Sofia

                #8
                Huvudsaken att fiskarna mår bra, växter lär ju inte bli huvudattraktionen i akvariet med tanke på fiskvalet. Hellre glada vegetarianer och lite växter än tonvis med alger! Då kan jag sluta oroa mig, men jag ska försöka kasta ut så många som möjligt med matresterna. De gör förresten lite nytta då de äter upp bortglömda kålblad. Ha det!/Sofia.

                Kommentar

                • Sofia

                  #9
                  Huvudsaken att fiskarna mår bra, växter lär ju inte bli huvudattraktionen i akvariet med tanke på fiskvalet. Hellre glada vegetarianer och lite växter än tonvis med alger! Då kan jag sluta oroa mig, men jag ska försöka kasta ut så många som möjligt med matresterna. De gör förresten lite nytta då de äter upp bortglömda kålblad. Ha det!/Sofia.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...